تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶
حجت‌الاسلام حسین انصاری راد، در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

استفاده سیاسی از جلسات امام‌حسین زشت‌ترین کار ممکن است

حسین انصاری راد معتقد است که در ایام محرم، مداحان و خطبا باید به واقعیت و سخنان امام حسین (ع) بپردازند نه اینکه برای به گریه انداختن مردم به سخنان جعلی و نامناسب روی بیاورند.
رویداد۲۴حسین انصاری راد معتقد است که در ایام محرم، مداحان و خطبا باید به واقعیت و سخنان امام حسین (ع) بپردازند نه اینکه برای به گریه انداختن مردم به سخنان جعلی و نامناسب روی بیاورند.

خیابان‌ها در دهه محرم حال و هوای دیگری دارد؛ وارد خیابان که می‌شوید به‌طور متوسط بر سر هر کوچه‌ای یک هیئت برپاشده و جوانان نیز در آن مشغول پذیرایی از عزاداران حسینی هستند؛ از چای و عدسی تا شیر و خرما!

در جای‌جای ایران و کشورهای شیعه‌نشین ماه محرم با عزاداری و کمک به ایتام و نیازمند آن‌ همراه است. هیئت‌ها و حسینیه‌ها هرساله خصوصاً در دهه اول محرم میزبان عزاداران حسینی بوده و مردم نیز با حضور پرشور خود در حسینیه‌ها به عزاداری برای امام حسین و فرزندان او می‌پردازند.

در سال‌های اخیر اما محرم حال و هوای دیگری دارد. محرم انگار نمایشی‌شده! خیابان‌ها گویی جای حسینیه‌ها را برای برخی از مردم گرفته است، وجود هیئت‌های بی‌شمار در سطح خیابان‌ها به‌ویژه در تهران باعث شده تا جوانان و برخی از خانواده‌ها به خیابان‌ها بیایند و حرکت دسته‌ها را تماشا کنند. هیئت‌های که با پخش چای، خرما، شام و غیره باعث ایجاد ترافیک‌های اذیت کننده می‌شوند، هیئت‌های که تا ساعات پایانی شب بر طبل‌های بزرگ خود می‌کوبند و هیچ ملاحظه‌ای هم برای افراد سالخورده و مریض‌ ندارند.

واقعیت این است که همواره از 1400 سال گذشته تاکنون این مردم و حضور پرشور آنان بوده‌ که باعث شده تا محرم و آیین عزاداری زنده باشد. مردمی که باجان و دل برای سیدالشهدا عزاداری می‌کنند و از جیب خود هم برای این مراسم‌ها هزینه می‌کنند. انتقاداتی که در سال‌های اخیر به مراسم‌ها محرم وارد می‌شود نه برای مخالفت با امام حسین (ع) و آیین عزاداری بلکه برای حواشی ایجادشده پیرامون آن است؛ از بستن، ایجاد ترافیک و کثیف کردن خیابان‌ها تا زدن بر طبل‌ها تا نیمه‌شب! موضوعی که باعث شده صدای بسیاری از مردم را دربیاورد.

با توجه به این‌که محرم همواره برای نزدیک شدن شیعیان به یکدیگر بوده؛ در سال‌های اخیر اما نه‌تنها باعث وحدت نشده بلکه به محلی برای ایجاد اختلاف نیز تبدیل‌شده است، اختلافی که ناخواسته باعث می‌شود برخی از مردم کم‌کم از آن روی برگردانند.

حجت‌الاسلام حسین انصاری راد، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با تاکید بر اینکه مراسم‌های محرم در چند سال اخیر نمایشی شده است گفت: عاشورا بیان‌کننده حقیقت خود امام حسین است. همیشه و به‌ویژه در ایام محرم توجه مداحان، منبری‌ها و خطبا باید به خود کلمات امام حسین (ع) باشد. خطبا موظف هستند از همان روزهای نخستین حرکت امام حسین (ع) به سمت کربلا و پیش از آن مکه و مدینه را تا روز عاشورا مدنظر قرار دهند و از سخنان و مبالغه‌های ناپسند و کلماتی که شان امام حسین (ع) را پایین می‌آورد پرهیز کنند.

او بابیان اینکه به گریه انداختن مردم با هر شیوه‌ای اصلاً پسندیده نیست، خاطرنشان کرد: درست نیست که مداحان برای اینکه مردم را در ماه محرم به گریه بیندازند از هر سخن و شیوه‌ای استفاده کنند! کتاب‌های مختلفی ازجمله «ارشاد» از شیخ مفید می‌تواند در این‌گونه مراسم‌ها به خطبا کمک کند.

حجت‌الاسلام انصاری راد ادامه داد: جعلیات همواره به اسلام و عاشورا صدمه می‌زند و حقیقت آن را از بین می‌برد؛ مداحان و خطیبان باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و از سخنان شبهه انگیز و جعلی پرهیز کنند.

انصاری با اشاره به اینکه برخی از افراد متأسفانه از تریبون مراسم‌های مذهبی برای اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند، تصریح کرد: زشت‌ترین و زننده‌ترین کار ممکن این است که از جلسات امام حسین (ع) برای اختلافات سیاسی و حزبی استفاده کرد. بدترین کار ممکن همین موضوع است که از جمعیت مردم به نفع یا ضرر یک جریان سیاسی استفاده شود.

نماینده اسبق مجلس با تأکید بااینکه هیئت‌های مذهبی نباید برای مردم مزاحمت ایجاد کنند، گفت: ایجاد مزاحمت و سروصدا برای مردم حرام است، حرام است که بخواهیم راه مردم را در خیابان‌ها ببندیم! بسیاری از خانواده‌ها در خانه‌های خود مریض دارند، درست نیست که با ایجاد سروصدا آن‌هم تا دیروقت برایشان ایجاد مزاحمت کنیم. هیچ‌کس حق ندارد که برای مردم ایجاد مزاحمت کند زیرا این رفتارها حرام است و باعث دفع مردم می‌شود.
نظرات شما
پیشخوان