تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶

چالش‌های مرکل در چهارمین دوره صدراعظمی

به نظر می‌رسد آنگلا مرکل در چهارمین دوره ریاستش از وظایفی که پیش رو دارد چندان خشنود نیست. او هرچند به معتمدان خود اعلام کرده می‌خواهد در زمان مناسب، به انتخاب خودش از قدرت کناره‌گیری کند اما در طبیعتش نیست که در میانه دوره منصبش را ترک کند مگر اینکه به گفته خودش سلامتش به خطر بیفتد.

رویداد۲۴-به نظر می‌رسد آنگلا مرکل در چهارمین دوره ریاستش از وظایفی که پیش رو دارد چندان خشنود نیست. او هرچند به معتمدان خود اعلام کرده می‌خواهد در زمان مناسب، به انتخاب خودش از قدرت کناره‌گیری کند اما در طبیعتش نیست که در میانه دوره منصبش را ترک کند مگر اینکه به گفته خودش سلامتش به خطر بیفتد.همچنین نیمه‌کاره رها کردن وظایف هم از ویژگی‌های زن آهنین آلمان نیست، اما چالش‌هایی که وی در چهارمین دوره صدراعظمی خود با آن روبه‌رو است، سنگین و قابل توجه هستند.در حالی که آلمان از نظر اقتصادی در دوران طلایی‌اش قرار دارد، نشانه‌های بسیاری مبنی بر به وجود آمدن مشکلاتی در این حوزه از چالش‌های مربوط به صنعت فولاد گرفته تا بحران سوخت که مستقیماً روی صنعت خودرو آلمان تأثیر‌گذار است، وجود دارند و نیازمند تصمیمات صحیحی در این زمینه هستند. چرا که هزاران نفر در این صنایع مشغول به کارند. مرکل همچنین می‌داند آلمان باید گام‌های بزرگی برای بهبود فرآیندهای دیجیتاله کردن بردارد، چرا که در حال حاضر از رقبای بین‌المللی عقب‌تر است. اقتصاد آلمان با وجود آنکه بسیار نیرومند است، احتمال دارد، به خاطر بحران‌های مربوط به جمعیت ضربه بخورد. هرچند که اخیراً نرخ پایین زاد و ولد در این کشور بهبود پیدا کرده اما برای مدیریت آن بسیار دیر است. صدها هزار پناهجویی که وارد آلمان شده‌اند و به‌عنوان راه حلی برای این مسأله در نظر گرفته می‌شوند با مشکلات مربوط به وفق دادن آنها به جامعه و محل کار همچنان مواجه هستند. در این راه مرکل باید ورود کنترل شده کارگران ماهر و نیمه ماهر را در صدر کارهای خود قرار دهد.

در زمینه دفاعی، مرکل مجبور خواهد بود تقاضاهای ناتو و امریکا را در مورد دو برابر کردن بودجه دفاعی مورد توجه قرار دهد و در همین حال رأی دهندگان آلمانی صلح طلب را نیز خشنود نگه دارد. اما از آنجایی که ارتش آلمان نقش مهمی در آفریقا و خاورمیانه ایفا می‌کند و علاوه بر آن به خاطر هزینه زیاد توسعه‌های تکنولوژیک، مرکل چاره‌ای جز جنگیدن برای بودجه بیشتر نخواهد داشت.
بحران در کشورهایی نظیر اوکراین و ترکیه – که آلمان معامله ظریفی در مورد پناهجویان با آنها دارد- و همچنین کره شمالی موجب درگیری عمیق مرکل در مسائل عمده سیاسی خواهد بود.

انزواگرایی ترامپ، جنگ طلبی روسیه و تروریسم بین‌المللی وی را مشغول خواهد کرد. با توجه به اینکه اتحادیه اروپا بیشتر از طریق برلین و نه بروکسل اداره می‌شود مرکل نقش محوری در مذاکرات برگزیت خواهد داشت. مرکل همچنین باید با همکاری رئیس جمهوری فرانسه در جهت ایجاد صندوق پولی اروپایی فعالیت کند؛ اگر این همکاری بی‌نتیجه بماند و دوره ریاست جمهوری مکرون به پایان برسد آلمان بخوبی می‌داند که باعث پیروزی جناح راست افراطی در فرانسه خواهد شد.

به‌دنبال پیروزی ترامپ، عنوان «رهبر جدید دنیای آزاد» به مرکل داده شد. هرچند او آن را بی‌معنی خواند اما بخوبی می‌داند که رأی دهندگان آلمانی و همقطارانش در بسیاری نقاط جهان مایلند آلمان همچنان نقش اهرم ثبات را ایفا کند. به همین دلیل است که پیشنهاد داده بین کره شمالی و امریکا نقش میانجی را ایفا کند اما این در صورتی ممکن است که از نظر اقتصادی هم با ثبات بماند. هرچند که به دلیل حضور شگفت‌انگیز راست افراطی در پارلمان آلمان مرکل در این دوره بیش از پیش با دشواری‌هایی مواجه خواهد شد.منبع: Guardian / مترجم: شیرین بیدج . 
 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان