تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶
علیرضا رحیمی درگفت‌وگو با رویداد۲۴:

دو کارت زرد مجلس هشدار به دولت بود/ اگر دولت پشت به مجلس کند در مسیرسختی قرار می‌گیرد

علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید با بیان اینکه دو کارت زرد نمایندگان مجلس به وزرای کابینه دولت حسن روحانی هشدار و پیامی ویژه از بهارستان به پاستور بود تاکید کرد: در صورتی که بنا باشد دولت پس از رای اعتماد پشت خود را به مجلس کند و بی‌توجه به نمایندگان باشد، قاعدتا در مسیرسختی قرارخواهد گرفت.
رویداد۲۴علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید با بیان اینکه دو کارت زرد نمایندگان مجلس به وزرای کابینه دولت حسن روحانی هشدار و پیامی ویژه از بهارستان به پاستور بود تاکید کرد: در صورتی که بنا باشد دولت پس از رای اعتماد پشت خود را به مجلس کند و بی‌توجه به نمایندگان باشد، قاعدتا در مسیرسختی قرارخواهد گرفت.
 
در طی دور روزکاری مجلس شورای اسلامی، نمایندگان به دو وزیر دولت دوازدهم که هنوز زمان زیادی از شروع کار آن نمی‌گذرد، کارت زرد دادند. اولین کارت زرد را عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به علت قانع نشدن اعضای خانه ملت از پاسخ او به سوالی درباره فقدان نظارت فرمانداران به مصوبات و عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا و عدم کارآیی شوراهای حل اختلاف استانها گرفت و دومین هم به علی ربیعی به دلیل عدم اقناع نمایندگان ازپاسخ‌های او درباره اشتغال اتباع بیگانه در کشوررسید.

علاوه بر این دو مورد بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نیز مطرح شده که هنوز به رسمیت نرسیده است. علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی خود این دو کارت زرد را حاوی  پیامی از سوی خانه ملت به حسن روحانی، رئیس جمهور دانست و به نقل از محمدرضاعارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی که از دیدار با علی ربیعی بعد از دریافت کارت زرد حکایت می‌کند، نوشته است: « لطفاً به آقای روحانی از قول من بگویید دولت و وزرا با مجلس و نمایندگان یک‌رو و صادقانه تعامل داشته باشند و این ۲ کارت زرد مجلس پیام هوشیاری برای دولت بود که مجلس در وظیفه نظارتی خود جدی است.»

علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اینکه چرا مجلس با کارت زرد و استیضاح درصدد برآمده تا پیام خود را به گوش رئیس جمهور برساند گفت: مجلس از این طریق درصدد برآمده تا پیام تعامل را به رئیس‌جمهور برساند. در واقع موضوع استیضاح هنوز رسمیت پیدا نکرده، اما کارت‌های  زردی که در دو سوال از وزیر کشور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد  نوعی هشدار به کل دولت و وزرا از طرف مجلس بود زیرا انتظار این است که دولت با خانه ملت یک تعامل موثر برقرار کند و مسیر آن یک‌طرفه از سوی پارلمان نباشد بلکه دولت و وزرا هم به صورت عمومی و فردی درباره برقراری این تعامل کوشا باشند.  

وی درباره سیاسی بودن سوال‌ها نیز توضیح داد: ماهیت سوال سیاسی نبود و بحث اینکه از طرف فراکسیون ولایت یا امید طرح شده، مطرح نیست. البته کارت زردی هم که داده شد ناظر بر عملکرد دو ماهه وزرا نبود بلکه به سوالی که در صحن طرح شد، مربوط می‌شود که پیام داشت و آن هم هشدار به آقای رئیس‌جمهور و دولت بود تا تعامل خود با مجلس رابه صورت پایدار و موثر تنظیم کنند.   

این عضو فراکسیون امید  در این باره که تاکنون دولت موفق به برقراری تعامل با خانه ملت نشده، ابراز کرد: بعد از معرفی وزرا و تشکیل کابینه دو اتفاق روی داد که یکی برخورد مجلس با کابینه و رای اعتماد به آن بود که این برخورد کاملا تعاملی، سازنده و با حسن نیت انجام شد. یعنی اعتماد مجلس به کابینه با حداکثر شکل ممکن صورت پذیرفت و از آن طرف اولین اقدام کابینه هم برای نمایندگان تعیین استانداران بود که در این رابطه دلخوری‌های پیش آمد و وعده‌هایی از طرف وزیران و مجموعه دولت بعضا به نمایندگان داده شد که مورد عمل قرار نگرفت و احساس شد که این تعامل یکطرفه تنها از سوی مجلس است. 

نماینده مردم تهران در این خصوص که آیا عدم پایبندی به وعده‌ها تنها به تعیین استانداران برمی‌گردد یا مسائل دیگر، یادآور شد: مصداقی به این مسئله ورود پیدا نمی‌کنم ولی یکی از موارد تعیین استانداران است موارد دیگر هم مانند ارتباط با اکثر وزرا مورد توجه قرار دارد که اگر بر یک مبنا دو طرفه باشد و با یک برنامه کارآمد همراه شود قاعدتا رضایت اعضای خانه ملت هم جلب خواهد شد. به علاوه اینکه پایگاه رای آقای دکتر روحانی بر کسی پوشیده نیست، با در نظر گرفتن این مسئله رضایت لازمی که باید در این مدت به دست می‌آمد، حاصل نشده است.  

رحیمی دراین رابطه که در صورت عدم ایجاد تغییرآقای روحانی در روند کاری خود مجلس چه کاری انجام خواهد داد، تصریح کرد: مجلس ابزار نظارتی خود را در جهت بهبود شرایط مردم به صورت سختگیرانه مورد استفاده قرارخواهد داد.

وی درباره کارهایی که مجلس دهم دررابطه با عملی شدن وعده‌های رئیس جمهور در مدت باقی مانده از عمر خانه ملت می‌تواند انجام دهد، افزود: تعامل سازنده با دولت مبنا حرکت مجلس محسوب می‌شد که اولین قدم هم رای اعتماد به وزیران بود. نمایندگان از این طریق به نوعی حسن اعتماد خود را در عمل به نمایش گذاشتند و نشان دادند که نگاه آنها کمک به دولت در جهت پیشبرد برنامه‌ها و وعده‌ها است، ولی در صورتی که بنا باشد دولت پس از رای اعتماد پشت خود را به مجلس کند و بی‌توجه به نمایندگان باشد، قاعدتا در مسیرسختی قرارخواهد گرفت. 

این عضو فراکسیون امید در این خصوص که نباید به دولت زمان بیشتری داده شود، خاطرنشان کرد: برای دولت زمان لازم در نظر گرفته شده، علاوه براین دارای اختیار و آزادی عمل است. مسئله مهمی که باید در نظر گرفت این است که در قدم‌های اول مسیر سازنده را به مجلس نشان دهد و نمایندگان هم پالس‌هایی در این رابطه دریافت کنند.  
نظرات شما
پیشخوان