تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دیدار بعیدی‌نژاد با اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کمبریج

سفیر ایران در بریتانیا با اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کمبریج دیدار کرد.

رویداد۲۴-سفیر ایران در بریتانیا با اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کمبریج دیدار کرد.حمید بعیدی‌نژاد در کانال تلگرامی‌ خود نوشت: فرصتی پیش آمد که بنا به دعوت با عزیمت به شهر دانشگاهی کمبریج با اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کمبریج دیدار داشته باشیم، دانشگاهی که با داشتن اساتید بنامی از جمله ادوارد براون، هارولد نیکلسون (شارح مثنوی) و آربری، سهم مهمی در تحقیقات زبان و ادبیات فارسی داشته است.

از اساتیدی که امروز ملاقات داشتیم یکی در حوزه تفاسیر فارسی عرفانی قرآن کریم و دیگری در اشعار نظامی تحقیق می‌کنند که به دلیل انتشار کتاب تحقیقی خود چندی پیش جایزه کتاب سال ایران را دریافت کرده است. برخی از دانشجویان نیز در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در ایران برای آموزش زبان فارسی شرکت کرده بودند.

محور مشترک اساتید و دانشجویان، تمجید آنها از فرهنگ و تمدن ایران به ویژه علاقه شدید آنها به ادبیات فارسی و آثار شاعران بزرگ ایرانی بود که واقعا برای هر ایرانی شنیدنی بود. در ادامه، بازدیدی از مرکز مطالعات شاهنامه و همچنین کتابخانه بزرگ شهر کمبریج برای مشاهده نسخه‌های خطی کهن فارسی داشتیم که کاتالوگ‌ها و فهرست‌های آنها طی پنجاه سال توسط ادوارد براون فراهم آمده بود.

یادداشت‌های دست خط ادوارد براون که از جمله در کالج پمبروک در کمبریج نگهداری می‌شوند از جمله دستخط زیبای فارسی او همه نشان از دقت‌های علمی او دارند. مسئول کتابخانه کمبریج که بیش از ده میلیون کتاب را در خود جای داده است و از بزرگترین کتابخانه‌های جهان است می‌گفت ما در شصت سال اخیر بعد از ادوارد براون دیگر محققی مانند او را نداشته‌ایم و کاملا هنوز متکی به کارهای او هستیم که اینک کتابخانه به عنوان یک پروژه بزرگ طرح دیجیتال کردن نسخه‌های خطی او را آغاز کرده است که سال‌های سال به طول خواهد انجامید.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان