تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶
علی خرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ترامپ توان خروج از برجام را ندارد/ کنگره مانع از اجرای برجام نمی‌شود

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: ترامپ دو ماهی برای خروج ازبرجام سروصدا راه انداخته بود، اما حتی نتوانست عدم پایبندی ایران را اعلام کند. او نه‌تنها توان خروج از برجام را ندارد، بلکه حتی نمی‌تواند عدم پایبندی ایران را اعلام کند.
رویداد۲۴نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: ترامپ دو ماهی برای خروج ازبرجام سروصدا راه انداخته بود، اما حتی نتوانست عدم پایبندی ایران را اعلام کند. او نه‌تنها توان خروج از برجام را ندارد، بلکه حتی نمی‌تواند عدم پایبندی ایران را اعلام کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از آنکه وارد کاخ سفید شود مواضع تند خود را علیه توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 اعلام کرده بود پس از کسب مقام ریاست جمهوری آن را دنبال کرد و جمعه‌شب در یک سخنرانی نظر قطعی خود را مطرح ساخت، اما برخلاف آنچه پیش‌ازاین بر آن تأکید داشت از برجام خارج نشد و نقض را آن به امضا نرساند.

ترامپ در این سخنرانی نه برجام را نقض کرد و نه خواستار خروج از آن شد تنها اعلام کرد که قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست. وی همچنین در خصوص سپاه پاسداران که بیش از این بیان کرده بود این نهاد نظامی را در لیست تروریست‌ها قرار خواهد داد، گفت که به وزارت خزانه‌داری اختیار افزودن سپاه به فهرست تحریم‌ها را می‌دهد.

بدون شک ترامپ درصورتی‌که توان خروج از برجام را داشت در عملی ساختن آن تردیدی به دل راه نمی‌داد، اما سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در روز جمعه به‌وضوح نشان از این داشت که او به‌تنهایی قادر به نقض توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 نیست و توانایی لازم برای خروج از آن را ندارد زیرا برجام یک توافق مستحکم بین‌المللی است که هیچ خدشه‌ای به‌طور یک‌جانبه به آن وارد نمی‌شود.

اعلام نظر اخیر آمریکا در قبال ایران تنها با استقبال دو متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه یعنی اسرائیل و عربستان سعودی که پیشینه مشخصی در رابطه با ایران دارند، روبه‌رو شد و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از سخنرانی ترامپ اعلام کرد که «پایان دادن به برجام وابسته به تصمیم یک کشور نیست. او تأکید کرد که اکنون به روندی جمعی برای حفظ برجام نیاز است.»

علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره سخنان جمعه‌شب ترامپ مرتبط با توافق هسته‌ای ایران گفت: سخنان ترامپ نشان داد که نه‌تنها او بلکه هیچ کشور دیگری هم به تنهایی توان خروج از برجام را ندارد به دلیل اینکه پایه این توافق حقوقی است و یک معاهده چندجانبه حقوقی چنین نیست که هرکسی بنابر سلیقه بتواند از آن خارج شود.

وی در ادامه اضافه کرد: ترامپ هم متوجه این مسئله شد و دو ماهی برای خروج از آن سروصدا راه انداخته بود، اما حتی نتوانست عدم پایبندی ایران را اعلام کند. پیش‌ازاین به تعدد مطرح کرده بودم که ترامپ نه‌تنها توان خروج از برجام را ندارد، بلکه حتی نمی‌تواند عدم پایبندی ایران را اعلام کند زیرا اظهارنظر دراین‌باره بر عهده رئیس‌جمهور آمریکا قرار ندارد بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید دراین‌باره اظهارنظر کند.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل یادآور شد: ترامپ در سخنرانی جمعه‌شب خود هتاکی کرد و به هیاهوی تبلیغاتی پرداخت و فرهنگ مخصوص خود را مطرح ساخت. به‌عبارتی‌دیگر ترامپ در این برنامه سخنرانی بیش از گذشته خود را مفتضح کرد و جهان پس‌ازاین سخنرانی پشت سر ایران یکپارچه‌تر شدند و این هم به لطف بی‌عقلی دونالد ترامپ محقق شد. هیچ‌وقت چنین نبوده که روسای فرانسه، انگلیس و آلمان بیانیه مشترک در حمایت از ایران صادر کنند.

خرم در این خصوص که آیا رفتار ترامپ منجر به منزوی شدن آمریکا نخواهد شد، تأکید کرد: وزاری دولت ترامپ به او گفته‌اند که این مسئله باعث منزوی وبی اعتماد شدن بیشتر آمریکا می‌شود. به همین دلیل وزیر خارجه، وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آمریکا باکار ترامپ مخالف بودند و حتی مشاور امنیت کاخ سفید به پایبندی ایران نسبت به برجام تأکید کرده بود؛ بنابراین ترامپ دست‌به‌کاری زده است که صرفاً لابی اسرائیل و عربستان از آن خشنود شده‌اند، به‌عبارتی‌دیگر با این حرکت بر بی‌عقلی‌های خود بیش از گذشته تأکید ورزیده و در مسیر آن گام برداشته است.

وی افزود: ترامپ تلاش می‌کند تا خود را درصحنه خارجی موفق معرفی کند و علامت موفقیت در کشتی کج کار هم این است که مرتباً دست به زورگویی و قلدری زند.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل آینده را چنین پیش‌بینی کرد: ترامپ توپ را در زمین کنگره انداخته و کنگره هم می‌داند شگرد رئیس‌جمهور آمریکا چیست، بنابراین بر روی آن کار خواهد کرد ولی اروپایی‌ها بر کنگره تأثیرگذار هستند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌کنم کار به شکل معقول خود بر خواهد گشت و کنگره هم اجرای برجام نخواهند شد و این احتمال وجود دارد که درزمینهٔ تروریست، موشکی و یا حقوق بشر موضوعاتی را به تصویب برسانند.

خرم در رابطه با ادعای قرار گرفتن سپاه در گروه‌هایت تروریستی اظهار داشت: هیاهوی تبلیغاتی زیادی درباره قرار گرفتن سپاه در گروه‌های تروریستی انجام داده شد ولی مطرح کرده بودم که ازنظر حقوق بین‌الملل هیچ کشوری نمی‌تواند نیروهای مسلح یک کشور دیگر را به‌عنوان گروه تروریستی شناسایی کند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان