تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶

قضات نباید عمل غیرخدایی انجام دهند

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه اگر هدایت الهی و پشتیبانی از ناحیه خدای مهربان نباشد و امدادهای غیبی نیز به کمک قاضی نیاید، کشف حقیقت برای قاضی امری سخت و مشکل خواهد بود، تاکید کرد: قاضی جهت کشف حقیقت نیازمند هادی، راهنما و پشتیبان است.

رویداد۲۴-رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه اگر هدایت الهی و پشتیبانی از ناحیه خدای مهربان نباشد و امدادهای غیبی نیز به کمک قاضی نیاید، کشف حقیقت برای قاضی امری سخت و مشکل خواهد بود، تاکید کرد: قاضی جهت کشف حقیقت نیازمند هادی، راهنما و پشتیبان است.غلامحسین اسماعیلی در مراسم معرفی رئیس جدید دادگستری بخش آفتاب اظهار کرد: خداوند متعال را به واسطه همه نعمت هایی که به ما عنایت فرموده شاکریم به ویژه نعمتی که در قرن اخیر به تمامی مسلمانان سراسر گیتی و مردم جامعه ایران اسلامی عنایت فرمود و آن هم نعمت وجود پربرکت و ارزشمند امام راحل بود.

وی ادامه داد: امامی که بحق به اسلام حیات مجدد بخشید و اسلام را که دین زندگی است وارد ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان کرد و در برابر توطئه‌های شیطانی و استکباری از سیاست و حکومت اسلامی رونمایی کرد. امام خمینی (ره) این میراث گرانسنگ را برای ما به ارمغان آورد تا بتوانیم در این خطه هستی و جهان شاهد برپایی نظام و حکومت جمهوری اسلامی باشیم و علاوه بر به ارمغان آوردن این میراث ارزشمند، با نگاه بلند و هوشیاری مثال زدنی‌شان آینده تاریخ را به خوبی شناخت و برای حفاظت و حراست از آن نیز چاره‌اندیشی کرد.

رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) برای این که انقلاب و اسلام بازگشته به حیات فردی و اجتماعی و سیاسی ایران اسلامی از گزند هرگونه توطئه دشمنان و به ویژه نظام سلطه مصون و محفوظ بماند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تاسیس فرمود و به این سپاه ماموریت حفاظت از انقلاب و ارزش های این نظام برخواسته از دین خدا و مردم مسلمانان در ایران و اقصی نقاط جهان را محول فرمود و امروز به خوبی آثار و برکات این تدبیر هوشمندانه امام عظیم الشان راحل را شاهد هستیم.

وی افزود: امام راحل برای دفاع از دین، مملکت، مسلمانان و مظلومان و تمامی آزادی‌خواهان در سراسر جهان هستی ماموریت و کارکردی ویژه برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترسیم کرد و اینک ما شاهد این هستیم که این شجره طیبه و میراث ارزشمند امام امت، توانسته در انجام رسالت خویش موفق بوده و امروز جهان اسلام به وجود سپاه پاسداران و پاسداران عزیز و آنانی که جان خویش را در طبق اخلاص گذاشتند و در دفاع از دین مجاهدت می نمایند افتخار می کند و مردم آثار این اندیشه را به خوبی می‌بینند و سپاه را همانند امام و انقلاب، از جان و دل دوست می دارند و افتخار می کنند که نیروی مسلح توانمند و قدرتمندی در برابر نظام سلطه و تروریست‌های بین المللی وجود دارد.

رییس کل دادگستری استان تهران اظهار کرد: امروز مردم ما به خوبی تروریست را می‌شناسند؛ تروریست کسانی هستند که آیت‌الله اشرفی اصفهانی را به شهادت رساندند. تروریست کسانی هستند که در کوچه، بازار، محراب مسجد و اداره بدون جهت شهروندان بی گناه، خدوم و مظلوم را به خاک و خون کشیدند. تروریست کسانی هستند که در ایران اسلامی ما بیش از ۱۷۰۰۰ نفر از مردم این جامعه را به شهادت رساندند و به این اقدامات تروریستی خودشان نیز اعتراف می کنند و اکنون نیز در پناه حامیان تروریسم بین المللی و دولتی بسر می برند و ما افتخار می‌کنیم که نظام و مردم و نیروهای مسلح ما در برابر استکبار و تروریست ایستاده و کوتاه نیامده و کوتاه نخواهد آمد.

وی با اشاره به نگرش بنیانگذار نظام اسلامی به امر قضا گفت: از جمله یادگارهای ارزشمند امام راحل‌مان در ایران اسلامی، قضاء اسلامی و حاکمیت قضات مسلمان است. اسلام گرچه جاودان بوده و هست و خواهد بود. اما در روزگار پس از نبی مکرم اسلام (ص) ، اسلام برای بعضی ها به نماز و روزه و عبادات فردی منحصر شد و برخی دیگر همین میزان هم از اسلام بهره ای نداشتند. امام امت هم اسلام را در زندگی مردم حیات مجدد بخشید و هم آن را وارد میدان قضاوت و حکومت کرد و شاید بتوان به طور قاطع اعلام کرد که بجز در چند صباح حکومت حضرت امیر(ع) هیچگاه جهان بشریت طعم شیرین عدالت را در سایه قضاء اسلامی نچشیده بود و امام این هنر را به خرج داد که نظام قضایی حاکم بر این کشور را متحول کنند تا مبانی حاکم بر این کشور بر مبنای قضا اسلام و احکام اسلامی از جمله حدود، دیات، قصاص و تعزیرات انطباق پیدا کند و هم قضاتی که بر این مسند و اریکه می نشیند، منطبق با شرایط سنگینی که در فقه جعفری برای قضات مسلمان وجود دارد تعیین و انتخاب شوند.

اسماعیلی متذکر شد: امروز من و شما ماموریتی بس خطیر و سنگین بر دوش داریم ، هم بواسطه انتصاب مان به قضا اسلامی، قضات مسلمان و نقشی که به واسطه این میراث عظیم عهده دار هستیم.

وی با بیان روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) اظهار کرد: همه ما بر این باوریم که آحاد جامعه بشریت، به منظور مراقبت، حفاظت، حراست و ثبت و ضبط تمامی اعمال و رفتار خویش، دو ملک مقرب دارند که رقیب و عتید نام دارند و همیشه همراه همه بندگان و مخلوقات خدا هستند و تمام اعمال و رفتار آنان را ثبت و ضبط و در پرونده اعمال او می‌نویسند و در قیامت و در روزی که حساب و کتاب رسیدگی می شود، این پرونده را ارائه خواهند داد و از ثبت هیچ عمل کوچک و بزرگی فروگذار نکرده و اعمال بزرگ ، قضاوت‌ها ، عدالت محوری‌ها ، احقاق حق ، حج ، نماز و روزة ما را ثبت و ضبط کرده و حتی کوچکترین حرکات و سکراتی که از منظر ما ارزش چندانی بر آن مترتب نبود نیز درج می‌گردد؛ لیکن من و شما قضات طبق حدیث شریف پیامبر اکرم دو ملک دیگر هم داریم؛ زیرا موضوع قضا بسیار حساس است و اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه قاضی جهت کشف حقیقت و رسیدن به حکم حق نیازمند هادی، راهنما و پشتیبان است.

رییس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: اگر هدایت الهی و پشتیبانی از ناحیة خدای مهربان نباشد و امدادهای غیبی نیز به کمک او نیاید، کشف حقیقت برای قاضی امری سخت و مشکل خواهد بود و باید قاضی در این مسند خطیر مورد حمایت قرار بگیرد و خدای متعال این را دانسته و برای این امر تدبیر نموده است. همانگونه که امام امت این انقلاب را به ثمر نشاند و برای حفاظت و حراست این دستاورد نیز تدبیر کرد که مبادا در آینده دچار آسیب بشود و خدای متعال نیز برای همه مخلوقات خود اندیشه داشته و برای قضات فکری ویژه نموده است و دو فرشته دیگر را همراه قضات مسلمان قرار داده که این فرشتگان قاضی مسلمان را به سوی حق راهنمایی و کمکش می‌کنند تا حق و حقیقت را  بخوبی بشناسد و تشخیص دهد. باید توجه داشت که برای بهره مند شدن از این نعمت ویژه همراهی این دو فرشته که مامور نوشتن نیستند و مامور هدایت، کمک، حمایت و پشتیبان قاضی هستند، قضات باید به نکاتی توجه کنند که اگر به این نکات توجه نکردند، از این نعمت هدایت و حمایت دو ملک بی‌بهره اند و در کارشان توفیقی بدست نخواهند آورد. شرط آن این است که  قاضی غیر از خدا هیچ چیز دیگر را اراده نکند نه مقام ،  منصب، شان و نه جایگاه را و این کار را جز برای رضای خدای متعال انجام دادن ثمره ای ندارد.

وی در ادامه گفت: قاضی موفق  و بهره مند از این نعمت ویژه است که به هیچ عنوان غیر از خدا در افکارش چیز دیگری نباشد و اراده غیر خدایی نکند و نه عمل غیر خدایی انجام بدهد و اگر قاضی غیر خدا را اراده کرد و با علم و آگاهی ظلم و ستمی را مرتکب شد؛ این دو ملک او را به خودش واگذار می‌کند و خدا نکند، خدا متعال من و شما را به خودمان واگذار نماید، که اگر به خودمان واگذار شدیم؛ وضعمان اسفناک خواهد شد و امیدوارم در مسیر شغلی و امر قضاوت همواره خدا را اراده کنیم و نه غیر خدا را و بتوانیم از شان و جایگاه قضاء اسلامی و قضات مسلمان و این میراث عظیم الشان امام راحل(ره)  بخوبی پاسداری کنیم.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام  انصاری به بیان ویژگی‌های خاص حوزه قضایی بخش آفتاب پرداخت و عنوان کرد: انتظار مردم مسلمان ایران از دستگاه قضایی و قضات در چهار محور؛ دفاع از باورها و اعتقادات اصلی مردم و مسلمانان جامعه شیعی، دفاع از مظلوم، دفاع از دستاورد های نظام  و مخصوصاً از قوه قضائیه و نهایتاً اجرای عدالت است.

قائم مقام تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) ضمن مهم برشمردن حوزة قضایی شهر آفتاب گفت: ما با اشراف این اهمیت، آماده همه نوع همکاری در زمینه پیشرفت و تکمیل زیرساخت ها و توسعه این واحد قضایی می باشیم تا این مجموعه بتواند وظایف و رسالت خطیر خود را بخوبی به انجام برساند.

در پایان این مراسم، حجت‌الاسلام علیپور با دریافت ابلاغ قضایی خود به عنوان رئیس جدید دادگستری بخش شهر آفتاب معرفی و رسما آغاز به کار کرد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان