تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶

با رأی تهرانی‌ها نماینده شورای شهر شدم / برای مسائل حاشیه‌ای برنامه ندارم

«بر اساس رای حدود یک‌ میلیون و هشتصد هزار شهروند تهرانی بنده به‌ عنوان نماینده شورای شهر انتخاب شدم و با اعتماد اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، مسئولیت ریاست شورا به بنده محول شده است. بنابراین حداکثر تلاش و تمرکز بنده معطوف به انجام وظایف نمایندگی و اداره شورای شهر به بهترین نحو است و درباره موارد حاشیه‌ای و فرعی برنامه‌ای ندارم.»

رویداد۲۴-«بر اساس رای حدود یک‌ میلیون و هشتصد هزار شهروند تهرانی بنده به‌ عنوان نماینده شورای شهر انتخاب شدم و با اعتماد اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، مسئولیت ریاست شورا به بنده محول شده است. بنابراین حداکثر تلاش و تمرکز بنده معطوف به انجام وظایف نمایندگی و اداره شورای شهر به بهترین نحو است و درباره موارد حاشیه‌ای و فرعی برنامه‌ای ندارم.»  روزنامه آفتاب یزد نوشت: «اگر کتاب خاطرات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را مرور کنید به کرات به نام فرزند ارشد او محسن برخواهید خورد: «محسن از ژنو زنگ زد... محسن را برای بررسی مسئله‌ای فرستادم... نگران محسن هستم...» و جملاتی که حضور پررنگ او را طی سه دهه در بطن اتفاقات سیاسی کشور نشان می‌دهد. فرزند ارشد خاندان هاشمی که چند روزی تا تولد پنجاه‌وشش سالگی‌اش باقی مانده است، دوران پر فراز و نشیبی را در عمر کاری خود طی کرده است؛ از روزهای قرار گرفتن در حاشیه که مسئولیت‌هایش خلاصه می‌شد به عضویت در هیات‌مدیره بنیاد رفاه و آن حکم مشاوره تشریفاتی که قالیباف برای وی صادر کرد تا اکنون که به‌ واسطه قرار گرفتنش در صدر لیست امید، در صدر شورای پنجم شهر تهران نشسته است و به نظر نمی‌رسد آینده‌ سیاسی او تنها به این صندلی محدود بماند. سکاندار خاندان هاشمی که برخی عملکرد و گفتار احتیاط‌آمیزش را ماحصل محافظه‌کاری تفسیر می‌کنند و دیگران آن را نتیجه تجربه و شناخت شطرنج سیاست در ایران می‌دانند. او به‌ تازگی گلگی کوچکی از رسانه‌ها داشت که واکنش‌برانگیز بود و علی‌الظاهر قصد داشت تا مدتی مصاحبه نکند و به‌ دور باشد از رسانه، با این همه در میانه فشردگی برنامه‌های کاری و در مجالی پاسخگوی بخشی از سوالات آفتاب‌ یزد بود.»

گزیده این پرسش و پاسخ را با هم می‌خوانیم:

- انتظارات زیادی از سوی احزاب و چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب از مدیریت شهری وجود دارد. البته شورای شهر در مورد انتصابات به‌ صورت موردی ورود نمی‌کند و این جزء اختیارات شهردار است که مدیران خود را گزینش و منصوب کند.

- نگاه جنسیتی به مدیریت طبیعتا منافی حقوق زنان خواهد بود. ما نباید برای زنان سهم تعیین کنیم بلکه باید موانع را از سر راه انتصاب زنان شایسته به مدیریت برداریم که تاکنون متاسفانه به‌ درستی در این رابطه در کشور عمل نشده است.

- اگر انتصاب زنان نه بر اساس شایسته‌سالاری بلکه بر اساس نگاه جنسیتی و دادن سهم آنان انجام شود، طبیعتا تجربه خوبی به لحاظ عملکرد مدیریتی را شاهد نخواهیم بود و این در درازمدت به تضعیف بیشتر نقش زنان در مدیریت منجر خواهد شد.

- رویکرد صحیح مقابله با تبعیض قومی و مذهبی است نه دادن سهم قومیت و مذاهب. بدین معنا که اگر فردی شایستگی انتصاب به سمتی را داشت نباید قومیت، مذهب، جنسیت و سایر عوامل مانع آن شود.

- خوشبختانه در دوره جدید شاهد انتصاباتی در این حوزه بودیم برای نمونه انتصاب مدیر شرکت بهره‌برداری مترو تهران که از چهره‌های با تجربه و اهل سنت است.

- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین روزهای حیات خود، موضوع اعاده دادرسی در پرونده مهدی را دنبال می‌کردند تا پرونده و مدارک و مستندات به‌ صورت بی‌طرفانه و منصفانه رسیدگی شود که متاسفانه در طول ۹ ماه سپری شده از رحلت ایشان نتوانسته‌ایم در موضوع اعاده دادرسی کار موثری انجام دهیم. مهدی مانند سایر زندانیان در حال گذراندن محکومیت خود است و در فواصل مختلف نیز از مرخصی قانونی استفاده می‌کند و اخیرا نیز پس از مرخصی به‌ مناسبت ایام عزاداری به زندان بازگشته است.

- (تغییر و پوست‌اندازی در بدنه و نحوه تصمیم‌گیری حزب کارگزاران) من چنین چیزی را احساس نکرده‌ام. طبیعتا مواضع سیاسی افراد و احزاب تابع شرایط و موقعیت‌هاست و با تغییر شرایط نیز مواضع تغییر خواهد کرد. حزب کارگزاران نیز بر اساس اساسنامه خود هر سال انتخابات شورای مرکزی را برگزار خواهد کرد و ممکن است در شورا یا بدنه آن، تغییراتی رخ دهد اما این که این تغییرات سازماندهی شده یا جهت‌گیری خاصی داشته باشد را احساس نکردم.

- اعتدال یکی از اصول آیت‌الله هاشمی و شاید مهم‌ترین محور فعالیت‌های سیاسی ایشان بود. بنابراین حفظ اعتدال یکی از رئوس فعالیت‌های کارگزاران در برنامه این حزب است.

- اگر جریان اصلاح‌طلب و اعتدال بخواهند حضور موثر و موفقی در عرصه سیاسی کشور داشته باشند نه تنها باید این اتحاد و ائتلاف را حفظ کنند بلکه بخشی از جریان میانه‌رو و معتدل جناح اصولگرا را نیز جذب کنند تا وزنه و تاثیرگذاری جریان اعتدال بیشتر شود.

- بر اساس رای حدود یک‌ میلیون و هشتصد هزار شهروند تهرانی بنده به‌ عنوان نماینده شورای شهر انتخاب شدم و با اعتماد اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، مسئولیت ریاست شورا به بنده محول شده است. بنابراین حداکثر تلاش و تمرکز بنده معطوف به انجام وظایف نمایندگی و اداره شورای شهر به بهترین نحو است و درباره موارد حاشیه‌ای و فرعی برنامه‌ای ندارم.

- در موضوع کنسرت‌ها یا سایر مسائل فرهنگی اگر قانون اجرا شود، مشکلی برای هیچ‌ کس به‌ وجود نخواهد آمد. این که ما موضوعات فرهنگی و اجتماعی را تبدیل به مسائل سیاسی کنیم شاید از نظر ایجاد توجه و محبوبیت مفید باشد اما در عمل حساسیت‌ها را در آن حوزه تشدید خواهد کرد و محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت. به همین دلیل معتقدم با قانونمداری و تعامل و حفظ اعتدال باید در این حوزه‌ها حرکت کرد تا مطالبات اجتماعی پاسخ داده شود و محدودیت‌های فراقانونی رفع شود.

- تجربیات تلخی از افراط و تندروی در دو جناح سیاسی داریم و اگر امروز شاهد پیروزی‌های پیاپی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان هستیم تا حدی نتیجه تثبیت میانه‌روی توسط شخصیت‌های اصلاح‌طلب و پذیرش آن در بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان است.

- دکتر عارف از شخصیت‌های موثر اصلاح‌طلب است که باید مورد احترام همه گروه‌های این جریان سیاسی باشد. نقش ایشان در پیروزی دکتر روحانی در سال ۱۳۹۲ همواره از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد و مورد تقدیر قرار می‌گرفت. البته باید شخصیت حقیقی ایشان با جایگاه حقوقی به‌ عنوان رئیس شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته تفکیک شود و به‌ خاطر برخی عملکردها که طبیعتا مورد تایید ایشان نیز نبوده است، در مورد شخصیت حقیقی ایشان جفایی صورت نگیرد./ 

نظرات شما
پیشخوان