تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶

جایزه افشین یداللهی طراحی شد

طبق گزارش منتشره از سوی کمیته کاهش انگ و رسانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، از ابتدای سال ١٣٩٦ موضوع ارائه جایزه‌ای به یاد عضو فقید هیأت مدیره انجمن علمی روانپزشکان در بین روانپزشکان مطرح شد.

رویداد۲۴-طبق گزارش منتشره از سوی کمیته کاهش انگ و رسانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، از ابتدای سال ١٣٩٦ موضوع ارائه جایزه‌ای به یاد عضو فقید هیأت مدیره انجمن علمی روانپزشکان در بین روانپزشکان مطرح شد. دکتر افشین یداللهی به‌واسطه‌ی نوع نگاه انسانی و حضور پربار و مؤثر اجتماعی شخصیتی مقبول در بین آحاد مردم و متخصصان از طیف‌های متفاوت بود. به نظر می‌رسد اهدا جایزه‌ای با نام افشین یداللهی و البته با سازوکاری مناسب در راه تعالی و ارتقای بهداشت روان جامعه مؤثر باشد. به این منظور کمیته کاهش انگ و رسانه انجمن از طرف هیأت مدیره مأموریت یافت تا برای این نیت راهکاری پیدا کند.

اعضای کمیته یادشده پس از شکل‌گیری در ابتدای اردیبهشت ١٣٩٦ تدوین شیوه‌نامه جایزه افشین یداللهی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادند. طی پنج نشست تخصصی و رایزنی با روانپزشکان و دست‌اندرکاران مختلف کمیته بر سر شیوه‌نامه اجرایی ارائه جایزه به طریق زیر توافق کردند. بر این اساس مقرر شد این جایزه هر سال به فرد، گروه یا سازمانی که در راستای ارتقای سلامت روان جامعه گامی برداشته؛ اهدا شود. تنها استثنای این شرط خود روانپزشکان هستند.

اعضای کمیته تدوین شیوه‌نامه به این نتیجه رسیدند که نامزدی روانپزشکان برای این جایزه به دغدغه‌های درون‌سازمانی برای ارائه شایسته و جامع جایزه آسیب می‌زند. به‌علاوه از آن‌‌جا که روانپزشکان به‌عنوان متولیان اجرای سلامت روان شناخته می‌شوند لازم است که اشراف و توجه ویژه‌ای علاوه خدمات ذاتی خود بر سایر فعالیت‌های مرتبط اجتماعی موجود در کشور نیز داشته باشند.

این جایزه در زمان همایش سالیانه که معمولاً در اواخر مهرماه هر سال برگزار می‌شود به منتخب یا منتخبان و یا نماینده ایشان تقدیم می‌گردد. اعضای کمیته به این نتیجه رسیدند که در این رأی‌گیری باید روانپزشکان حضوری حداکثری داشته باشند. به دلیل پراکندگی روانپزشکان در سراسر کشور و عدم امکان حضور ایشان سازوکاری برنامه‌ریزی شد که امکان رأی‌گیری برای همه‌ی روانپزشکان کشور فراهم شود. شد شود

در ابتدا داوطلبانی که گام ارزشمندی در راستای ارتقای سلامت روان برداشته‌اند طی فراخوانی از فروردین‌ماه هرسال به انجمن معرفی می‌شوند. سپس در خردادماه در کمیته‌ی منتخبی که از سوی انجمن مشخص شده مشخصات داوطلبان مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت ۳ تا ۵ نامزدی که حائز بیشترین رأی باشند به هیأت مدیره معرفی می‌شوند. طی سه ماه تابستان نامزدها (یا نمایندگان نامزدها) فرصت دارند که ماحصل تلاش‌هایشان را در قالب برنامه‌ها و سخنرانی‌هایی به اطلاع کلیه اعضای انجمن روانپزشکان برسانند. رسانه‌ها و جلسات مختلف روانپزشکان در این مدت فرصت دارند تا به مطالعه و بررسی جامع نامزدهای معرفی‌شده بپردازند.

در ادامه از طرف انجمن در انتهای شهریورماه سامانه‌ای مجازی برای رأی‌دهی روانپزشکان معرفی می‌شود. کلیه روانپزشکانی که شناسه‌ی ایشان برای انجمن محرز است می‌توانند در این رأی‌گیری شرکت کنند. طی مدت تعیین‌شده تا شروع همایش از طریق سامانه رأی‌گیری انجام می‌شود. طبیعی است امکانات مجازی موجود این بضاعت را فراهم آورده که در عین امکان تحقق حضور حداکثری روانپزشکان شرایط امن برگزاری نیز فراهم شود. در پایان، برگزیده طی زمان همایش سالیانه معرفی و از ایشان تقدیر می‌شود.

این شیوه‌نامه در مردادماه ١٣٩٦ به هیأت مدیره انجمن تقدیم شد تا در صورت تصویب اجرایی شود. در افتتاحیه سی و چهارمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران پیش‌نویس موجود به اطلاع روانپزشکان رسانده شد تا نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و به‌صورت نمادین این جایزه در سال اول به خانواده‌ی دکتر افشین یداللهی تقدیم شد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان