تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۴
رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین:

نگهداری ماهی قرمز تهدیدی برای انسان محسوب نمی‌شود

بیماری‌های مشترک بین ماهیان زینتی و انسان محدود است و تا کنون گزارشی خاصی مبنی بر بیماری‌های مثبت با مخزن ماهیان زینتی در انسان از طریق مراجع ذیصلاح کشور ارائه نشده است.
رویداد۲۴-رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: در صورت رعایت شرایط بهداشتی، نگهداری ماهی قرمز تهدیدی برای انسان محسوب نمی‌شود.

به گزارش رویداد۲۴، عیسی غیاث‌یزدی در رابطه با همین موضوع اظهار کرد: بیماری‌های مشترک بین ماهیان زینتی و انسان محدود است و تا کنون گزارشی خاصی مبنی بر بیماری‌های مثبت با مخزن ماهیان زینتی در انسان از طریق مراجع ذیصلاح کشور ارائه نشده است.

وی افزود: اکثر باکتری‌های انتروباکتریاسه، پسودوموناس، ادواردزیلا، ویبریو، استرپتوکوکوک و مایکوباکتریوم با عامل (M. fortuitum. M. marinum) را می‌توان از بیماری‌های مشترک بین انسان و آبزیان طبقه‌بندی کرد که احتمال انتقال این بیماری‌ها از ماهیان زینتی به انسان پایین است و می‌توان با انجام اقدامات پیشگیرانه و رعایت ضوابط بهداشتی از بروز بیماری جلوگیری به عمل آورد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین توصیه کرد: از دست زدن به ماهیان زینتی و تماس دست آلوده با چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی جداً خودداری کرده و در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی‌های جلدی به پزشک مراجعه کنید.

غیاث‌یزدی ادامه داد: شهروندان با توجه به در پیش بودن سال نو و استقبال مردم برای خرید ماهی قرمز سفره‌های هفت‌سین، اداره کل دامپزشکی استان قزوین تمهیداتی همچون نمونه‌برداری و آزمایشات لازم قبل از حمل این‌گونه ماهیان به مراکز عرضه، صدور مجوز حمل و کنترل حمل و نقل از مراکز تکثیر و پرورش در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا از همکاری سایر نهاد‌ها و ارگان‌های ذیربط در راستای کنترل حمل و نقل و عرضه بهداشتی ماهیان قرمز استفاده می‌کند.
منبع: فارس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان