تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶

مراسم افتتاحیه نخستین کنگره حقوق ایران با رویکرد حقوق شهروندی برگزار می‌شود

رییس شورای راهبردی کنگره بین‌المللی حقوق ایران گفت: نخستین کنگره بین‌المللی حقوق ایران با رویکرد حقوق شهروندی، با حمایت ارکان اصلی نظام از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش های مجلس، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری ریییس جمهور و با همکاری شورای شهر تهران و با دعوت از مدیران و مقامات کشوری ۳ و ۴ آبان ماه برگزار می­‌شود.

رویداد۲۴-رییس شورای راهبردی کنگره بین‌المللی حقوق ایران گفت: نخستین کنگره بین‌المللی حقوق ایران با رویکرد حقوق شهروندی، با حمایت ارکان اصلی نظام از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش های مجلس، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری ریییس جمهور و با همکاری شورای شهر تهران و با دعوت از مدیران و مقامات کشوری ۳ و ۴ آبان ماه برگزار می­‌شود.امینی اظهار کرد: مراسم افتتاحیه این کنگره راس ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه سوم آبان در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود. در این مراسم  تعداد زیادی از مقامات ارشد ملی در حوزه حقوق شهروندی سخنرانی خواهند کرد. همچنین میزبان دو تن از مهمانان بین‌المللی و اساتید برجسته و مطرح حقوق که در این مراسم به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت.

 وی افزود: رویکرد مهم این کنگره برگزاری حدود ۴۰ پنل تخصصی و کارگاه آموزشی و سخنرانی کلیدی با مشارکت وزارتخانه ها، سازمان ها و سایر نهادهای کشور پیرامون منشور حقوق شهروندی و اقداماتی است که تا کنون در دستگاه های اجرایی در خصوص تحقق منشور حقوق شهروندی صورت گرفته است.

امینی ادامه داد: بر همین اساس وزارت راه و شهرسازی با دو پنل تخصصی تقابل حقوق مالکانه و منافع عمومی در طرح های توسعه شهری با رویکرد شناخت حقوق مکتسبه در طرح های توسعه شهری و بازخوانی قوانین شهری از منظر حقوق شهروندی، وزارت نیرو با دو پنل بررسی عملکرد وزارت نیرو در حوزه حقوق شهروندی و نقد و بررسی نظام حقوقی وزارت نیرو با رویکرد حقوق شهروندی، وزارت ورزش و جوانان با دو پنل حقوق ورزشی و حق ازدواج و جوانان، وزارت امور اقتصادی و دارایی با پنل حق بر اقتصاد شفاف و رقابتی، بانک مرکزی با پنل دعاوی ارزی و رازداری بانکی، سازمان تامین اجتماعی با پنل حق برخورداری از امکانات رفاهی و تامین اجتماعی، پلیس آگاهی تهران با پنل کشف علمی جرائم و حقوق شهروندی حضور جدی و پرشوری در این کنگره داشتند که شایسته تقدیر و تشکر است.

رییس شورای راهبردی کنگره گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته حقوق از دانشگاه‌های معتبر داخلی نظیر دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین حضور اساتید بین المللی از جمله سعدی چایچی استاد حقوق دانشگاه باسکنت ترکیه و مارکو گرگی استاد حقوق دانشگاه فرارای ایتالیا بر غنای علمی این کنگره افزوده است. همچنین پروفسور دیوید آلن لارسون استاد حقوق دانشگاه میچل هملن آمریکا و پائول دیلی استاد دانشکده حقوق دانشگاه کمبریج از طریق ویدئو کنفرانس در کارگاه آموزشی سخنرانی خواهند کرد.

وی گفت: موضوعاتی نظیر اقتصاد شهری، بررسی حقوق شهروندی در داردسی عادلانه و چالش های آن، تحولات حقوق تجارت از منظر حقوق شهروندی و عدالت در امور کیفری از محورهای اصلی سخنرانان در بخش سخنرانی کلیدی این کنگره خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از بخش های حائز اهمیت این کنگره داوری و معرفی مقالات برگزیده می باشد که تا کنون بیش از ۷۷۷ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است. که از این تعداد به طور مجموع ۵۷۴ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته اند که حدود ۲۲۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی و حقوق شهروندی، ۹۵ مقاله در حوزه حقوق عمومی، ۷۶ مقاله در حوزه حقوق جزا و پیشگیری از وقوع جرم، ۷۵ مقاله در حوزه حقوق بین الملل، ۳۴ مقاله در حوزه فقه و حقوق اسلامی، ۲۳ مقاله در حوزه حقوق آمیخته با سایر علوم و ۳۴ مقاله در حوزه های دیگر حقوق هستند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اعطای گواهینامه­ های مختلف با عناوین حقوق شهروندی، نظارت حقوقی، حقوق بین الملل و گواهی ۱۶ ساعته حضور به شرکت کنندگان، خاطرنشان کرد: ستاد برگزاری این کنگره در نظر دارد ضمن تقدیر از مقالات برتر، کتابی از مجموعه مقالات کنگره بین المللی حقوق ایران را در کتابی تحت همین عنوان گردآوری و در اختیار علاقمندان به تحقیق  و پژوهش قرار دهد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: برگزاری این رویداد جامع حقوقی در این سطح بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه بزرگ حقوقی کشور بوده و دستاوردها و خروجی های آن کمک شایانی به ارتقاء سطح آگاهی و شناخت حقوقی کارکنان وزارتخانه ها، سازمان­ها و سایر دستگاه­ها جهت حل مسایل و معضلات حقوقی نماید.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان