تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۴
گزارش:

انقلاب ساختاری در رئال مادرید

چه بر سر رئال مادرید در لالیگا آمده است؟ چرا این تیم نمی تواند بر قله فوتبال اسپانیا بایستد؟ تنها یک قهرمانی در 7 فصل اخیر که میان قهرمانی های متعدد بارسلونا گم شده است.
رویداد24- رئال در 5 سال اخیر در لیگ قهرمانان یک بار قهرمان شده و 4 بار نیز به نیمه نهایی راه یافته و در کوپا دل ری نیز دو عنوان قهرمانی را کسب کرده است؛ با این حال کسب عنوان قهرمانی در لالیگا یک امر دور از دسترس برای این تیم به نظر می رسد.

تنها قهرمانی این تیم در سالیان اخیر به فصل 2011-2012 با مورینیو بر می گردد که در میان قهرمانی های متعدد بارسلونا به چشم نمی آید. نگاهی به آمار رئال در این سال ها نشان می دهد که خط آتش این تیم همواره بهتر از خط آتش سایر تیم ها عمل کرده است. از فصل 2009-2010 که کریستیانو رونالدو به رئال پیوست، این تیم همواره در لالیگا آمار بالای 100 گل زده را به ثبت رسانده. این آمار البته می تواند برای حریفان رئال ترسناک باشد ولی در واقعیت تنها یک لالیگا را برای کهکشانی ها به ارمغان اورده است.
علت این است که توازن لازم بین حمله و دفاع رئال وجود ندارد و همانقدر که رئال در حمله بر فوتبال اسپانیا آقایی کرده، به همان راحتی نیز دروازه اش به روی حریفان باز شده است.





رابطه بین قهرمانی با یک دفاع مقتدر

آمارها نشان می دهند که در 11 فصل گذشته، 7 بار تیمی قهرمان شده که بهترین خط دفاعی را داشته و دروازه بانش عنوان زامورا را کسب کرده است. قهرمانی در لالیگا با یک خط دفاعی مقتدر، ارتباط بیشتری دارد تا با یک خط حمله خطرناک.

تنها 4 بار در 11 سال اخیر تیمی قهرمان شده که بهترین خط حمله را داشته است. جالب اینکه در تنها فصلی که رئال از سال 2008 قهرمان شده، عنوان بهترین گلزن لالیگا به مسی رسیده نه رونالدو. فوق ستاره پرتغالی تا به امروز سه بار عنوان آقای گلی را کسب کرده و در هیچ کدام از این فصول، رئال موفق به قهرمانی در لالیگا نشده است.

رئال از سال 2005 تنها در یک فصل موفق به کسب عنوان بهترین خط دفاعی شده و آن هم به فصل 2007-2008 بر می گردد که هم کاسیاس عنوان زامورا را کسب کرد و هم رئال با شوستر قهرمان لالیگا شد. این نشان می دهد که برای کسب عنوان قهرمانی لالیگا، باید بین خط حمله و دفاع، توازن خوبی برقرار باشد. هیچ تیمی به صرف داشتن یک خط حمله مقتدر نمی تواند به قهرمانی در لیگ اطمینان داشته باشد. رئال برای قهرمانی در لالیگا به خط دفاعی مستحکم تر نیاز دارد.

لالیگای امسال می تواند مثال خوبی باشد و ادعای فوق را تایید کند. رئال مادرید پس از گذشت 29 هفته با 83 گل زده پس از بارسلونای 84 گله، بهترین خط حمله لالیگا را در اختیار دارد اما با 12 امتیاز کمتر از بارسلونا در جایگاه سوم قرار گرفته چون در خط دفاعی متزلزل تر بوده و 7 گل بیشتر از بارسا دریافت کرده است.

اتلتیکو که از رئال 4 امتیاز بیشتر دارد و تیم دوم جدول محسوب می شود، نسبت به رئال مادرید 38 گل کمتر به ثمر رسانده ولی در عوض با دریافت تنها 12 گل، بهترین خط دفاعی لالیگا را در اختیار دارد. این تیم 16 گل کمتر از رئال دریافت کرده است.

در بالا اشاره شد که از زمان پیوستن رونالدو به رئال در سال 2009، کهکشانی ها در هر فصل بالای 100 گل به ثمر رسانده اند. حتی بارسلونا در بهترین مقطع تاریخی خود نیز موفق به انجام این مهم نشده اما در عوض بارسا 4 بار قهرمان قهرمان لالیگا شده و رئال تنها یک بار. بارسلونا امسال هم مدعی اول قهرمانی است و رئال به چیزی شبیه معجزه برای قهرمانی نیاز دارد.

در تمام این فصول، نکته ای که قابل توجه می نماید این است که رئال ضمن زدن بیش از 100 گل در هر فصل، تقریبا بیش از 30 گل نیز از حریفان خود دریافت کرده است. رئال در فصل جاری نیز پس از انجام 29 بازی، 28 گل دریافت کرده و به نظر می رسد که امسال هم سنت همیشگی خود که دریافت بیش از 30 گل در هر فصل است را تداوم ببخشد. فصل 2013-2014 که اتلتیکو قهرمان شد، این تیم تنها 77 گل به ثمر رساند(23 گل کمتر از رئال) اما با دریافت تنها 23 گل، توانست پس از 18 سال قهرمان لالیگا شود.

در فصل جاری اتلتیکو با 12 گل خورده بهترین خط دفاع را در اختیار دارد و پس از این تیم بارسلونا و ویارئال با 22 و 23 گل خورده قرار دارند. رئال از این حیث با مالاگا شانه به شانه پیش می رود! هر چقدر که خط حمله رئال با مثلث BBC در رقابت با MSN بارسلوناست، خط دفاع این تیم با تیم های میانه رو به پایان جدول در رقابت است که در نوع خود عجیب جلوه می کند.

رئال در سالیان اخیر به لطف رونالدو، کلکسیونی از عناوین آقای گلی و کفش طلا را تصاحب کرده اما سهمش از قهرمانی لالیگا تنها یکی بوده است. رونالدو در فصل جاری نیز امید اول آقای گلی لالیگاست اما بازهم رئال مادرید دستش از لالیگا کوتاه مانده است. کیلور ناواس که فصل را عالی شروع کرد و در 8 هفته تنها دو گل دریافت کرد رفته رفته قربانی ضعف خط دفاعی رئال شد تا جاییکه در بهترین فصل دوران فوتبال خود نیز امیدی برای کسب عنوان زامورا ندارد.

تغییر استراتژی ها در رئال مادرید

از باشگاه رئال مادرید خبر می رسد که برای تابستان آتی، مسئولان این باشگاه قصد خریدهایی در منطقه دفاعی دارند. امری کم سابقه در طی سالیان گذشته. این نشان می دهد که استراتژی ها در رئال در حال تغییر است.

خرید یک دفاع مرکزی و یک بال چپ و نیز خرید یک هافبک دفاعی نشان می دهد که مدیران رئال پس از سال ها به درک درستی از ناکامی های خود رسیده اند. آنها قصد دارند تعادل را بین فاز تهاجمی و دفاعی خود بازگردانند. رئال تصمیم به اصلاح ساختار تیمی خود گرفته و قصد دارد یک بار برای همیشه فرمول رسیدن به عنوان قهرمانی لالیگا را تغییر دهد. آیا فرمول جدید، رئال را پس از مدت ها به قهرمانی لیگ خواهد رساند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید تا انتهای فصل آینده صبر کنیم.
منبع: ورزش سه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان