تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶

هدف برجام حل مسائل منطقه‌ای نیست/ جای مدّعی و خواندهدر بحث‌های منطقه‌ای با هم عوض شده است

سفیر ایران در بریتانیا خلاصه‌ای از سخنان شب گذشته‌اش در نشست موسوم به «آینده برجام» که در پارلمان بریتانیا برگزار شده بود را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.

رویداد۲۴-سفیر ایران در بریتانیا خلاصه‌ای از سخنان شب گذشته‌اش در نشست موسوم به «آینده برجام» که در پارلمان بریتانیا برگزار شده بود را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.متن خلاصه منتشر شده در کانال تلگرامی حمید بعیدی‌نژاد به شرح زیر است:

- برجام مستحکم‌تر از آن است که آمریکا بتواند با آن مقابله کند. 

- برجام تفاهمی برای حل اختلاف هسته‌ای است و هدف آن حل مسائل منطقه‌ای نیست. بحث موشکی ایران هم در چارچوب سیاست دفاعی ما قرار دارد و ارتباطی به برجام ندارد.

- هرچند دولت آمریکا با همه لفاظی‌ها نتوانست برجام را کنار گذارده و اعتبار آن را مخدوش کند، اما زیرسوال بردن امضای برجام توسط دولت آمریکا موجب بی‌اعتباری شدید آمریکا شده است که به آسانی جبران نخواهد شد.

- رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارات اخیر خود به نحوی بر استفاده مکرر از «رژیم ایران» اصرار داشت که می‌خواست به صراحت بگوید که آمریکا نظام و دولت ایران را به رسمیت نمی‌شناسد. متأسفانه این طرز تفکر در بین نیروهای افراطی تازه به قدرت رسیده در کاخ سفید وجود دارد که برخی همچنان در رویای تغییر نظام ایران هستند. اینها واقعیت انقلاب عظیم یک ملت و نظام برآمده از آن را نادیده می‌گیرند. اما آنها خیلی کوچک‌تر از اینها هستند که بتوانند با اراده یک ملت بزرگ تاریخ‌ساز مقابله کنند.

- همین وقاحت باعث شد که ترامپ در اظهاراتش «ملت ایران» را تروریست بخواند. تا به‌حال سابقه نداشته است که رئیس یک کشور به‌خود اجازه دهد که نه یک دولت بلکه یک ملت را تروریست بخواند. این توهین بی‌سابقه به ملت ایران نشان از عجز و استیصال دولت این کشور دارد.

- در بحث‌های منطقه‌ای متاسفانه جای مدّعی و خوانده با هم عوض شده است. این ایران است که چند دهه است که دارد هزینه سنگینی برای اشتباهات راهبردی و خصومت‌های آشکار کشورهای غربی در منطقه می‌پردازد. از زمان تجهیز نیروهای افراطی خارجی در افغانستان توسط آمریکا که به رشد القاعده انجامید، تا کمک‌های بی‌دریغ کشورهای غربی به صدام علیه ایران در طول جنگ تحمیلی، تا تهاجم بی‌برنامه متحدین به عراق که با انحلال ارتش، به هرج و مرج و کشتار داخلی مردم بی‌گناه در عراق دامن زدند تا حمایت و کمک به داعش که مانند یک دولت نفت صادر می‌کرد، از خارج نیروی نظامی استخدام می‌کرد و از طریق نظام بانکی بین‌المللی دریافت و پرداخت‌های خود را انجام می‌داد، این ایران بوده است که بهای سنگینی برای این خصومت‌ها پرداخت کرده است و الان هم پرداخت می‌کند. اگر ایران به دعوت کشورهای عراق و سوریه به کمک آن کشورها نمی‌شتافت، نه تنها بغداد و دمشق در دست تروریست‌ها قرار می‌گرفت، بلکه آنها برنامه داشتند سرزمین ایران را که در نقشه‌های موهوم خود خراسان بزرگ می‌نامیدند به عنوان یکی از بزرگترین اهداف خود مورد تهدید قرار دهند. وقت آن است که آمریکا و کشورهای غربی دست از دخالت‌های خود در منطقه دست بردارند.

- اما برای ایران این منطقه خانه ماست. ایران چیزی جز ثبات و صلح و امنیت نمی‌خواهد. ما می‌خواهیم مرزهای ایران امن باشند و همسایگان ما در صلح و امنیت زندگی کنند. هر تنش و بی‌ثباتی در هر یک از کشورهای همسایه ایران تهدیدی بالقوه برای ثبات و امنیت در ایران است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان