تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره فضای مجلس برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی؛

دست بسته روحانی و چالش احتمالی بر سر غلامی

تکلیف رای اعتماد به دو وزیر علوم و نیرو که حسن روحانی آنان را هفته گذشته به مجلس معرفی کرد، فردا از سوی نمایندگان مجلس روشن خواهد شد و براساس گمانه زنی ها از سوی اعضای خانه ملت به نظر می رسد که شرایط برای اردکانیان، وزیر پیشنهادی نیرو راحت‌تراز غلامی، وزیر پیشنهادی علوم است.
رویداد۲۴تکلیف رای اعتماد به دو وزیر علوم و نیرو که حسن روحانی آنان را هفته گذشته به مجلس معرفی کرد، فردا از سوی نمایندگان مجلس روشن خواهد شد و براساس گمانه زنی ها از سوی اعضای خانه ملت به نظر می رسد که شرایط برای اردکانیان، وزیر پیشنهادی نیرو راحت‌تراز غلامی، وزیر پیشنهادی  علوم است.    

پس از معرفی دو وزیر نیرو و علوم توسط روحانی به مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس جلسات متعددی را برای بررسی کارنامه آنها برگزار کردند و رایزنی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفت. مهم‌ترین اظهارنظر در این رابطه به سخنان بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید باز می‌گشت که عنوان کرد منصور غلامی بیست و یکمین گزینه مورد نظر حسن روحانی برای وزرات علوم بوده است. سخنانی که بسیاری از طرفداران حسن روحانی را نگران کرده که در پشت پرده انتخاب اعضای کابینه چه می گذرد که روحانی تا به این اندازه دست بسته عمل می‌کند.

به نظر می‌رسد این وضعیت برای دیگر وزرای کابینه دوازدهم نیز وجود داشته و برخی از وزرایی که در شرایط کنونی به عنوان وزیر در دولت فعالیت می‌کنند گزینه نخست روحانی نبوده‌اند و براساس برخی از ملاحظات انتخاب شده‌اند. به عنوان مثال براساس اخبار منتشر شده گزینه اول روحانی برای وزرات علوم رضا فرجی‌دانا، نهاوندیان گزینه اول وزارت اقتصاد و موسوی‌لاری یکی از گزینه‌های وزارت کشور بوده است. این وضعیت درمورد برخی دیگر از وزارتخانه‌ها نیز وجود داشته است. با این وجود کابینه دوازدهم شکل گرفته و روحانی امیدوار است با رأی اعتماد مجدد نمایندگان مجلس دهم به دو وزیر پیشنهادی نیرو و علوم کابینه خود را کامل کند تا وارد فاز جدیدی از مدیریت کشور شود که احتمالا به سمت اجرای برنامه‌های اصلی دولت خواهد بود.

این در حالی است که از گوشه و کنار خبر می‌رسد که برخی از نمایندگان از بدعهدی تعدادی از وزرای پیشنهادی دولت  دلخور هستند و به همین دلیل احتمال تغییر رویکرد مجلس نسبت به دولت  درباره دو وزیر پیشنهادی حسن روحانی وجود خواهد داشت. برخی از وزرای پیشنهادی دولت که با رویکرد مخالف در مجلس مواجه شده‌اند، تلاش کرده‌اند با لابی‌های گسترده و همچنین اطمینان خاطر به نمایندگان برای حل مشکلات منطقه‌ای آنها زمینه رأی اعتماد خود را فراهم کنند. با این وجود پس از رأی اعتماد مجلس رویکرد دیگری در پیش گرفته‌اند و نسبت به تعهدات خود وفادار نبوده‌اند.

غلامعلی جعفرزاده عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در این‌باره تصریح می‌کند:« رویکرد دولت پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس به صورتی شکل گرفته که کار آقای روحانی برای معرفی دو وزیر باقی مانده دولت بسیار سخت شده است و نمایندگان به دنبال این هستند که به دو وزیر باقی مانده یعنی وزرای نیرو و علوم به راحتی رأی اعتماد ندهند و دولت را موظف به انجام برخی مسائل کنند». وی حتی ضمن هشدار به دولت عنوان می‌کند:« بنده با مشاهده فضای مجلس می‌توانم به صراحت عنوان کنم که هر وزیری که در مجلس استیضاح شود رأی خواهد آورد و هیچ وزیری از استیضاح نمایندگان جان سالم به در نخواهد برد. وضعیت سه و یا چهار وزیر که بسیار خطرناک و لب مرز است و هر لحظه احتمال استیضاح آنها وجود دارد». از سوی دیگر برخی از نمایندگان مجلس نسبت به انتخاب استانداران برخی مناطق کشور انتقاد دارند و معتقدند دولت در انتخاب استانداران مناطق خود با آنها مشورت نکرده است و رأسا در این زمینه تصمیم گرفته است. در نتیجه در شرایط کنونی دلخوری برخی از نمایندگان مجلس نسبت به رویکردی که دولت پس از رأی اعتماد در پیش گرفته سبب شده که نتوان چشم انداز روشنی از رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی نیرو و علوم در مجلس در نظر گرفت.

 نکته دیگر این است که به نظر می‌رسد رضا اردکانیان که برای وزرات نیرو به مجلس معرفی شده با اقبال بهتری در مجلس مواجه شود اما وضعیت منصور غلامی تاحدودی پیچیده‌تر از اردکانیان است. شرایط به شکلی است که پس از معرفی غلامی به عنوان وزیر علوم واکنش‌های متفاوتی نسبت به این انتخاب صورت گرفت. از جمله اینکه ۵۰۰ نفر از فعالان نشریات دانشجویی از مدیریت غلامی انتقاد کرده‌اند. از جمله انتقادهای آنان به غلامی «صادر نشدن مجوز یک تشکل دانشجویی اصلاح‌طلب»، «حمایت نکردن از فعالیت‌های دانشجویی» و «انتصاب یک فرد نزدیک به جبهه پایداری به عنوان معاون فرهنگی» دورهٔ مدیریت او در دانشگاه بوعلی سینا اعلام شده‌ است. این در حالی است که برخی نمایندگان اصولگرا از جمله حاجی بابایی، نماینده همدان از غلامی حمایت کرده‌اند. برخی نمایندگان اصلاح طلب نیز از جمله محمود صادقی نیز با این که او را گزینهٔ ایده‌آل ندانسته‌اند، او را قابل قبول خوانده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد چالش انتخاب وزیر علوم در دولت دوازدهم نیز مانند دولت یازدهم برای حسن روحانی تکرار شده است. تنها تفاوت این انتخاب در دولت دوازدهم این بود که روحانی به جای اینکه گزینه وزرات علوم را معرفی کند و مورد تأیید مجلس قرار نگیرد، تلاش کرد از همه ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده کند و در نهایت بهترین انتخاب را انجام دهد.

بدون شک چشم امید حسن روحانی برای رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی به فراکسیون امید و مدیریت محمد رضا عارف خواهد بود. این در حالی است که فراکسیون امید نیز مدت‌هاست از ضعف مدیریت هیأت رییسه و همچنین تناقضات درونی رنج می‌برد و احتمال این وجود دارد که نتواند از قدرت مانور کافی برای رأی اعتماد به این دو وزیر استفاده کند و دوباره اتفاقی که برای بیطرف رخ داد تکرار شود. روحانی امید دارد فراکسیون امید نمایندگان منتقد به رویکرد دولت را برای رأی اعتماد به این دو وزیر اقناع کند. اقدامی که به نظر در شرایط کنونی کمی سخت و دور از ذهن خواهد بود

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان