تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶

کنایه محبی‌نیا به روحانی و حدادعادل / یادی از هاشمی و سیدمحمد خاتمی در صحن علنی/ جنب و جوش نماینده دماوند برای اجماع علیه غلامی

همزمان با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، جلسه علنی امروز مجلس شاهد حواشی جالب‌توجهی نیز بود.

رویداد۲۴-همزمان با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، جلسه علنی امروز مجلس شاهد حواشی جالب‌توجهی نیز بود.درحالی که نمایندگان از ساعت ۸ و ۷ دقیقه صبح امروز با آغاز به کار نشست علنی امروز مجلس، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نیرو و علوم را در دستورکار قرار دادند، حواشی برگزاری این جلسه نیز جالب توجه بود.

همه همراهان رییس‌جمهور

بر این اساس درحالی که حسن روحانی رییس‌جمهوری از نخستین دقایق جلسه علنی امروز به‌همراه برخی از وزرای کابینه و به‌منظور دفاع از منصور غلامی و رضا اردکانیان وزرای پیشنهادی‌اش برای ۲ وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو وارد صحن علنی مجلس شد، علی مطهری نایب رییس مجلس رسماً از وی استقبال کرد.

این درحالی بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز روحانی را همراهی کرده و سیدمحمودواعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری و سورنا ستاری معاون علم و فناوری رییس‌جمهوری نیز به‌همراه روحانی به صحن علنی مجلس آمدند. در این میان محمدرضا تابش نایب رییس فراکسیون امید و بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس هم روحانی را هنگام ورود به صحن همراهی کردند.

در ادامه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری نیز به صحن علنی مجلس آمد و این درحالی بود که هنگامی که روحانی پس از اتمام سخنانش، صحن را ترک کرد، جهانگیری همچنان به همراه چند نفر دیگر از اعضای کابینه در صحن ماند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و امیرحاتمی وزیر دفاع و امور پشتیبانی نیز از جمله وزرا و اعضای کابینه دولت دوازدهم بودند که امروز در صحن حضور داشتند. در این میان به نظر می‌رسد حضور حاتمی که بیشترین رای را در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم کسب کرد، در کنار ظریف، زنگنه و علوی که همگی جز کسانی بودند که با کسب رای بالا از مجلس به کار خود در دولت دوازدهم ادامه دادند، به‌نوعی نشانه‌ای بود از سوی روحانی برای تکرار رای اعتماد به وزرای جدید.

گردش به راست روحانی با حمله به آمریکا

در ادامه اما نطق روحانی در دفاع از ۲ وزیر پیشنهادی نیرو و علوم نیز با حواشی جالبی همراه بود اما شاید مهمترین مسئله در این نطق، سویه و گرایش کلی آن بود، تا آن‌جا که روحانی در سخنانش در چند نوبت با اتخاذ مواضع بیشتر اصولگرایانه سعی کرد، حال که به نظر می‌رسد چندان امیدی از کسب رای کامل فراکسیون امید به‌ویژه برای وزیر پیشنهادی علوم ندارد، حداقل تمام آرای اصولگرایان مجلس را برای این وزیر پیشنهادی جمع کند.

تاکید روحانی بر دشمنی و عداوت با آمریکا و انتقاد از سیاست‌های خصمانه و جنگ‌افروزانه ایالات متحده در منطقه که منجر به ایجاد وضعیت نابه‌سامان در سوریه و عراق شد، از جمله دیگر نکات جالب توجه در نطق روحانی بود که با حمایت نمایندگان روبرو شد. نمایندگان در این بخش از سخنان روحانی، با شعار «مرگ بر آمریکا» از رییس‌جمهوری حمایت کردند.

یادی از هاشمی و خاتمی در صحن علنی

در ادامه نطق نمایندگان مجلس نیز خالی از حاشیه نبود که در این میان شاید سهم جهانبخش محبی‌نیا بیش از سایرین بود. این نماینده اعتدال‌گرا که از قضا در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم نطق می‌کرد، سخنانش را با نام بردن از مرحوم هاشمی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی آغاز کرد.

محبی‌نیا در همان ابتدای نطق خود، در سخنانی کنایه‌آمیز، با یاد کردن از مرحوم هاشمی و خاتمی به‌نوعی به این مسئله اشاره کرد که روحانی، ریاست‌جمهوری خود را مدیون این دو چهره محبوب سیاسی است.

کنایه به حدادعادل و لبخند لاریجانی

با این حال، این پایان اظهارات کنایی محبی‌نیا خطاب به مسئولان ارشد کشور نبود. این نماینده مجلس در بخشی از سخنانش با انتقاد از وضعیت تدریس علوم انسانی در کشور گفت که متاسفانه باوجود سپری شدن چند دهه، هنوز سرفصل دروس علوم سیاسی ما تغییری نکرده و این سرفصل دروس توسط کسی تهیه شده که «خودش فیزیک خوانده و ادعا می‌کند که فلسفه هم می‌داند»؛ اشاره‌ای غیرمستقیم به غلامعلی حدادعادل چهره سیاسی و فرهنگی اصولگرا و رییس پیشین مجلس شورای اسلامی که از قضا با واکنش ظریف لاریجانی نیز روبرو شد. رییس مجلس بدون آن‌که کلامی به زبان بیاورد، هنگامی که متوجه منظور محبی‌نیا شد، تا دقایقی با لبخند به سخنان او گوش داد.

جنب و جوش میرزایی‌نیکو برای اجماع علیه غلامی

در این میان گعده‌های گاه و بیگاه نمایندگان در گوشه و کنار صحن نیز در این جلسه رای‌اعتماد همچون جلسات مشابه ازجمله دیگر حواشی جالب توجه مجلس بود که البته در قیاس با دفعات قبل، تاحدودی کمتر مشاهده می‌شد. اما شاید بتوان گفت قاسم میرزایی نیکو ازجمله فعال‌ترین نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بود.

این نماینده اصلاح‌طلب دماوند که ازجمله مخالفان وزیر پیشنهادی علوم است، با تردد در گوشه و کنار صحن با تعدادی از دیگر نمایندگان از علی مطهری نایب رییس مجلس گرفته تا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌‌آبادی نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی را خطاب قرار داده و با آن‌ها صحبت می‌کرد.

پزشکیان، تابش و صادقی موافقان غلامی در «امید»

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره محتوای مذاکره خود با نماینده اصلاح‌طلب دماوند که در حضور عبدالکریم حسین‌زاده نایب رییس فراکسیون امید، محمد محمودی شاه‌نشین نماینده اصلاح‌طلب شهریار و سیدفرید موسوی نماینده تهران انجام شد، به ایلنا گفت: این دوستان با غلامی مخالف هستند اما احتمالاً وزیر پیشنهادی علوم رای می‌آورد.

نماینده رشت در مجلس ادامه داد: در فراکسیون امید اکثراً مخالف غلامی هستند اما پزشکیان، تابش و صادقی با او موافق هستند.

رای‌اعتماد به غلامی و اردکانیان در راند دوم

جلسه علنی نوبت صبح مجلس درحالی با اعلام مسعود پزشکیان به کار خود خاتمه داد که قرار است نمایندگان از ساعت ۱۴ با حضور در جلسه نوبت بعدازظهر ادامه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی نیرو و علوم را در دستورکار خود قرار دهند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان