تاریخ انتشار: ۲۱:۳۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶

از ناطق‌نوری می‌خواهیم احساس تکلیف کند و به عرصه سیاسی برگردد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: از ناطق درخواست می‌کنیم که به عرصه سیاسی تشریف بیاورد و فعالیت داشته و احساس تکلیف شرعی کند و ما و امثال ما هیچ شرط و شروطی برای او نداریم.

رویداد۲۴-دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: از ناطق درخواست می‌کنیم که به عرصه سیاسی تشریف بیاورد و فعالیت داشته و احساس تکلیف شرعی کند و ما و امثال ما هیچ شرط و شروطی برای او نداریم.محمدرضا باهنر در نشست خبری خود در رابطه با استعفای ناطق نوری مبنی بر اینکه آیا می‌خواهد به عرصه سیاسی بازگردد، گفت: همواره به طور خصوصی و از طریق رسانه‌ها از آقای ناطق دعوت کردم که به فعالیت‌های سیاسی ورود کند. برخی برای حضور ناطق شرط می‌گذارند که اگر ناطق می‌خواهد بیاید باید به نفع جریان اصولگرایی فعالیت کند اما من چنین شرطی نمی‌گذارم لذا خواستگاه وی را اصولگرایی می‌دانم و معتقدم که اگر به صحنه سیاسی بازگردد، جناح اصولگرا از حضور وی بهره می‌برند.

وی با بیان اینکه  ناطق در پاسخ به درخواست ما می‌گوید که من احساس تکلیف شرعی نمی‌کنم گفت: وی در انتخابات اخیر از روحانی حمایت و  به طور رسمی اعلام  کرد و شاید یکی از دلایلی که از بازرسی ویژه دفتر رهبری استعفا داد، این موضوع بود که استدلال می‌کرد که مواضع سیاسی با سمت او همخوانی ندارد.

باهنر تاکید کرد: از ناطق درخواست می‌کنیم که به عرصه سیاسی تشریف بیاورد و فعالیت داشته و احساس تکلیف شرعی کند و ما و امثال ما هیچ شرط و شروطی برای او نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین گفت: امیدواریم رهاورد زائران از این سفر وحدت و همدلی بیشتر میان امت اسلام باشد و  کشور عراق از بسیاری مشکلات عبور کند.

وی افزود: پایمردی دولت عراق و مرجعیت شیعیان به خصوص حضرت آیت الله سیستانی باعث شده که هم وطنان ما در فضای امن تری حضور داشته باشند. مشکلات مختصری مانده که امیدواریم بساط اختلاف و قتل و غارت در سوریه و عراق و بحرین و یمن جمع شود و هر روز شاهد توفیق بیشتر جهان اسلام باشیم.

باهنر با بیان اینکه زمانی برخی فکر می‌کردند مشکلات ما با آمریکا حل می‌شود، ادامه داد: اما هرچه می‌گذرد دیوار بی‌اعتمادی میان ما و آمریکا بلندتر می‌شود و خصومت حکام آمریکایی با ملت ایران بیشتر می‌شود تا جایی که برخی از تغییر نظام حرف می‌زنند و علیرغم این مواضع  پیشنهاد مذاکره هم به ما و کشور‌های دیگر را می‌دهند. البته پیش‌بینی می‌کردیم که به تعهدات‌شان پایبند نمانند، اما وقتی پیشنهاد مذاکره را می‌دهند باید به حرف‌‌های گذشته خود رجوع کنند و پاینده باشند.

وی بیان کرد:بدعهدی آمریکا مخصوص برجام نیست و هیات حاکمه آمریکا چندین بار پای مذاکره نشست و زیر قرارداد زد.

باهنر افزود: ترامپ نه جای خودش را در آمریکا و نه جای آمریکا را در جهان پیدا کرده است و دنبال این است که برخی اقتدارهای قرون وسطایی را زنده کند که البته برآورده نخواهد شد.

وی درباره اینکه توصیه‌هایی در انتخابات به جمنا داشتید که مورد توجه قرار نگرفت چقدر این مسئله در شکست اصولگرایان موثر بود گفت : در ذات انتخابات رقابت وجود دارد و ما باید به لحاظ زمانی آن را محدود کنیم. جمنا تجربه جدیدی بود که بین اصولگرایان شکل گرفت. جمنا چندین هدف داشت؛ اینکه به راحتی مطرح می شود که جمنا شکست خورد را قبول ندارم چون ما باید روندها را ببینیم. با همتی که جمنا انجام داد توانست رای متراکم ۴۰ درصدی را پشت کاندیدای مورد نظر خود تدارک ببیند. اگر قرار باشد که این ۴۰ درصد به ۵۰ درصد یا بیشتر تبدیل شود، باید کار بیشتری انجام دهیم.

باهنر گفت: در گذشته نیروهای سنتی بیشتر به نیروهای سیاسی تکیه می‌کردند و جریانات فکری و فرهنگی را به کار نمی گرفتند اما جمنا این کار را کرد. جمنا در ضمن کاری کرد که تصمیمات از پایین به بالا باشد. مجموع کار جمنا مثبت و رو به جلو بود؛ البته باید برخی اشکالات ساختاری و گفتمانی جمنا اصلاح شود.

وی در پاسخ به ایلنا  درباره حضورش در  هیئت مشورتی جمنا  و اینکه آیا اصولگرایان در انتخابات آتی با همان الگو پیش می‌روند گفت: من گاهی به این شورای مشورتی دعوت می‌شوم اما نمی‌توانم مرتب شرکت کنم. مباحث این شورا، اصلاح ساختار و خرده گفتمان‌های زیر مجموعه گفتمان انقلاب و چاره اندیشی برای دوره های بعداست؛ بسیار زود است که بخواهیم انتظار داشته باشیم به جمع بندی برسیم.

باهنر با اشاره به دیدار روحانی با جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: دیدار روحانی با جامعه روحانیت به تقاضای جامعه بود و روحانی قول داد که جلسات شورای مرکزی شرکت کند مشروط به اینکه این جلسات در دفتر ریاست جمهوری باشد.

وی تصریح کرد: عموما فلز و خواستگاه روحانی اصولگرایی است. چون جریانات سیاسی در کشور حزب نیستند و جناح هستند، مواضع شان تند و کند می‌شود. مواضع جامعه روحانیت امروز به مواضع روحانی نزدیک شده است. برخی اصلاح‌طلبان در دولت دوازدهم از روحانی انتظاراتی داشتند اما من معتقدم وی از همان ابتدا اصلاح طلب نبوده است.

وی افزود: نظریه ای که فقهای شورای نگهبان داده اند قابل احترام است و البته گلایه دارم از کسانی که خودشان در نهادهای حکومتی کار می کردند و با اطلاع از قوانین از شورای نگهبان گله می کنند و ما صلاحیت نداریم که اظهار نظر شرعی کنیم.

وی ادامه داد: اینکه آیا نظر شورای نگهبان نافذ است که سپنتا حضور داشته باشد یا خیر مساله دیگری است. قانون انتخابات شوراهای شهر از فیلتر شورای نگهبان رد شده و شورای نگهبان وظیفه اجرایی برای شورای شهر ندارد.

نماینده مجلس ادامه داد: شورای نگهبان یا می خواهد یک ماده یا تبصره از قانون انتخابات شورا را رد کند که من از این مساله اطلاعی ندارم. شورای نگهبان این حق را دارد که این کار را بکند و نظرش هم نافذ است. اگر شورای نگهبان بگوید که فلان بند قانون انتخابات خلاف شرع است و مجلس ممکن است این لغو را بپذیرد یا ممکن است بر ابقای نظر رده شده اصرار کند و اینجاست که این موضوع به مجمع تشخیص ارجاع داده می شود.البته اینکه آقای محسن رضایی موضوعی را مطرح کرده، شاید نظرش این بوده که رهبری این مساله را به عنوان معضل بداند تا مجمع در این خصوص ورود کند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان