تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

اقتصاد، بدون حضور تشکل‌های کارگری و قدرت گرفتن آنها قوی نمی‌شود/ انتقاد از رواج قراردادهای سفید امضا

نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی امروز در مقام مخالف وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی به طرح پرسش در رابطه با اخراج کارگران و تضعیف جایگاه تشکل‌های کارگری پرداخت.

رویداد۲۴-نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی امروز در مقام مخالف وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی به طرح پرسش در رابطه با اخراج کارگران و تضعیف جایگاه تشکل‌های کارگری پرداخت.«محمد رضا صباغیان» نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی امروز به طرح  پرسشی از علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با اخراج کارگران و تضعیف جایگاه تشکل‌های کارگری پرداخت.

صباغیان با بیان اینکه کارگران به بردگی گرفته می‌شوند، گفت: کارفرما جوری با کارگر برخورد می‌کند که انگار مالک کارگر است. یعنی کارفرما خودش را مالک کارگر می‌داند این در حالی است که بعضی از کارگران کار نمی‌کنند بلکه بردگی می‌کنند و باید بر این شرایطی که دارند نظارت شود.

نماینده بافق با بیان اینکه برخی کارگران نُه ماه است که حقوق نگرفته‌اند؛ افزود: کارگرانی هستند که به خاطر نگرفتن حقوق جلوی فرمانداری شهرشان تجمع کرد‌ه‌اند و وقتی سر کار بازگشته‌اند به خاطر این موضوع اخراج شده‌اند، اسناد و مدارک تمامی اینها موجود است و از طرفی وقتی نمایندگان کارگران به این مساله اعتراض می‌کنند با آنها هم برخورد می‌شود.

صباغیان افزود: آقای ربیعی ادارات کار شما ضعیف هستند؛ همین حالا در دو شهرستان با فاصله ۱۰۰ کیلومتر تنها یک بازرس اداره کار وجود دارد.

نماینده مهریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رواج قراردادهای سفید امضا، گفت: زمانی که کار به  سختی پیدا می‌شود و هر کسی هم به بازار کار راهی ندارد، کارگر مجبور می‌شود تا شرایط کارفرما را بپذیرد و  قرارداد سفیدامضا منعقد کند.

وی افزود: البته تشکل‌ها می‌توانند به این معضل اعتراض کنند و حق کارگران را بگیرند و اجازه ندهند که کارفرما با آنها قراردادهای سفیدامضا منعقد کند اما باید گفت تشکل‌های کارگری موجود در نیمی از محیط‌های کارگری حضور ندارند و همان طور که گفتم وقتی اعتراض می‌کنند با آنها برخورد می‌شود، اساسا کاری با آنها کردند که حرفی برای گفتن نداشته باشند.

صباغیان با بیان اینکه در یکی از معادن تمامی نمایندگان شوراهای اسلامی کار پس از  اعتراض خود و همکارنشان اخراج شده‌اند، گفت: حتی وقتی اداره کار برای آنها حکم بازگشت به کار زد کارفرما ظرف چند روز باز هم تعدادی از آنها را اخراج کرد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بسیاری از بیکاران کشور در یافتن کار دارند، گفت: وضعیت نابسامان اقتصادی موجب شده که حجم زیادی از بیکاران به هر شرایطی برای یافتن کار تن دهند؛ باید گفت آنها را فی امان الله به حال خود رها کرده‌ایم.

نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط فرد بیکار مجبور می‌شود که با چند واسطه از طریق کاریابی‌ها برای خود کاری بیابند، البته کاریابی‌ها هم بلافاصله کاری برای آنها پیدا نمی‌کنند و فرد بیکار مجبور می‌شود که به خیلی از راه‌ها دست بزنند تا گره از مشکلش باز شود.

وی افزود: باید پرسید که چرا کارگر این همه تحقیر می‌شود مگر نه اینکه برای گذران یک زندگی آبرومندانه دنبال کار است، پس چرا باید اینقدر به این در و آن در بزند تا کاری پیدا کند؟ البته می‌دانیم که افرادی هم هستند که خیلی راحت برایشان کار پیدا می‌شود. این یعنی که هر کس زور بازوی بیشتری داشته باشد شانس بیشتری برای یافتن کار دارد.

صباغیان با بیان اینکه در کنار توجه به بخش خصوصی و دولتی باید قدرت تشکل‌های کارگری را افزایش دهیم گفت: اقتصاد بدون حضور تشکل‌های کارگری و قدرت گرفتن آنها قوی نمی‌شود.

وی افزود: ما تشکل‌های کارگری را رقیب بخش خصوصی نمی‌دانیم بلکه می‌گوییم که با تقویت تشکل‌های کارگری بخش خصوصی نیز تقویت می‌شود و اقتصاد از رکود فعلی خارج می‌شود.

صباغیان با بیان اینکه برای خروج از وضعیت فعلی ناچاریم که به تشکل‌های کارگری قدرت دهیم، گفت: اصل ۲۶ قانون اساسی و فصل ششم قانون کار بر قدرت گرفتن تشکل‌های کارگری تاکید کرده‌اند از این رو باید در همین چارچوب به حمایت از تشکل‌ها بپردازیم.  

نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: توسعه در شرایطی که کارگران ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند محقق نمی‌شود. این را هم بگویم که مخالفتی با حمایت سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی نداریم و این دو را در کنار هم می‌بینم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان