تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

آماده شدن بریتانیا برای پرداخت 450 میلیون پوند به ایران

وزرای خارجه و خزانه داری بریتانیا به وکلای دولت بریتانیا اختیار داده اند با پرداخت 450 میلیون پوند به ایران، پرونده مطالبات ایران از انگلیس بابت قرارداد تسلیحاتی 1976 خرید تانک چیفتن را مختومه کنند.

رویداد۲۴-وزرای خارجه و خزانه داری بریتانیا به وکلای دولت بریتانیا اختیار داده اند با پرداخت 450 میلیون پوند به ایران، پرونده مطالبات ایران از انگلیس بابت قرارداد تسلیحاتی 1976 خرید تانک چیفتن را مختومه کنند.دولت بریتانیا در حال بررسی پرداخت 450 میلیون پوند به ایران بابت قراردادهای تسلیحاتی پیش از انقلاب است.

به نقل از رویترز، روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا به نقل از منابع دیپلماتیک با اعلام این خبر گفته دولت لندن پرداخت 450 میلیون پوند به جمهوری اسلامی ایران را بابت بسته شدن پرونده مطالبات ایران از قراردادهای تسلیحاتی پیش از انقلاب اسلامی در دست بررسی دارد.

بر اساس این گزارش "بوریس جانسون" وزیر امور خارجه و "فیلیپ هاموند" وزیر خزانه داری بریتانیا به وکلای دولت بریتانیا اختیار داده اند تا با پرداخت مطالبه 38 ساله ایران بابت قراردادهای تسلیحاتی زمان شاه، پرونده را فیصله دهند.

پول بلوکه شده، پیش پرداخت قرارداد خرید 1500 تانک انگلیسی "چیفتن" و 250 خودروی زرهی از سوی ایران در دوران پیش از انقلاب، بوده است. این قرارداد در سال 1976 بین ایران و بریتانیا منعقد شده بود.

وزارت دفاع  بریتانیا پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، با وجودی که 185 دستگاه تانک چیفتن را در زمان شاه تحویل ایران داده بود؛ به بهانه تحریم های تسلیحاتی از تحویل باقی تانک ها خودداری کرد و این تانک ها را با اخذ قراردادی دیگر به ارتش صدام حسین فروخت.

در سال 2010 دادگاه بین المللی تجاری در هلند با صدور رای به نفع ایران دولت بریتانیا را به پرداخت 390 میلیون دلار غرامت بابت این قرارداد محکوم کرد. دولت بریتانیا پس از این حکم در آن سال (2010) اعلام کرد این میزان غرامت را با توجه به تحریم های بانکی و مالی اتحادیه اروپا علیه ایران به حساب 976 میلیون پوندی ایران که در بانک های انگلیسی  توقیف شده است، اضافه خواهد کرد.

به گفته منایع دیپلماتیک بریتانیا حالا با پرداخت این رقم (450 میلیون پوند) ممکن است "نازنین زاغری" شهروند بریتانیایی زندانی در ایران، از زندان آزاد شود. با این حال این منابع گفته اند هیچ ارتباطی بین این پرداخت و آزادی "زاغری – راتکلیف" از زندان ایران وجود ندارد و نباید پرداخت این پول به عنوان بهای این آزادی در نظر گرفته شود.

بوریس جانسون که گفته است تا اواخر سال جاری میلادی با یک بسته پیشنهادی برای ارتقای روابط لندن – تهران به ایران سفر خواهد کرد، مجبور شد دو روز پیش بابت اظهارات اخیرش در کمیته پارلمان بریتانیا درباره دلیل دستگیری و زندانی شدن نازنین زاغری،  در صحن پارلمان عذرخواهی کند.

او دو هفته پیش در کمیته ای در پارلمان بریتانیا گفته بود زاغری بابت آموزش دادن به روزنامه نگاران ایرانی بازداشت و زندانی شده است.

این اظهارات او موجی از انتقادهای داخلی را علیه جانسون سبب شده و بنیاد تامسون رویترز که نازنین زاغری کارمند آن است، ادعای وزیر امور خارجه بریتانیا را تکذیب کرده بود.

نظرات شما
پیشخوان