تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶

تخلف ۲۶ مدرسه هیات امنایی/۶ مدرسه منحل شد/آغاز آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان زلزله زده

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به تشریح آماری از مدارس متخلف و نحوه برخورد با آنها اشاره کرد و گفت: کل مراکزی که لغو مجوز و تعطیل کردیم ، چهار مرکز بوده است. در 16 جلسه سیاستگذاری، شش مورد انحلال مدرسه، دو مورد تعطیلی موقت مدرسه و یک مورد تعطیلی موقت مرکز و یک مورد لغو ابلاغ و توبیخ مدیر داشتیم.

رویداد۲۴-رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به تشریح آماری از مدارس متخلف و نحوه برخورد با آنها اشاره کرد و گفت: کل مراکزی که لغو مجوز و تعطیل کردیم ، چهار مرکز بوده است. در 16 جلسه سیاستگذاری، شش مورد انحلال مدرسه، دو مورد تعطیلی موقت مدرسه و یک مورد تعطیلی موقت مرکز و یک مورد لغو ابلاغ و توبیخ مدیر داشتیم.مجتبی زینی‌وند در نشست خبری که امروز در ساختمان علاقه مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: در سند تحول بنیادین، مدرسه مهمترین بستر تحقق ماموریت ها و اهداف نظام تعلیم و تربیت است. برای دسترسی به این اهداف نیازمند ارتقای کیفیت مدرسه هستیم.

وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی ها، طرح توسعه کیفی مدارس غیردولتی را از طریق شفاف سازی عملکرد در مدارس اجرایی کرده ایم، گفت: در بحث کیفیت بخشی، کیفیت فرایندی و برآیندی را نظارت می کنیم. به طور مثال توجه به تدریس معلمان و وضعیت کیفیت آموزش را در دستور کار خود قرار داده ایم؛ چرا که یکی از انتقادات به این مدارس این است صرفا به کنکور توجه می کنند و به سیر آموزش کمتر توجه می شود.

صدور کارنامه برای مدارس مقطع متوسطه دوم
ارزیابی و نظارت بر مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از صدور کارنامه برای مدارس مقطع متوسطه دوم گفت: در این کارنامه عملکرد مدارس در جایگاه منطقه‌ای و استانی و ملی مشخص و میزان رشد آن طی سالهای اخیر بررسی شده است. رتبه اول پیشرفت عملکرد به استان سیستان و بلوچستان با شاخص رشد 19 درصد مربوط است و جالب اینکه مدارسی که پیشرفت کرده اند، لزوما مدارسی نبوده اند که شهریه بسیار بالا دریافت می کنند.

زینی وند با بیان این مطلب که برنامه دوم تدوین برنامه جامع فعالیت‌های پرورشی مدارس غیردولتی است، گفت: حیطه و ساحت تربیت و پرورش از مهمترین رسالت های آموزش و پرورش است و وظیفه داریم زمینه دستیابی به مراحلی از حیات طیبه را برای دانش آموزان فراهم کنیم. یکی دیگر از برنامه ها اجرای دستورالعمل ارزیابی و نظارت بر مدارس غیردولتی است که چند روز گذشته در قالب یک سامانه نرم افزاری به استان ها ابلاغ شد. قطعا نظارت مشخص می کند اقدامات یک سیستم آموزشی تا چه اندازه مطابق اهداف پیش بینی شده است.

راه‌اندازی سامانه یکپارچه مالی مدارس غیردولتی
تخلف برخی مدارس هیات امنایی و دو شیفته شدن این مدارس

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس در چهار سطح مورد ارزیابی قرار می گیرند گفت: نخست ارزیابی درونی و خودارزیابی مدیر و موسس مدرسه است. سطح دوم ارزیابی توسط منطقه، سپس توسط استان و مرحله آخر ارزیابی ستادی و ملی است.

وی همچنین  از راه‌اندازی سامانه یکپارچه مالی را یکی دیگر از برنامه های جدید این سازمان دانست و عنوان کرد: بکارگیری هرچه بیشتر سیستم های نرم افزاری و تعاملی و توسعه دولت الکترونیک از ضرورت های کار است.

وی با اشاره به افزایش قارچ گونه مدارس هیات امنایی در گذشته، گفت: متاسفانه در برخی از این مدارس کیفیت به پای کمیت مدارس هیات امنایی فدا شده است که در حال حاضر به دنبال ارتقای کیفیت این مدارس هستیم. امسال بنا نداریم مدارس هیات امنایی ایجاد کنیم مگر آنکه طی بررسی ها حائز شرایط لازم باشند.

تخلف 26 مدرسه هیات امنایی محرز شد
تخلف برخی مدارس در اخذ شهریه

زینی وند ادامه داد: اخیرا از 260 مدرسه هیات امنایی که بازدید شدند؛ 26 مدرسه عملکرد خلاف آیین نامه داشتند و اگر نتوانند مشکلات را رفع کنند به حالت عادی برمی‌گردند. قابل قبول نیست مدرسه هیات امنایی شیفت دوم دایر کند زیرا به این معناست که هیچ برنامه کیفیت بخشی و فوق برنامه ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی و تخطی برخی مدارس، عنوان کرد: برخی مدارس تخلفاتی از الگوی شهریه داشتند، از مدیران مشارکت ها انتظار داریم در رعایت الگوی شهریه دقت لازم را داشته باشند. چند آیتم در دستورالعمل شهریه، ستاره دار است و تا زمانی که رعایت نشود، موسس نمی تواند به مراحل بعدی تعیین شهریه برود و در اختصاص امتیاز کیفیت بخشی دچار مشکل خواهد شد. نهادینه کردن نظارت ها را به جد پیگیر هستیم.

وی افزود: الگوی شهریه باید سالانه بروزرسانی شود و متناسب با اقتضائات استانی تعیین شود. امسال در الگوی جدید شهریه بر اساس ماده 15و 16 قانون کارگروه‌های الگوی شهریه در هر استان تعیین خواهد شد.

مدارس آموزش از راه دور محدودیتی در جذب بازماندگان از تحصیل ندارند
اگر بودجه ای به صندوق، اختصاص نیابد، بیمه معلمان به تعویق می افتد

زینی وند همچنین درباره روند جذب بازماندگان از تحصیل گفت: در بخش آموزش از راه دور هیچ گونه محدودیتی در این خصوص نداریم و هماهنگی هایی با نهادهای برون سازمانی داشتیم و آمادگی داریم تا از این حیث کمک کنیم و بازماندگان را به چرخه تحصیل بازگردانیم.

وی درباره آخرین وضعیت اساسنامه سازمان گفت: آیین نامه‌های اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی در کمیسیون های فرعی و اصلی دولت تصویب شده و امیدواریم  هرچه سریعتر در هیات دولت نیز به تصویب برسد.

زینی‌وند با اعلام اینکه قرار است بخشی از بیمه همکاران ما از طریق این صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی پوشش داده شود و اگر امسال بودجه ای برای آن مشخص نشود، قطعا در بحث بیمه معلمان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد، گفت: البته تا جایی که مطلع هستم سازمان برنامه و بودجه ردیفی را برای صندوق حمایت و ردیفی برای طرح خرید خدمات آموزشی اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه تعداد کل دانش آموزان مدارس غیردولتی نسبت به سال گذشته افت و کاهش نداشته است، بیان کرد: در حال حاضر سهم دانش آموزان مدارس غیردولتی نسبت به کل دانش آموزان حدود 10.18 درصد است که باید تا پایان سال 99 به 15 درصد برسد. حدود یک‌میلیون و 300هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.

مراکز و آموزشگاه های مجوزدار باید تابلوی یکسان با کد رهگیری نصب کنند
آموزش از راه دور برای دانش آموزان زلزله زده کرمانشاهی

زینی وند درباره نظارت بر مراکز و آموزشگاه های غیردولتی گفت: اکثر تخلفات مربوط به آموزشگاه‌هایی است که از آموزش و پرورش مجوز ندارند؛ اکنون برخی آموزشگاهها و مراکز برای آموزش افراد زیر 20سال تحت پوشش آموزش و پرورش قرار نگرفته اند که در حال پیگیری برای پوشش این مراکز و همچنین بازرسی نظام مند از آنها هستیم.

وی افزود: قرار شده همه مراکز مجوز دار تابلوهای یکسان با کد رهگیری نصب شده بر روی آن باشند. اولیاء می توانند از طریق این کد وضعیت مراکز را استعلام کنند. 13 هزار مرکز مجاز در سطح کشور داریم.

وی با اشاره به راه اندازی آموزش های الکترونیکی و از راه دور برای دانش آموزان سرپل ذهاب گفت: یکی از مشکلات ما در بخش آموزش از راه دور نگاه سختگیرانه به این مراکز بود. این مراکز می توانند بویژه به بازگشت بازماندگان از تحصیل کمک کنند. در حال حاضر  چهار مدرسه خارج از کشور، چهار مدرسه در سرپل ذهاب و شش مدرسه در استان البرز تحت آموزش های آنلاین قرار گرفته‌اند.

زینی وند درباره حمایت از موسسان مدارس غیردولتی، اظهار کرد: موسسان غیردولتی از حیث تامین منابع، فضا و تجهیزات با مشکلات بسیاری روبرو هستند. فقط چند مدرسه گرانقیمت و متفاوت در تهران را نباید درنظر گرفت و مدارسی در مناطق 18 و 19 داریم که در پرداخت اجاره بهای مدارس ناتوان مانده اند که باید از آنها حمایت کرد؛ در این راستا آیین نامه‌های مربوط در دست بررسی و تصویب در دولت است.

اعلام آمار از تعطیلی و لغو مدیریتِ مدارس متخلف
بهزیستی حق ندارد، مجوز پیش دبستانی صارد کند

وی به تشریح آماری از مدارس متخلف اشاره کرد و گفت: کل مراکزی که لغو مجوز و تعطیل کردیم ، چهار مرکز بوده است. در 16 جلسه سیاستگذاری، شش مورد انحلال مدرسه، دو مورد تعطیلی موقت مدرسه و یک مورد تعطیلی موقت مرکز و یک مورد لغو ابلاغ و توبیخ مدیر داشتیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اختلافات آموزش و پرورش با بهزیستی بر سر مراکز پیش دبستانی نیز اظهار کرد: تنها مرجع صدور مجور آموزشگاه‌های علمی و زبان خارجی افراد زیر 20 سال و مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش است. هر سازمان و نهاد و وزارتخانه ای که خلاف این به پیش دبستانی مجوز بدهد، تخلف کرده است. بهزیستی حق ندارد به پیش دبستانی ها مجوز دهد نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان بر این مساله حساسیت داشتند و در نهایت اعلام شد که تنها مرجع صدور مجوز وزارتخانه است. کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان