تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶

فضای دانشگاه آزاد بسته شده است؟

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه توضیحات درباره لیست 100 نفره سخنرانان مورد تایید دانشگاه آزاد برای حضور در مراسم ۱۶ آذر به گلایه دانشجویان از "بسته‌شدن فضای دانشگاه آزاد پاسخ داد.

رویداد۲۴-معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه توضیحات درباره لیست 100 نفره سخنرانان مورد تایید دانشگاه آزاد برای حضور در مراسم ۱۶ آذر به گلایه دانشجویان از "بسته‌شدن فضای دانشگاه آزاد پاسخ داد.حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری؛ معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به این خبر که اعلام شد، یک لیست ۱۰۰ نفره از طیف اصولگرایان فقط حق سخنرانی در مراسم روز دانشجو در این دانشگاه را دارند، گفت: همانطور که در نامه پیوستِ لیست از سوی مدیرکل تشکل‌های اسلامی، عنوان شده، این لیست، پیشنهادی و در واقع معرفی جمعی است که در گذشته در دانشگاه آزاد، توجه زیادی به آنها نشده‌است، البته انتخاب سخنرانان محدود به اسامی پیشنهاد شده در این لیست نیست.

تشریح ماجرای لیست ۱۰۰ نفره دانشگاه آزاد
همه جناح‌ها حق سخنرانی دارند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه لیست اعلام شده، همچنان باز است، ادامه داد: این فهرست اجباری و حاکی از حمایت از طیف و جناحی خاص نیست، فقط شامل اسامی افرادی است که در گذشته امکان حضور در دانشگاه آزاد را نداشتند؛ به همین دلیل به منظور یادآوری لیست مورد نظر اعلام شد تا در دوره جدید، تشکل‌ها بتوانند در صورت تمایل از آنها دعوت بعمل بیاورند.

او با اشاره به اینکه  از نظر ما همه جناح های درون نظام، بصورت یکسان، حق حضور در گرامیداشتِ ۱۶ آذر را دارند، افزود: هیچ بحث جناحی وجود ندارد. بسیاری از افراد اصلاح‌طلب، اصول گرا و سایر طیف‌ها و جناح‌ها، که با عمق جان معتقد به آرمانهای امام راحل، قانون اساسی، نظام و رهبری بوده‌اند، در طول سالیان گذشته در همین مراسم ۱۶ آذر حضور یافته و سخنرانی کرده‌اند و امسال و در آینده نیز، منوال به همین شکل خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه روز ۱۶ آذر که روز دانشجو نام گرفته، ماهیتی ضداستکباری دارد، گفت:. از بدو نامگذاری این روز همه آنهایی که با دانشگاه و فلسفه دانشگاه آشنا هستند، همواره تلاششان بر این بوده است که هویت اصلیِ این روز حفظ شود. امروز نیز تاکید بنده بر این است که هویت ۱۶ آذر باید محفوظ مانده و استحاله پیدا نکند.

هویت ۱۶ آذر باید محفوظ مانده و استحاله پیدا نکند
برنامه‌های روز دانشجو در راستای مقابله با استکبار است

او ادامه داد: بر همین اساس، برنامه هایی که بمناسبت این روز در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد شکل می‌گیرد، نیز برنامه‌هایی از همین طیف و مبتنی بر مقابله با استکبار است. برنامه‌های ما به این مناسبت، در حقیقت دانشجو محور بوده و صرفاً توسط تشکل‌های اسلامی، بسیج دانشجویی و  بسیج اساتید برگزار می‌شود.

چه افرادی حق سخنرانی در دانشگاه آزاد را دارند؟
ضد انقلابی‌ها و مروجان آمریکا در هیچ دانشگاهی جا ندارند

حجت‌الاسلام کلانتری تصریح کرد: در این بین اما لزوماً افرادی بعنوان مدعو صلاحیت حضور دارند که معتقد به نظام اسلامی، آرمانهای حضرت امام (ره)، قانون اساسی و مقام معظم رهبری هستند. بی‌تردید قطعاً چنین کسانی راه به دانشگاه‌ها دارند، نه افرادی که خدای نکرده ضد انقلاب و مروج آمریکا باشند؛ این دست نفرات نه تنها به دانشگاه آزاد که به هیچ یک از دانشگاه‌های کشور راه نخواهند داشت.

لیست پیشنهادی سخنرانان همچنان باز است
پاسخ به انتقادات دانشجویان و تشکل‌ها

او در ادامه بار دیگر بر باز بودن لیست پیشنهادی اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم همه فعالان را لیست کنیم که چندین برابر فهرست اعلام شده خواهد بود، این یک کار متعارف است که فهرستی پیشنهاد شود؛ آن هم لزوماً به این دلیل که کمکی به تشکلهای دانشجویی باشد، برای در اختیار داشتنِ لیستی از افرادی که برای حضور در مراسم و برنامه‌های مورد نظر آنها، اعلام آمادگی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام کلانتری در واکنش به اینکه گفته می‌شود؛ دانشگاه آزاد درحال تغییر ماهیت است و دانشجویان از بسته شدنِ فضای دانشگاه گلایه دارند، گفت: به هیچ وجه فضای دانشگاه بسته نشده است. دانشگاه محل آزاداندیشی، گفت‌وگو، تعامل، مناظره و اندیشه‌ورزی است و اصولاً بستنِ فضا در محلی با این خصوصیات ممکن نیست.

می‌خواهیم از سهل انگاری‌ها در دوره قبل جلوگیری کنیم
تعامل با تشکل‌ها و جریانات سیاسی دانشجویان بهتر شده است

وی ادامه داد: تا آنجا که من با ایده‌ها و افکار هیات موسس دانشگاه آزاد، از ابتدا تا به امروز آشنا هستم، هیچ یک، در هیچ زمان، موافقِ حضورِ افراد ضدانقلاب و طرفدار آمریکا در دانشگاه، بمنظور سخنرانی نبودند. شاید مقداری سهل‌انگاری شده باشد که اکنون ما تلاش می‌کنیم از تکرار آن جلوگیری کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، درمورد تعامل میان تشکل‌های دانشجویی با این معاونت، با بیان اینکه اداره کل تشکلهای اسلامی، بر پایه مسئولیتی که دارد، جلسات پرشمار و مرتبی با همه جریانات سیاسی دانشجویان دارد، گفت: به لطف خدا، بنده نیز شخصاً جلساتی با گروه‌ها و تشکل‌های مختلف داشته‌ام. علاوه بر این، ارتباط خارج از جلسات مثل مراجعه حضوری و ارتباط تلفنی نیز با دانشجویان در این مورد صورت می‌گیرد. به نظرم فضایی که امروز وجود دارد، در مقایسه با گذشته، بهتر و تعاملی‌تر شده است، چرا که اصولاً خود بنده سالهای سال در دانشگاه‌ها حضور داشته و با طیف‌ها و جریانات مختلف در ارتباط، تعامل و گفت‌وگوهای صمیمی بوده‌ام.

خط قرمز دانشگاه آزاد برای برگزاری روز دانشجو

حجت‌الاسلام کلانتری در پایان در پاسخ به این سوال که خط قرمز دانشگاه آزاد برای برگزاری برنامه‌های روز دانشجو چیست؟ چنین پاسخ داد: خط قرمزِ ما همانطور که اشاره کردم، نظام جمهوری اسلامی، اندیشه‌ها و آرمانهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، قانون اساسی و مصالح جمهوری اسلامی است و بجز این موارد هیچ خط قرمز دیگری وجود ندارد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان