تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶

نقاشی "نتانیاهو" بر نقشه جهان

اولین خروجی سقوط تروریسم و افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه کم‌کم خود را نشان می‌دهد: برهم‌ خوردن معادلات کهنه دوستی‌ها و دشمنی‌ها در منطقه.

رویداد۲۴-اولین خروجی سقوط تروریسم و افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه کم‌کم خود را نشان می‌دهد: برهم‌ خوردن معادلات کهنه دوستی‌ها و دشمنی‌ها در منطقه.«هر آنچه سخت و استوار است، دود می‌شود و به هوا می‌رود» این جمله را کارل مارکس بی‌خبر از اتفاقات امروز دنیا، در مانفیست حزب کمونیت حدود دو قرن پیش نوشته بود اما با آنچه امروزه در خاورمیانه در جریان است، کارکرد بیشتری پیدا کرده است. اولین خروجی سقوط تروریسم و افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه کم‌کم خود را نشان می‌دهد: برهم‌ خوردن معادلات کهنه دوستی‌ها و دشمنی‌ها در منطقه و شکل‌گیری اتحادها و دوستی‌های تازه. روز گذشته نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل خبر از روابط پنهانی و پشت پرده این رژیم با چند کشور عربی داد و اعلام کرد که گفتگوهایی با سفیران ۱۲ کشور عربی و اسلامی دارد که این کشورها روابط دیپلماتیک با این رژیم ندارند.

دنی دانون نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل بدون اینکه هیچ اشاره‌ای به نام این کشورها بکند، گفت: «برخی از آن سفیران در گذشته به محض اینکه من را می‌دیدند، به مکانی دیگر می‌رفتند اما در حال حاضر با من دست می‌دهند و ما همدیگر را در آغوش می‌گیریم. ما همکاری‌های مشترکی با یکدیگر داریم و شاید در آینده با یکدیگر پروژه‌هایی را به سرانجام برسانیم.»

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی می‌نویسد: «اسرائیل و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک رسمی‌ای ندارند و حتی عربستان رسمیت آن را نپذیرفته است اما نشانه‌هایی از روابط گرم کشورهای عربی با اسرائیل علیه دشمن مشترکشان ایران، دیده می‌شود. این اتحاد تازه نه تنها باعث می‌شود که جبهه مشترکی علیه ایران تشکیل دهند، بلکه مساله فلسطین را نیز به گوشه تاریکی ببرند. عربستان و اسرائیل دلایل متعددی برای نزدیکی به یکدیگر دارند؛ هر دو کشور دشمن مشترکی دارند، درباره ثبات منطقه نگرانند، از توافق هسته‌ای ایران و امریکا و دیگر سیاست‌های دولت پیشین این کشور در مقابل ایران دلخورند و مایلند از نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنند. گاهی اوقات همکاری‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل و عربستان بیش از هر چیز دیگری مهم است. نتانیاهو در واکنش به جنبش جهانی بایکوت و منزوی کردن اسرائیل درصدد است تا تعداد دوستانش را در میان کشورهای عربی افزایش بدهد. از طرف دیگر تلاش‌های او برای تحکیم روابطش با ترکیه و آفریقا نیز حائز اهمیت است.»

به گزارش ایرنا اما پیش از این روسیا الیوم گزارش داده بود که بنیامین نتانیاهو که در پارلمان رژیم صهیونیستی گفته بود: «رهبران و سران عرب مانعی در برابر گسترش روابط اسرائیل با همسایگان عربش نیستند بلکه مانعی که اسرائیل با آن روبه‌رو است و همواره از آن می‌ترسد، ملت های عرب و افکار عمومی آنهاست.» به گفته نتانیاهو مردم در کشورهای عربی طی سال‌های طولانی شست‌وشوی مغزی شدند و برای آنها تصاویر اشتباه و جانبه‌دارانه‌ای از کشور اسرائیل ترسیم شده است.

به گزارش «» روزنامه تایمز آو اسرائیل اما با اشاره به تلاش‌های نتانیاهو برای نزدیکی به کشورهای عربی نوشته: «بنیامین نتانیاهو عاشق نقشه است. او به نقشه به عنوان ابزار مفیدی که می‌تواند دیدگاهش درباره مسائل جهانی را به خوبی نشان بدهد، نگاه می‌کند و آن را با خود به همه جا می‌برد. همین چندی پیش بود که خطاب به خبرنگاران گفت که در دفترش نقشه بزرگی دارد که قبلا فقط خاورمیانه را در دلش جای داده بود اما اکنون جهان‌شمول‌تر شده است. این نقشه مسیر روابط سیاست خارجی اسرائیل را نشان داده است. در آن کشورها به دسته‌های متفاوتی تقسیم شده‌اند: کشورهایی که اخیرا رابطه‌شان را اسرائیل خوب شده به رنگ قرمز درآمده‌اند، کشورهایی که با اسرائیل رابطه خوبی دارند، آبی شده‌اند و کشورها با دشمنی سفت و سخت با این رژیم نیز طبیعتا رنگشان سیاه است، مابقی دنیا هم سبز رنگ هستند. باعث تعجب است که برخی کشورهای عربی هم در این دسته قرار گرفته‌اند. سال گذشته او در نشستی با کمیته نظارتی دولت کنست نقشه‌ای نشان دوربین‌ها داد که شاید کوچک‌شده همان نقشه بود. (یک ربع قرن پیش، هنگامی که تلاش می‌کرد رهبر حزب لیکود بشود کتابی نوشته بود به اسم «مکانی در میان ملل: اسرائیل در جهان». صحبت از روابط جوامع بین‌المللی با اسرائیل که می‌شود، اوضاع و احوال نخست‌وزیر در چشم‌انداز رقت‌انگیزی قرار می‌گیرد. او نخست‌وزیری انگاشته می‌شود که روابط تعیین‌شده‌ای با متحدان مشخصش دارد، اما این نقشه جدید خبر از شکل‌گیری مناسبات تازه می‌دهد. هدف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی واضح است: اینکه به دنیا نشان بدهد که او در ایجاد روابط حسنه بین‌المللی موفق بوده و اسرائیل دوست و متحد فراوانی دارد. او تصور می‌کند که کشورهای قرمز شده در این نقشه، نشانگر میزان موفقیت او و سیاست‌ خارجی‌اش هستند. آن لکه‌های چشم‌گیر قرمز اثبات‌کننده روابط دیپلماتیک با قدرت‌های اقتصادی‌ای همچون چین، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، سنگاپور و هند هستند. توسعه همکاری با یونان و قبرس، عادی‌سازی روابط با ترکیه و نزدیکی به آذربایجان نیز از جمله تلاش‌های او برای توسعه روابط خارجی رژیم صهیونیستی است. در نقشه او، تنها 5 کشور رنگشان مشکی است: ایران، عراق، سوریه، افغانستان و کره شمالی اما هیچ خبری از چندین ده کشوری که رسمیت اسرائیل را قبول ندارند، نیست. شاید به همین دلیل است که از نقشه نتانیاهو آنچه می‌توان برداشت کرد این است که او به هر نحوی می‌خواهد نشان بدهد که اسرائیل 30 تا دوست قدیمی دارد، 12 تا دوست تازه، بی‌شمار کشورهایی که دوست‌های بالقوه رژیم هستند، و در این میان چند تا هم دشمن بی‌اهمیت وجود دارد.»

این 12 دوست تازه که تل‌آویو بسیار به آنها می‌بالد، از قضا 12 کشور عربی هستند که روزگاری مدعی حمایت از فلسطین بودند و حتی در حمایت از فلسطین سلاح نیز به دست گرفتند. از بین این 12 کشور مصر و اردن سال‌ها است که در تماس مستقیم با مقامات رژیم صهیونیستی هستند. اما آنچه باعث شده سران تل‌آویو با افتخار از ایجاد رابطه با  اعراب سخن بگویند و دیدارهای پنهان را علنی کنند، ارتباط با عربستان است، ارتباطی که نخست با سفرهای پنهان انور عشقی، ژنرال عربستانی آغاز شد و اکنون آن‌گونه که برخی مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌اند به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هم رسیده است. دیدار بن سلمان با مقامات اسرائیلی را یک افسر سابق سازمان امنیت اماراتکه با نام کاربری "بدون ظل" در شبکه های اجتماعی مطلب می‌نویسد، فاش کرد. او پس از آنکه رادیو «صدای اسرائیل» از سفر یک شاهزاده بلندپایه آل سعود به اسرائیل به صورت سری خبر داد، اعلام کرد این فرد محمد بن سلمان است. در این میان امارات هم دیگر کشوری است که گزارش‌هایی از روابط آن با اسرائیل به گوش می‌رسد. طوری که دو هفته پیش ژنرال عبدالله الهاشمی از مقامات ارشد نظامی این کشور در سخنانی، اسراییل و امارات را برادر یکدیگر توصیف کرد.

 

 

 

 

 

نظرات شما
پیشخوان