تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۶

گزارش اجمالی اقدامات وزارت کشور در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت دوازدهم

در پی ارائه گزارش عملکرد دولت دوازدهم در یک صد روز نخست فعالیت از سوی رئیس محترم جمهور، وزارت کشور خلاصه بخش مهمی از محورهای اقدامات خود در این دوره زمانی را منتشر کرد.

رویداد۲۴-در پی ارائه گزارش عملکرد دولت دوازدهم در یک صد روز نخست فعالیت از سوی رئیس محترم جمهور، وزارت کشور خلاصه بخش مهمی از محورهای اقدامات خود در این دوره زمانی را منتشر کرد.متن کامل این گزارش که با پرداخت به رخداد زلزله کرمانشاه آغاز شده و به تفکیک مأموریت های اصلی وزارت کشور ارائه شده است، بدین شرح است:

مدیریت رخداد زلزله استان کرمانشاه

ویژگی‌های حادثه : شدت زلزله با حدود ۲/ ۷ ریشتر، با دامنه جغرافیایی شامل ۱۶۰۰ روستا و ۷ شهر و تخریب و صدمه دیدن حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی، قطع برق، آب و گاز و ارتباطات و بسته شدن جاده ها که کار  شناسایی، آواربرداری و کمک رسانی را مشکل نمود.

اقدامات: تشکیل شورای عالی مدیریت بحران  با حضور تمام اعضا در ساعت اولیه در وزارت کشور و اولویت بندی کارهایی که می بایست انجام گیرد (باز کردن راه‌ها و جاده ها، نجات مصدومین و مجروحین، تقسیم وظایف نهادهای مسئول)، اعزام بیش از ۳۰ فروند هلی کوپتر و ۲۰۰ دستگاه آمبولانس در ساعات اولیه، نجات بیش از ۲۵۰۰ نفر از زیر آوار و انتقال ۷۰۰۰ مصدوم که اگر این اقدام سریع در کمتر از ۱۷ ساعت بعد از زلزله انجام نمی شد قطعاً تعداد جان باختگان به بیش از ۳۰۰۰ نفر می رسید. توزیع بیش از ۲۰ هزار چادر و صدهزار بسته آب، غذا، دارو و وسایل گرمایی در روز اول که تاکنون تعداد چادر به بیش از ۸۰ هزار رسیده است و هیچ مشکل و کمبود غذا، آب، وسایل گرمایی و دارو وجود ندارد.

- ظرف ۲۴ ساعت برق ، آب و ارتباطات کامل شد و گاز به دلیل تست شبکه و هواگیری تمام رگلاتورها بعد از ۴۸ ساعت آماده استفاده شد.

- اکنون مرحله اسکان اضطراری و کمک رسانی و پشتیبانی کامل شده است و اسکان موقت با نصب روزانه ۴۰۰ دستگاه کانکس ادامه دارد.

دولت برابر تصمیمات متخذه و مصوبات هیات وزیران نسبت به انجام کامل تعهدات و تامین نیازمندی هایی که بر آنها تاکید شده است اقدامات را تا آخرین مرحله دنبال می نماید.

حوزه امنیت داخلی

بحمدالله با تلاش، هماهنگی و همدلی کلیه دستگاه ها و نهادهای مسئول در حوزه امنیتی به رغم شرایط ویژه در دنیا و منطقه، بحران امنیتی در کشور را شاهد نبوده ایم.

با توجه به شرایط ایجاد شده در برخی کشورهای همسایه و منطقه و فعالیت گروه های تروریستی و تکفیری، خوشبختانه اقدامات تروریستی در کشور به وقوع نپیوسته است.

مدیریت مراسم اربعین حسینی (ع) که با حضور بیش از بیست دستگاه و ارگان برنامه ریزی شده که به لطف خداوند متعال حدود دو میلیون چهارصد هزار نفر از زائرین و عاشقان اباعبدالله بدون مشکل خاص و وقایع امنیتی برگزار شده که در این راستا تلاش و اقدامات دولت و میزبانی ملت عراق نیز قابل تقدیر می باشد. اشاره به برخی از آمارها نشان دهنده حجم اقدامات صورت گرفته می باشد از جمله انتقال ۱۹۰  تن دارو به  داخل عراق، فعالیت ۳۰ هزار نفر نیروی انتظامی و بسیج جهت برقراری نظم و امنیت، فعال نمودن ۹ بیمارستان صحرایی، تخصیص ۴۰۰ هکتار زمین برای ایجاد پارکینگ و تامین اعتبارات لازم جهت تکمیل زیرساخت ها مورد نیاز اشاره نمود که همگی در راستای تکریم زائرین صورت گرفته است.

مدیریت مناسب مراسم روز ۷ آبان موصوف به روز کوروش که می توانست بهانه ای در دست معاندین و ضدانقلاب باشد تا در داخل ایجاد اختلاف نمایند لیکن علیرغم تلاش های چند ماهه آنها با برنامه ریزی های صورت گرفته و با تدابیر و تمهیدات مناسب پیش بینی شده به دور از هرگونه مشکل خاصی برگزار گردید.

برنامه ریزی مناسب جهت پیشگیری از بروز تبعات سوء انجام همه پرسی کردستان عراق که با تصمیمات مناسب شورای امنیت کشور و مدیریت صحنه و هماهنگی میان استان های ذیربط و هوشیاری مردم این موضوع نیز به دور از مشکل خاص امنیتی مرتفع گردید.

تهیه و تدوین آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های موقت مرزی موسوم به معابر کوله بری در استان  های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان

تشکیل سامانه جامع اتباع خارجی و اجرای گام دوم طرح سرشماری اتباع غیرمجاز

حوزه سیاست داخلی

در یکصد روز گذشته جهت اسقرار دولت دوازهم در استان های کشور بر اساس برنامه های ریاست محترم جمهوری برای دوره جدید ، ۲۳ استاندار با در نظر گرفتن مشی اعتدال دولت و با نگاه و رویکرد توسعه ای و ایجاد فضای آرام سیاسی در استان های کشور برای ایجاد زمینه جهت فعالیت دیگر بخش ها توسط دولت تصویب و معرفی گردیدند.                                                                                                                       

ایجاد آرامش در فضای سیاسی داخلی کشور لازمه  مشارکت و نقش آفرینی احزاب ، تشکل های سیاسی و نهادهای مردمی است. در این راستا دولت با حمایت کامل از فعالیت های حزبی و فعال نمودن کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حمایت عملی و همه جانبه خود از آنها را نشان داده و برگزاری ۷۰ کنگره ، مجمع عمومی احزاب و انجمن ها و تشکل های صنفی بیانگر این رویکرد دولت است و نیز پرداخت یارانه سال ۹۶ اقلیت های مذهبی و برگزاری همایش ملی اقوام و اقلیت های دینی در این راستا بوده است.                                                            

در زمینه تقسیمات کشوری تکمیل و اجرایی نمودن سامانه ملی کدگذاری عناصر و واحدهای تقسیمات کشور و نیز فعالیت بخش تقسیمات کشور از مرحله روستا تا سطح شهرستان آغاز گردید.                                      

با توجه به برگزاری موفق چندین انتخابات در دولت یازدهم، مستندسازی اطلاعات ، اقدامات و آمارهای مختلف انجام شده و نیز اقدامات در جهت تهیه لایحه قانون جامع انتخابات که در نوع اقدام ارزشمندی خواهد بود صورت پذیرفته که در آن برای همیشه ایرادات و اشکالات قانونی همه انتخابات کشور اعم از شوراهای شهر و روستا ، مجلس ، خبرگان و ریاست جمهوری رفع می شود.

حوزه امور اجتماعی

- نظام مند نمودن فعالیت سازمان های مردم نهاد از طریق ایجاد بانک جامع اطلاعات تشکل های مردمی و تصویب آیین نامه فعالیت تشکل های مردم نهاد در دولت و تدوین پیش نویس لایحه در وزارت کشور که تا پایان هفته اینده ارائه خواهد شد.

- سازمان امور اجتماعی با تعیین رئیس عملاً آغاز بکار کرد، پنجمین جلسه بررسی آسیب های اجتماعی در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار و برخی دستگاه ها گزارش هایی از اقدامات خود را به ایشان عرضه کردند و با وجود اقدامات خوبی که در چند موضوع صورت گرفته ، رهبر انقلاب، این فعالیت ها را کافی ندانسته و مسئولان را به اقدامات تحول آفرین فراخواندند. در این جلسه مقرر شد نظام رصد آسیب های اجتماعی که در وزارت کشور ایجاد شده تکمیل و ستاد مبارزه با مواد مخدر از طریق بازنگری در فعالیت های سه دهه گذشته، برنامه ای موثرتر طراحی کند. مقرر شد دستگاه های فرهنگی بویژه رسانه ملی در حوزه آسیب های اجتماعی جدی تر حضور یابند.

- همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی در عرصه بهسازی و بازسازی محلات حاشیه نشین ، ستاد باز آفرینی پایدار شهری را فعال تر و منسجم تر مدیریت کند.

حوزه عمران و توسعه امورشهری و روستایی

- اقدامات دولت برای استقرار ۱۲۷ هزار نفر اعضای شورای شهر و روستا در قالب حدود ۴۰ هزار شورای اسلامی شهر و روستا انجام و در همین راستا حدود ۸۰ درصد از این عزیزان قبل از شروع بکار توسط وزارت کشور آموزش های اولیه و توجیهی را پشت سر گذاشته اند.

- نخستین وظیفه شوراهای اسلامی شهر انتخاب شهردار است که وزارت کشور بنا به وظیفه قانونی صلاحیت افراد پیشنهادی را بررسی کرده و تا کنون ۸۹۰ نفر به عنوان شهردار در سراسر کشور منصوب و مشغول به کار شده اند.

- ایجاد بانک اطلاعاتی طرح های خلاقانه و نوآورانه کار آفرینی در مناطق روستایی کشور.

حوزه هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای

- پیگیری امور مربوط به تمرکز زدایی و واگذاری وظایف و اختیارات قابل واگذاری از طرف دستگاه های ستادی به واحدهای استانی.

- برگزاری نشست مشترک اعضای شورای ملی گفتگوی دولت و بخش خصوصی و استانداران و روسای اتاق های بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان ها.

- پیگیری جدی و مستمر برنامه اقتصاد مقاومتی استان ها.

- نظارت بر وضعیت بازار کالاهای اساسی در استان ها از طریق هماهنگی و نظارت بر فرآیند تهیه و توزیع ارزاق و مایحتاج عمومی و تهیه و ابلاغ دستور العمل های لازم جهت تنظیم بازار ایام خاص و ابلاغ به استانداری های سراسر کشور.

- پیگیری مستمر جهت رفع مشکلات پروژه های سرمایه گذاران کلان در کشور و جلوگیری از تنش های اجتماعی ناشی از موضوع همچون موارد مربوط به پروژه پدیده شاندیز ، فرودگاه بین المللی قم و منطقه گردشگری طرلاب ، اراضی پایاب سد خدا آفرین و ... .

مبارزه با موادمخدر

رایگان نمودن استفاده از فضاها و مکان‌های ورزشی برای دانش‌آموزان با هدف توسعه ورزش و پر نمودن اوقات فراغت دانش‌آموزان و سلامت جسمی و روانی سرمایه‌های اجتماعی کشور

توسعه فرهنگ پیشگیری و انزجار از مواد مخدر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و اسلامی با استفاده از ظرفیت ۳۱۰۰ نفر از روحانیون، مبلغان و مداحان سراسر کشور.

کاهش ورود و توزیع مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور با کشف بیش از ۲۱۶ تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ با رشدی معادل ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته.

تشدید مقابله با عوامل اصلی قاچاق و عرضه مواد مخدر در قالب انجام ۵۰۰ عملیات و درگیری مسلحانه و انهدام و متلاشی‌سازی ۶۵۰ گروه و باند تهیه، توزیع، ترانزیت و قاچاق موادمخدر و روانگردان‌ها.

توسعه اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی در مناطق شرق و حاشیه شرق به منظور جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به عمق کشور و اختصاص ۶۷ درصد از کشفیات و اقدامات اطلاعاتی در مناطق شرق و حاشیه شرق کشور.

مهار تولید، توزیع و مصرف مواد روانگردان از نوع متاآمفتامین‌ها (شیشه) در کشور و شناسایی و انهدام ۴۰ کارگاه‌ تولید شیشه و کشف ۵۸۰ کیلوگرم ماده روانگردان شیشه با افزایش ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل.

ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ۱۱۰۰۰ نفر از معتادان بهبودیافته به منظور بازتوانی و جامعه‌پذیری بهبودیافتگان.

بهره‌گیری از ظرفیت سفیران اجتماعی مبارزه با موادمخدر شامل هنرمندان، ورزشکاران، خیرین و متنفذین اجتماعی و علاقمند به ایفای نقش سفیری در حوزه اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر.

اطلاع رسانی و انتشار آزاد اطلاعات

پاسخگوئی به بیشترین تعداد سؤالات و مطالبات مردمی در زمینه انتشار و دسترسی به اطلاعات در بین همه دستگاه های عضو سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان