تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ به بهانه میلاد مسعود پیامبر اکرم (ص)

بازگشت به اخلاق نبوی؛ عامل رونق کمپ اسلام

اگر امروز و در شرایط خطیر جهانی، شاهد تداوم رونق کمپ هایی همچون کمپ دیوید هستیم و کمپ اسلام و مسلمانان را کم رونق نظاره می کنیم، اصلی ترین دلیل آن قطعا می تواند دوری جامعه اسلامی از اخلاق نبوی و حرکت حکام مسلمان در مسیر بی اعتنایی به آموزه های اسلامی باشد.
بازگشت به اخلاق نبوی؛ عامل رونق کمپ اسلام
رویداد۲۴، محمد مهدی تولایی- خداوند متعال در قرآن کریم، نبی مکرم اسلام(ص) را به عنوان الگویی حقیقی و اسوه ای نیکو به مردم معرفی می کند تا انسانها برای دستیابی به سعادت و صعود به قله های کمال، نمونه ای در دسترس و برگزیده از میان خویش را رهروی نمایند و طریقه صحیح بندگی و عبودیت را از او بیاموزند.

اگر پروردگار عالمیان می فرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» قطعا منظور معبود از این عبارت، عدم دستیابی به سیره و روش زندگانی پیامبر اعظم(ص) نبوده و نیست و قطعا نباید این برداشت را مدنظر قرار داد که شخصیت آن بزرگوار، تنها به صورت «ویترینی» قابل مشاهده و مطالعه است، بلکه یکی از اهداف کاربست عبارت «اسوه حسنه»، الگو سازی عینی و حقیقی از رسول مهربانی ها برای مسلمانان است تا هرچه بیشتر، خود را شبیه آن والامقام قرار داده و در مسیر تشبه رفتاری و عملکردی به ایشان بکوشند.

همان پیامبر عظیم الشأنی که هدف از بعثت خویشتن را اینگونه بیان فرمود: : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ»(به‌راستی که من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق و شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم)، همان رسول والامقامی که خداوند در توصیف او فرمود: «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم»(به یقین تو اخلاق عظیم و بزرگی داری)، و همان الگوی تام و تمامی که اطاعت از امر او؛ به فرموده پروردگار، در زمره واجبات است: «وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا»(و شما آنچه رسول حق دستور دهد (منع یا عطا کند) بگیرید و هر چه نهی کند واگذارید.)
الگوی امت اسلامی و اسوه حق طلبان جهان، شخصیتی انتخاب شد که در تمامی حرکات و سکناتش، اخلاقمداری و توجه به آموزه های اخلاقی، نمود عینی داشت.هرگز دروغ نگفت و هیچگاه عهد شکنی نکرد، هرگز رباکاری نکرد و هیچگاه چهره نفاق به خود نگرفت، و هرگز مصلحت خویش را بر مصالح جامعه ترجیح نداد و هیچگاه وحدت شکن نبود.

پیامبر والا مقامی که برای «انذار و تبشیر» مبعوث شده بود، تبشیر برای وحدت مسلمانان و انذار برای تفرقه و چند دستگی در میان آنان. تبشیر برای پایداری اعتماد متقابل در میان مسلمانان و انذار برای بدگمانی نسبت به یکدیگر در بین آنان، و تبشیر برای یکپارچگی در مقابل دشمنان اسلام و انذار برای همکاری و تعاون با دشمنان اسلام بر علیه یکدیگر.

اگر امروز و در شرایط خطیر جهانی، شاهد تداوم رونق کمپ هایی همچون کمپ دیوید هستیم و کمپ اسلام و مسلمانان را کم رونق نظاره می کنیم، اصلی ترین دلیل آن قطعا می تواند دوری جامعه اسلامی از اخلاق نبوی و حرکت حکام مسلمان در مسیر بی اعتنایی به آموزه های اسلامی باشد.

 اگر در وضعیت کنونی، بهترین دوران حیات رژیم صهیونیستی رقم خورده است؛ در حالیکه روزی مسلمانان از محو کامل اسرائیل، سخن به میان می آوردند، این وضعیت به طور حتم از گسترش بی اعتمادی در میان مسلمانان نسبت به یکدیگر نشأت می گیرد و ناشی از فاصله فراوان با حقیقت اخلاق اسلامی است.

حقیقت آنست که باید مسلمانان به اتفاق یکدیگر، رجعتی دوباره به آموزه های اخلاقی نبی مکرم اسلام(ص) داشته باشند، رجعتی که برای آنان موجب اتحاد و یکپارچگی شود و اعتماد متقابل را در میان آنان، احیاء نماید؛ چراکه تداوم وضعیت انشقاق کنونی، گسترش چنددستگی ها و قدرتمندی دشمنان اسلام را در پی خواهد داشت.

نظرات شما
پیشخوان