تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

توقف تعدیل نیروهای مازاد در شهرداری

حجت الله میرزایی معاون برنامه ریزی،توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری ، موضع شهرداری در خصوص وضعیت نیروهای مازاد شهرداری را اعلام کرد: منع تعدیل و اخراج. این موضعی بود که قبلا نیز به اشکال مختلف توسط شهردار تهران نیز بیان شده بود.
رویداد۲۴-حجت الله میرزایی معاون برنامه ریزی،توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری ، موضع شهرداری در خصوص وضعیت نیروهای مازاد شهرداری را اعلام کرد: منع تعدیل و اخراج. این موضعی بود که قبلا نیز به اشکال مختلف توسط شهردار تهران نیز بیان شده بود.

به گزارش اسکان نيوز از اواخر دوره گذشته شورا نسبت به نیروی مازاد شهرداری توسط برخی اعضای شورای شهر و همینطور سازمان امورشهرداری ها و دهیاری‌های وزارت کشور هشدار داده می‌شد.انتقادها به نیروی مازاد شهرداری از جهات مختلف بود. نخست در خصوص بار مالی تحمیلی این نیروها به بودجه شهرداری بود. به عنوان یک نمونه استخدام 4200 نفر در شرکت بهره برداری مترو در فاصله سالهای 91 و 92 با حقوق بین 9 تا 11 میلیون تومان که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور به آن اشاره شده بود و مورد انتقاد رحمت الله حافظی و احمد مسجد جامعی قرار گرفت.

انتقاد دوم درباره ایجاد سمت ها و مسئولیتهایی خارج از چارچوب سازمانی شهرداری بود.موضوع سوم که مورد انتقاد قرار میگرفت استخدام های خارج از ضابطه و براساس روابط بود، نیروهایی که از ستادهای انتخاباتی، نیروی انتظامی، سپاه، هیئت های مذهبی و مداحان وارد شهرداری شده بودند.

 مساله چهارم مساله ابهام در وضعیت حقوقی پرسنل شهرداری و نحوه پرداختها به آنها بود. این ابهام در وضعیت حقوقی به نحوی بود که هر زمان آمارهای متفاوتی از تعداد این نیروها ارائه می‌شد و تاکنون آخرین آمار ارائه شده براساس لیست فیش حقوقی شهرداری 130 هزار نفر بوده است. علی نوذرپور معاون اسبق امور شهرداری های سازمان امور شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در این خصوص متذکر شده بود که بیش از 70 هزارنفر  از نیروی انسانی شاغل در شهرداری ها، مجوز استخدام ندارند و از طریق شرکت‌های پیمانکاری به کار مشغول هستند و هزینه‌های آن‌ها نه جزء هزینه‌های بخش جاری بلکه در زمرة هزینه‌های بخش عمرانی محسوب می‌شود. از جمله این شرکتهای پیمانکاری که در چارت شهرداری تهران نیز جایگاه تعریف شده ندارد، می توان به شرکت شهربان اشاره کرد.

از تبیین بحران تا تردید در اقدام

حجت الله میرزایی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امورشوراهای شهرداری تهران در حالی از عدم اخراج نیروی مازاد شهرداری می‌گوید که چندی پیش گفته بود که شهرداری 20 هزارنفر نیروی مازاد دارد و برخی کارکنان هیچ کاری ندارند و فقط صبح به صبح کارت می زنند.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امورشوراهای شهرداری که در 1 آبان 1396 مطرح کرده بود براساس استاندارد ایرانی 50 هزارنفر برای شهرداری تهران کافی است اما اکنون 130 هزارنفر از شهرداری حقوق می گیرند و از نظامی گری در استخدام های شهرداری انتقاد¬کرده بود، امروز می گوید که به هیچ وجه سیاست تعدیل نیروی انسانی در شهرداری دستورکار نیست و نیروهای مازد شهرداری تقصیری ندارند.

این مخالفت با تعدیل نیروهای مازاد در حالی صورت می‌گیرد که حجت‌الله میرزایی در اظهاراتش در 21 آذر 96، مجدد از استخدام بی رویه در شهرداری انتقاد کرده و به عنوان نمونه به استخدام 8400 نفر و تبدیل به وضعیت 5 هزار نفر در اواخر دوره شهرداری سابق اشاره می‌کند.

میرزایی حتی در 21 آذر ، تعداد نیروی بهینه شهرداری را 40 تا 45 هزار و تعداد نیروی مازاد آن را 23 تا 28 هزارنفر اعلام کرده است که از آماری که در اول آبان ارائه داده بود، فراتر است.

روند صعودی استخدام های شهرداری

غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران نسبت به وضعیت نیروی انسانی شهرداری انتقاد کرده و بیان داشته :
وقتی وارد شهرداری شدم، حدود ٣٥ تا ٤٠ هزار پرسنل در شهرداری بودند و وقتی شهرداری را ترک می‌کردم، این تعداد به ١٠ تا ١٢ هزار نیرو رسیده بود. نیروهایی را که از نظر ما کاری بودند و وظیفه و مسئولیتی برعهده‌شان بود، با برون‌سپاری و خصوصی‌سازی از شهرداری منفک کردیم اما متأسفانه در طول این سال‌ها با سیاست‌هایی که مدیریت‌های گذشته داشتند، نه‌تنها دوباره همه آنها به دامان شهرداری برگشتند بلکه ٥٠ تا ٦٠ درصد هم به این تعداد اضافه شده است.

کرباسچی گفته: شهرداری وزارت کار نیست که محل تولید شغل و جمع‌آوری آدم‌های بی‌کار باشد. این پولی است که مردم از نان شب و حقوق اندکشان به شهرداری پرداخت می‌کنند و هیچ‌وقت راضی نیستند به آدم‌هایی پرداخت شود که کارآیی لازم را ندارند و وجودشان در مجموعه شهرداری مفید نیست.

علی نوذرپور شهردار منطقه 22 و معاون اسبق امورشهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در نشست چالشهای فراروی مدیریت شهری در 25 آبان 1395 مطرح کرده بود که شهرداری تهران 60 هزار نیرو دارد در حالی که مطابق چارت مصوب باید 6500 نیرو داشته باشد.

مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با طرح آنکه در سال 1380 که شهرداری را ترک کردم، تعداد کارکنان 25 هزار و اکنون 64 هزارنفر است، این پرسش را مطرح کرد که مگر جمعیت تهران در این زمان 5/2 برابر شده است؟

 بحران مازاد در مازاد بحران‌ها

این وضعیت نیروی مازاد شهرداری در حالی است که شهرداری با بحران بدهی که ارقام متفاوت از 30 تا 60 هزار میلیارد برای آن ذکر می‌شود، پروژه های نیمه تمام که برای انجام آن به 22 هزار میلیارد بودجه نیاز دارد روبروست و مطابق مصوبه برنامه ششم توسعه، 2 هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری در سال 96 کاسته شده است که آن را بایستی علاوه بر کاهش هزار میلیارد تومانی درآمدها ناشی از رکود مسکن دانست.

در شرایطی که شهرداری نه صحیح است و نه مقدور است که متوسل به درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم شود، در شرایطی که شهرداری تهران سالهاست که به این درآمد اعتیاد پیدا کرده است، به نحوی که بنابر برخی آمار 82 درصد درآمد شهرداری از این منبع تأمین می شود، بحران نیروهای مازاد شهرداری را می تواند به سوی ورشکستگی سوق دهد. اتفاقی که در بسیاری از شهرداری ها رخ داده است و آنها را با معضل حقوق معوقه کارکنان روبرو ساخته است.

از شجاعت دولت تا هراس شهرداری

در این شرایط، به اشکال مختلف از گران سازی تهران و تحمیل هزینه ها به شهروندان صحبت می‌شود، این در حالی است که دولت در شرایطی اقدام به افزایش هزینه ها، وضع عوارض جدید و حذف یارانه ها می‌کند که این شجاعت را داشته است که در لایحه بودجه 97 اقدام به حذف جدول شماره 17 کند و بودجه نهادهای فرهنگی غیرپاسخگوی حاکمیتی را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهد. دولت این شجاعت را داشته که همراه با وارد کردن شوک به مردم، به نهادهای حاکمیتی نیز شوک وارد سازد، آیا شهرداری این شجاعت را دارد که شوک درمانی را در ساختار خود شروع کند؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان