تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶
غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برای اینکه اسیر پوپولیسم نشویم، دولت به افکار‎عمومی بی‎تفاوت نباشد

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: دولت روحانی باید از دوره دوم اصلاحات که سال‌های آخر کمی نسبت به افکار عمومی بی‌توجهی کرد و مخالفان آن تلاش کردند بعضی مسائل را برجسته سازند که درنهایت از دل آن دولتی بیرون آمد که تا سال‌های بعد جامعه باید هزینه آن را بپردازد، عبرت گیرد.
رویداد۲۴-غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: دولت روحانی باید از دوره دوم اصلاحات که سال‌های آخر کمی نسبت به افکار عمومی بی‌توجهی کرد و مخالفان آن تلاش کردند بعضی مسائل را برجسته سازند که درنهایت از دل آن دولتی بیرون آمد که تا سال‌های بعد جامعه باید هزینه آن را بپردازد، عبرت گیرد.

بدون شک به عملکرد دولت روحانی نقدهایی وارد است که باید موردتوجه اعضای هیئت دولت دوازدهم قرار گیرد. پس‌ازآنکه حسن روحانی برای دومین بار موفق شد آرا موردنیاز را کسب کند و مجدد به پاستور راه یابد، اولین انتظار حامیان او این بود که بر حضور مجدد افرادی که در دولت یازدهم موردنقد قرار داشتند، تجدیدنظر صورت گیرد ولی در مواردی نه‌تنها این اتفاق روی نداد بلکه برخی سمتشان در دولت ارتقا هم پیدا کرد.

عباس عبدی روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی در این رابطه نوشته است: «درآمد دولت از عوارض خروج تقریباً برابر افزایش ۵۰ تومان بر هر لیتر بنزین است. دولتی که در ۲ مرحله ۱۵۰درصد بر قیمت بنزین افزود و اعتراضی نبود حالا عاجز از افزایش ۵٪ی آن است و به‌جایش به ۳ برابر کردن عوارض خروج متوسل شده است. فهم اقتصادی و اجتماعی رئیس سازمان برنامه همین‌قدراست. با این مدیر آینده اقتصاد کشور معلوم است.»

از سوی دیگر این روزها شاهد موجی از انتقادات به دولت هستیم که خواست‌های غیرعمومی را برجسته می‌سازند و مدام بر طبل ناسازگاری می‌کوبند. این موضوع پس از تقدیم لایحه بودجه حسن روحانی به مجلس شدت بیشتری پیدا کرد و مدام گزارش‌هایی در رابطه با گرانی اقلام مختلف ازجمله عوارض خروج از کشور انتشار پیدا کرد حتی مجری معروف صداوسیما که از هواداران سابق رئیس‌جمهور هم محسوب می‌شود از دولت می‎خواهد چند دقیقه کالایی را گران نکنند.

به نظر می‌رسد که این روند طبیعی نیست و احتمال می‌رود اتاق فکری از امروز برای انتخابات 1400 فعال‌شده تا بار دیگر رئیس‌جمهوری از جنسی غیر از اکثریت مردم با روش‌های پوپولیستی به مقام ریاست جمهوری برساند.

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ در رابطه فراوانی انتشار گزارش‌هایی درباره گران شدن برخی اقلام پس از تقدیم بودجه از سوی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی و طبیعی بودن این روند، گفت: مسئله را از چند زاویه باید موردبررسی قرارداد. یکی اینکه به‌طور حتم ساختار بودجه‌بندی با آسیب‌های بسیار جدی روبرو است و تا زمانی که این امر به شکل علمی حل نشود، منابع کشور به صورتی که نیاز است برای اهداف خود هزینه نمی‌شود و پس از اتمام کار بررسی بودجه درصدی از آن به تحقق نمی‌رسد. در این وضعیت طبیعتاً هرگاه دولت بخواهد برای یک کار اساسی اقدام کند ازآنجاکه جراحی بزرگی است حتماً با حرف‌وحدیث و چالش جدی روبرو خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: در بودجه فعلی دولت چند نکته مطرح شد یکی از آن‌ها هم بحث عوارض خروج از کشور بود که درباره آن این سؤال پیش می‌آید چرا این مسئله تا این اندازه برجسته می‌شود زیرا افرادی که خارج از کشور می‌روند به نسبت کسانی که نمی‌روند، خیلی کمتر هستند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه‌ها دراین‌باره یادآور شد: به نظر می‌رسد در لایه‌های زیرین جامعه حرف‌ها و دلخوری‌هایی وجود دارد که فرقی ندارد موضوع بحث به بودجه برمی‌گردد یا مسئله دیگر منشا بحث و گفت‌وگو می‌شود، نشان دادن چنین حساسیت‌هایی نمایانگر این بحث است که دولت کمتر با مردم و یا کارشناسان به گفت‌وگو می‌پردازد و در صورتی بحث جدی بنا است موردتوجه قرار گیرد اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران مورد مشورت قرار گیرند و نسبت به افکار عمومی بی‌توجهی نشود، کمتر چنین حساسیت‌هایی به وجود می‌آید.

ظریفیان در ادامه تأکید کرد: دولت نباید چنین بیندیشد هر تصمیمی که بدون بسترسازی گرفت، جامعه باید آن را بپذیرد. این مسئله خود حکایت از این دارد که ما با مشکل اعتماد روبرو هستیم که باید رفع شود. همان‌طور که مطرح شد یکی از آن‌ها گفت‌وگو است تا مردم احساس کنند فلان تصمیم متکی بر عقل جمعی، نیاز کشور و منافع ملی اخذشده و نتیجه یک کار کارشناسی است.

وی در این رابطه افزود: دولت روحانی مخالفان و منتقدان ویژه‌ای دارد که در این شرایط فرصت استفاده از این نکات را برای آسیب زدن و بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به دولت به دست می‌آورند که همین مسئله باید سبب شود تا دولت به افکار عمومی و کار کارشناسی توجه کند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه‌ها درباره تشکیل اتاق فکری علیه دولت جهت پیروزی در انتخابات 1400 تصریح کرد: مسئله مورداشاره تازگی ندارد و دوره گذشته هم به این شکل بود. برخی از رقبا شناخته‌تر شده دولت قطعاً فرصت بیشتری دارند و طبیعتاً کسی که اکنون مسئولیت دارد، در معرض خطاهایی قرار می‌گیرد و آن اتاق فکر یا یک جریان محلفی به دنبال فرصتی است تا خطاهای دولت را برجسته سازد و این کار را در حوزه اقتصادی به‌خوبی می‌توان انجام داد زیرا در زندگی مردم محسوس است و می‌توان بر آن مانور داد و برخی از نکات را بزرگ کرد تا به دنبالش تأکید ورزیده شود مردم در مورد انتخاب خود اشتباه کرده‌اند، درحالی‌که فراموش نکردیم درصورتی‌که کسان دیگری در انتخابات ریاست جمهوری موفق می‌شدند، احتمال داشت مسیر به‌طور اساسی تغییر پیدا کند و مشکلات بسیار جدیدتری به وجود آید.

ظریفیان در این خصوص اضافه کرد: دولت روحانی با تمام انتقاداتی که به آن وارد است درمجموع به‌طور نسبی توانسته است تا آرامش را به جامعه برگرداند و از درگیری‌های حیدری- نعمتی فاصله گیرد و باوجود تمام پیچیدگی‌های نظام بین‌الملل آسیب‌های مخالفان این مملکت را درمجموع کاهش دهد.

ظریفیان در ادامه ابراز کرد: دولت باید گوش شنواتر پیدا کند و به مسائل کارشناسی جدی‌تری بپردازد، امکان ندارد امروز بتوان نسبت به افکار عمومی بی‌تفاوت بود. این دولت باید از دوره دوم اصلاحات که سال‌های آخر کمی نسبت به افکار عمومی بی‌توجهی کرد و مخالفان آن تلاش کردند بعضی مسائل را برجسته سازند که درنهایت از دل آن دولتی بیرون آمد که تا سال‌های بعد جامعه باید هزینه آن را بپردازد، عبرت گیرد. دولت باید به این نکته توجه داشته باشد تا دوباره اسیر پوپولیسم و عوام‌فریبی در آینده نشویم.

وی در رابطه با جدی گرفتن خطر بازگشت پوپولیسم اظهار داشت: زمانی که در کشوری مانند آمریکا باوجود رسانه‌های فراوان و سابقه تجربه دموکراسی پوپولیست ها می‌توانند قدرت در دست‌گیرند، در کشور ما هم باید نگران این وضعیت بود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان