تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۶
تمهیدات بهزیستی برای کودکان کار و خیابان در فصل سرما؛

آیین‌نامه ساماندهی کودکان بازنگری شد

مدیر کل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی تمهیدات این سازمان را برای کودکان کار و خیابان در فصل سرما تشریح کرد.
رویداد۲۴مدیر کل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی تمهیدات این سازمان را برای کودکان کار و خیابان در فصل سرما تشریح کرد.

فریبا درخشان‌نیا (مدیر کل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی)درباره اقدامات بهزیستی برای کودکان کار و خیابان در فصل سرما، بیان داشت: با توجه به برودت هوا، برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی انجام شده است تا مراکز ما در صورت افزایش تعداد این کودکان، آمادگی لازم را برای پذیرش داشته باشند.

افزایش پذیرش کودکان کار و خیابان در فصل سرما

مدیر کل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: از دو ماه قبل پروتکل اجرایی؛ یعنی فرآیندهای اجرایی در این رابطه را به مرکز یاسر و دیگر مراکز نگهداری‌ ابلاغ کرده‌ایم تا در بخش پوشاک و تغذیه کودکان کار و خیابان اقدامات لازم صورت گیرد؛ بخصوص در تهران با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد، جلسات متعددی در این رابطه تشکیل شده است.

درخشان‌نیا گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که در فصل سرما با افزایش پذیرش این کودکان مواجه شویم، به همین خاطر این مراکز را افزایش دادیم، معمولا در شش ماهه دوم در بخش آسیب‌های اجتماعی پذیرش‌ها افزایش پیدا می‌کنند، اما در حال حاضر درصد این افزایش مشخص نشده است.

وی در ادامه در رابطه با بحث جمع‌آوری کودکان کار و خیابان بیان داشت: در مقاطعی به این مسائل بیش از زمان‌های دیگر پرداخته می‌شود و شاید بهره‌برداری‌هایی از این کار نیز صورت می‌گیرد. در ‌‌نهایت این مسائل و سر و صداهای حاشیه‌ای آن، برای کودکان فایده‌ای ندارد.

آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار را بازنگری کردیم

مدیر کل امور آسیب‌های اجتماعی بهزیستی با اشاره به آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان بیان داشت: طبق این آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی بر عهده سازمان بهزیستی به همراه ۱۱ دستگاه دیگر است که هر کدام تکالیفی دارند و اگر همه به درستی به تکالیف خود عمل کنند، ساماندهی نیز به شکل صحیحی اجرا خواهد شد. با توجه به اینکه از سال ۸۴ مصوبه هیئت وزیران را داشته‌ایم، اما همکاری لازم با بهزیستی صورت نگرفته است.

وی افزود: آیین‌نامه ساماندهی کودکان را بازنگری کرده‌ایم و پیش بینی‌هایی نیز در این خصوص صورت گرفته است، پیش‌نویس آن از طرف دفتر تخصصی سازمان ارسال شده است و به زودی در این خصوص با وزارت رفاه مکاتباتی صورت خواهد گرفت و پیشنهاداتی که در رابطه با تغییرات آیین‌نامه ساماندهی شده است، اعمال خواهد شد، در سال جاری کودکان کار را در این آیین‌نامه گنجانده ایم، یعنی این آیین‌نامه شامل ساماندهی کودکان کار و خیابان خواهد بود. معمولا آیین‌نامه اگر بخواهد فرآیند ارسال، بررسی و تصویب را طی کند، کمی زمان‌بر است تا از طرف هیئت دولت به صورت مصوبه ابلاغ شود، اما امیدواریم در همین سال این کار انجام شود.

مدیر کل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: محوریت ساماندهی با سازمان بهزیستی است، اما به شرطی که دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری و وزارت بهداشت مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهند. جلسات متعددی را با دستگاه‌های مختلف در طول شش ماه گذشته داشته‌ایم حتی با یکسری از دستگاه‌هایی که در آیین نامه نبودند نیز جلساتی داشتیم و آن‌ها قول مساعد دادند تا همکاری کنند که بتوانیم خدمات بهتری را به کودکان ارائه دهیم.

درخشان‌نیا ادامه داد: برای انجمن‌های غیردولتی متخصص که در قالب مراکز حمایتی کودک و خانواده با ما همکاری می‌کنند از مردادماه جلساتی را در قالب پروژه همبستگی خلاق برگزار کرده‌ایم و قرار است که با مساعدت‌های این انجمن‌ها بتوانیم در بحث ارتقای خدمات موثر باشیم؛ یعنی بحث ان جی او‌های فعال را در این آیین‌نامه پیش بینی کرده‌ایم؛ حتی در لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوانان نیز موسسات تخصصی و خصوصی را در این حوزه دخیل کرده‌ایم.

در انتظار تصویب لایحه حمایت از کودکان هستیم

وی در رابطه با وضعیت کودکان زباله‌گرد و اقدامات شورای شهر و شهردار جدید برای حل این معضل بیان داشت: در شش ماه گذشته با شهرداری‌ها جلساتی برگزار کرده‌ایم که عموما در خصوص کودکان کار و خیابان بوده است و بخشی از این جلسات نیز شامل کودکان زباله‌گرد می‌شد، اما دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه متولی این کار شده است و گفته‌اند که جلساتی را در این خصوص برگزار خواهند کرد که همچنان خروجی نداشته است؛ البته باید کمی صبر کرد، چرا که درایت و تدبیر را می‌طلبد، امیدواریم لایحه حمایت از حقوق کودکان کار و خیابان که کمیسیون قضایی‌ بررسی آن را به اتمام رسانده، مصوب شود تا بسیاری از موضوعاتی که دغدغه ما است، حداقل در خصوص کودکان در معرض خطر حل شود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان