تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۶

نگرانی از زلزله بزرگ‌تر در تهران برطرف شد/ در وضعیت قرمز قرار نداریم/ شش ماهه کیش نرفتم

شهردار تهران با بیان اینکه مجموعه شرایط به سمت پایداری و سکون می‌رود و نگرانی ایجاد زلزله بزرگتر برطرف شده است، تاکید کرد: از فردا صبح وضعیت قرمز برداشته و وضعیت زرد حاکم می‌شود. البته آمادگی دستگاه‌ها همچنان وجود دارد اما به شکل صد در صدی نیست.

رویداد۲۴-شهردار تهران با بیان اینکه مجموعه شرایط به سمت پایداری و سکون می‌رود و نگرانی ایجاد زلزله بزرگتر برطرف شده است، تاکید کرد: از فردا صبح وضعیت قرمز برداشته و وضعیت زرد حاکم می‌شود. البته آمادگی دستگاه‌ها همچنان وجود دارد اما به شکل صد در صدی نیست.محمدعلی نجفی عصر امروز در حاشیه جلسه اضطراری اعضای ستاد مدیریت بحران شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که می‌دانید زلزله چهارشنبه شب ملارد هم یک زلزله واقعی بود و هم فرصتی برای اجرای یک مانور واقعی زلزله تا عملکرد مردم در مواجه با چنین پدیده‌ای سنجیده شود و هم میزان آمادگی دستگاه‌های مسئول را در چنین مواردی بررسی کنیم. 

وضعیت قرمز از صبح فردا برداشته می‌شود

وی با بیان اینکه ستاد پیشگیری و مدیریت بحران و شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران بلاوقفه تشکیل جلسه داد، اظهار داشت: در این جلسات تصمیمات مختلفی گرفته شد که توسط دستگاه‌های اجرایی عملی شده و در این جلسه آخرین گزارش کارگروه شورا براساس رصد و پایش وقوع زلزله بیان شد.

شهردار تهران اضافه کرد: براساس این رصد و پایش مجموعه شرایط به سمت پایداری و سکون می‌رود و نگرانی ایجاد زلزله بزرگتر برطرف شده است. از همین رو از فردا صبح وضعیت قرمز برداشته و وضعیت زرد حاکم می‌شود. البته آمادگی دستگاه‌ها همچنان وجود دارد اما به شکل صد در صدی نیست.

ترافیک مانع از امدادرسانی می‌شود

نجفی با بیان اینکه در این جلسه ۱۰ مصوبه تصویب شد، تصریح کرد: برای هر یک از دستگاه‌ها مسئولیت‌های مختلفی تعیین شده که یکی از رویکردهای آن محلی کردن مواجه با چنین پدیده‌هایی است. در حقیقت ایده محله محور شهرداری در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. براساس این ایده در محله امکانات لازم فراهم می‌شود تا در هنگام وقوع چنین پدیده‌هایی اجرا شود و جلوی خیلی از مشکلات با اجرای این طرح گرفته می‌شود.

وی افزود: در زلزله چهارشنبه شب ما با ترافیک شدید مواجه بودیم و اگر زلزله دیگری پس از آن رخ می‌داد به علت ترافیک و راهبندانی که ایجاد شده بود کار امدادرسانی مختل شده و با مشکلات اساسی روبرو می‌شدیم.

مردم پس از زلزله بدون هدف در خیابان‌ها گردش می‌کردند

شهردار تهران با بیان اینکه در چهارشنبه شب پس از زلزله مردم بدون هدف در خیابان‌ها گردش می‌کردند، خاطرنشان کرد: اگر جان پناهی در محله‌شان بود و مطمئن بودن در آن با مشکلی مواجه نخواهد بود شاهد این مشکل نبودیم.

نجفی ادامه داد: پس از زلزله روز چهارشنبه با هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها مواجه بودیم که این مسئله نیز نشاندهنده عملکرد ضعیف ما و مردم بود. در این شرایط تانکرهای بنزین در موج جمعیت مردم که به پمپ بنزین‌ها مراجعه کرده بودن حبس شده بود و اگر اتفاقی می‌افتاد قلبل کنترل نبود.

مردم چهارشنبه شب بنزین را در ظرف‌های پلاستیکی خریداری می‌کردند

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات چهارشنبه شب خرید بنزین در ظرف‌های پلاستیکی بود که این امر ناشی از عدم آموزش مردم است و خطرات بسیاری را به دنبال داشت، ابراز داشت: در این جلسه ما نقاط قوت و ضعف عملیات دستگاه‌ها اجرایی و مردم را بررسی کردیم و امیدواریم بتوانیم نقاط قوت را بیشتر و نقاط ضعف را از بین ببریم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه مدیریت بحران از مهمترین مسایلی است که باید به مردم آموزش دهیم، بیان کرد: در این جلسه مقرر شد آموزش از یک سو از طریق صداوسیما و از سوی دیگر از طریق سرای محله‌های شهرداری در محلات و همچنین در مدارس انجام شود.

مانورهای جدی زلزله تا سه ماه دیگر در چند محله با هم برگزار شود

نجفی افزود: همچنین مقرر شد تا سه ماه دیگر مانورهای جدی زلزله در چند محله با هم برگزار شود و مردم با نحوه عمل برخورد با چنین بحران‌هایی آشنا شوند و بدانند که دستگاه‌های مسئول در کنار مردم هستند تا به اندازه توان خود به آنها خدمات ارایه می‌کند.

وی در تشریح دیگر مصوبات این جلسه یادآور شد: در این جلسه از دستگاه‌های مسئول خواستیم اگر می‌توانند قبل از  ظرف سه ماه این مانور را برگزار کنند اما آنها اعلام کردند سه ماه فرصت می‌خواهند تا بتوانند این مانورها را عملی کنند.

دستگاه‌ها آماده اجرای وظایف خود نیستند

شهردار تهران با اشاره به مصوبه دولت در خصوص مدیریت بحران عنوان کرد: در سال ۸۹ دولت وقت مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن ماموریت و مسئولیت دستگاه‌های مختلف در زلزله تهران مشخص شده است. این مصوبه موارد بسیاری خوبی دارد اما اکثر دستگاه‌ها آمادگی اجرای مصوبات آن را ندارند و ما از دستگاه‌های خواستیم تا مصوبه را ارزیابی و امکانات لازم را اعلام کنند تا بتوانیم آنها را تهیه کنیم. به طور مثال هلال احمر براساس این مصوبه باید امکان اسکان یک میلیون و تغذیه آنها را داشته باشد که متاسفانه این امکانات وجود ندارد. از همین رو ما از دستگاه‌ها خواستیم اعلام کنند امکانات مورد نیازشان چیست تا آن را برطرف کنیم.

نجفی با بیان اینکه صبح روز چهارشنبه قبل از زلزله با رییس شورای شهر تهران و رییس مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای داشتیم که اصلی‌ترین بحث آن پایداری شهر تهران و احتمال زلزله بود، گفت: در این جلسه رییس مجلس شورای اسلامی قول دادند که در بودجه سال ۹۷ مصوباتی را تصویب کنند تا تهران از قدرت استقامت بیشتری برخوردار شود. ما امیدواریم بتوانیم آمادگی‌مان را در مقابل این پدیده‌ها بیشتر کنیم.

اظهارنظرها درباره زلزله علمی نیست

وی در پاسخ به این سوال که حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در بافت‌های فرسوده ساکن هستند. همچنین سوله‌های مدیریت بحران در اختیار دیگر ارگان‌ها و سازمان‌هاست. چه تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته‌اید؟  اظهار داشت: برخی بیان می‌کنند که اگر زلزله‌ای با قدرت شش ریشتر در تهران بیاید ۵۰ درصد تخریب خواهیم داشت که این اظهارنظرها علمی نیست چراکه بخشی از زلزله بستگی به قدرت آن دارد و بخش دیگر به عمق زلزله مربوط است. هرچه عمیق‌تر باشد خسارت کمتر است.

شهردار تهران ادامه داد: همچنین شتاب زلزله بحث دیگری است که بسیار اهمیت دارد. آنچه که علم تعیین می‌کند این است که زلزله بزرگ خسارت وارد می‌‌کند اما این گونه نیست که نگران این باشیم که کشته‌های بسیاری در بافت فرسوده خواهیم داشت.

بازپس‌گیری سوله‌های مدیریت بحران از ارگان‌های دیگر

نجفی با بیان اینکه ۱۲۰ سوله بحران یا قرارگاه مدیریت شهر بحران وجود دارد که در حال حاضر دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها از این قرارگاه‌ها برای کاربری موقت استفاده می‌کنند، تصریح کرد: شوک زلزله باعث شد که به فراصت این بیفتیم که این قرارگاه‌ها رابه سازمان بحران برگردانیم. در این چند روزه گزارش کاملی از مدیریت بحران آماده شده و در آن مشخص شده که این فضاها در اختیار چه سازمان‌ها و ارگان‌هایی است و مقرر شد که در چند ماه آینده به ستاد بحران برگردانده شود. البته اگر فعالیت‌هایی مانند فعالیت‌های ورزشی از این سوله‌ها برگزار شود در حقیقت استفاده بهینه از آنهاست. 

وی با بیان اینکه پایگاه‌های مدیریت بحران مختلف هستند، خاطرنشان کرد: ما چهار پایگاه اصلی داریم که در دروازه‌های اصلی شهر قرار دارند تا استان‌های معین بتوانند در چنین مواقعی کمک‌های خود را به این پایگاه‌ها بیاورند. همچنین پایگاه‌های منطقه‌ای و محلی نیز داریم اما پایگاه‌هایی که در زلزله مورد استفاده قرار گرفت امکان اسکان شهروندان را داشت.

شهرداری برای مناطق تهران نقشه تخلیه امن اضطراری تهیه کرده است

شهردار تهران با اشاره به نقشه تخلیه امن اضطراری ابراز داشت: شهرداری برای تمام مناطق تهران نقشه تخلیه امن اضطراری تهیه کرده تا مردم بتوانند اگر با زلزله مواجه شدند، براساس این نقشه‌ها بدانند نزدیکترین محل امن کجاست و به آن مراجعه کنند. این نقشه به صورت دیجتال در سایت شهرداری تهران قرار داده شده و همچنین می‌توانند از طریق محله‌ها این نقشه را تهیه کنند. 

نجفی اضافه کرد: به زودی نیز اپلیکیشن موبایلی از این نقشه آماده می‌شود که مردم بتوانند در هر شرایطی از آن استفاده کنند.

شش‌ماه است کیش نرفته‌ام

وی یادآور شد: همچنین ما روز پنجشنبه با قرارگاه خاتم در خصوص طرح‌های تهران جلسه داشتیم و از ساعت ۶ صبح روز پنجشنبه مسایل مربوط به زلزله را پیگیری می‌کردم.

شهردار تهران در واکنش به اینکه گفته می‌شود شما روزهای آلوده هوای تهران همراه معاونان شهرداری به کیش رفته بودید؛ آیا صحت دارد یا خیر؟ بیان کرد: من شش‌ماه است کیش نرفته‌ام. یکی از دوستان نیز گفت در فضای مجازی به او گفتند با من در کیش حضور دارد و او در پاسخ گفته بود من امروز تا ظهر با آقای نجفی جلسه داشتم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان