تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۵ دی ۱۳۹۶

رده سنی کارتن‌خواب‌ها از ۱۷ تا ۹۰ سال است/ممنوعیت بکارگیری کودکان در کارگاه‌های تفکیک زباله ضمانت اجرا ندارد

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری با اشاره به اینکه رده سنی کارتن‌خواب‌ها از ۱۷ تا ۹۰ سال است، گفت:‌ متکدیان بدون محدودیت سنی توسط گشت‌ها جمع آوری می‌شوند.

رویداد۲۴-مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری با اشاره به اینکه رده سنی کارتن‌خواب‌ها از ۱۷ تا ۹۰ سال است، گفت:‌ متکدیان بدون محدودیت سنی توسط گشت‌ها جمع آوری می‌شوند.رضا قدیمی (مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری) در رابطه با اظهارات اخیر معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی مبنی بر جمع‌آوری متکدیان بر سر چهارراه‌ها با مشارکت شهرداری تهران بیان داشت: جمع‌آوری متکدیان کار جاری و روتین شهرداری است و برنامه جدیدی برای این کار وجود ندارد.

وی افزود: متکدیان بدون محدودیت سنی توسط گشت‌ها جمع آوری می‌شوند و هر روز این کار را انجام می‌دهیم؛ بنابراین این کار تعطیل نشده که بخواهیم برای شروع مجدد آن برنامه جدیدی تنظیم کنیم.

قدیمی در رابطه با وضعیت کارتن خواب‌ها و ساماندهی این افراد بخصوص در فصل سرما بیان داشت: آمادگی کامل برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را داریم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری در رابطه با سن کارتن‌خواب‌ها و اینکه آیا در سال‌های اخیر سن این افراد کاهش داشته است یا خیر بیان داشت: کارتن‌خواب‌ها رنج سنی خاصی ندارند و معمولاً در تمامی سنین کارتن‌خواب داریم. این افراد از ۱۷ سال تا ۹۰ سال هستند و تغییر خاصی در سن کارتن‌خواب‌ها در سال‌های اخیر به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: کارتن‌خواب‌ها افرادی هستند که از خانواده طرد می‌شوند، به طور مثال برخی از آنها معتاد هستند و خانواده‌هایشان چندین بار این افراد را به مراکز درمانی می‌برند، اما در ‌‌‌نهایت این افراد دوباره به اعتیاد بازمی‌گردند و اقدام به دزدی و یا رفتارهای ناهنجاری می‌کنند که متاسفانه از خانواده طرد می‌شوند. بخشی از کارتن‌خواب‌ها نیز به دلیل مشکلات مالی مثل ورشکستگی از شهر و دیار خود فراری هستند.

قدیمی در پاسخ به این سوال که آیا کمبودی در رابطه با گرمخانه‌ها برای اسکان کارتن‌خواب‌ها وجود دارد یا خیر بیان داشت: شورای شهر ‌‌‌نهایت همکاری را با شهرداری در این خصوص دارد. بازدیدهای متعددی از گرمخانه‌ها داشته‌اند و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم. کمبود فضا برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها نداریم و اعضای شورا نیز در این خصوص بسیار وسواس هستند.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت بررسی شرایط سخت کودکان زباله‌گرد که توسط پیمانکاران شهرداری در مراکز تفکیک زباله به کار گرفته می‌شوند، به کجا رسیده است، بیان داشت: با پیگیری‌هایی که انجام شد؛ سازمان مدیریت پسماند بخشنامه‌ای را به مناطق مختلف ارسال کرد که اگر پیمانکاری بخواهد رسمی و غیررسمی از کودکان استفاده کند، جریمه‌های سنگین خواهد شد، علاوه بر این قرارداد آن‌ها باطل و این افراد را در بلک لیست قرار می‌دهند تا دیگر با آن‌ها قراردادی منعقد نشود. اقداماتی در این خصوص انجام شده است که امیدواریم نتیجه بدهد.

قدیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به گذشت سه ماه از این بخشنامه چرا همچنان کودکان زباله‌گرد در سطح شهر اقدام به زباله‌گردی می‌کنند، بیان داشت: در حال حاضر شرایط کمی بهتر شده است، اما باید بخشنامه‌ها ضمانت اجرایی داشته باشند. سازمان پسماند پای کار آمده است و خیلی جدی این کار پیگیری می‌شود. اگرچه کار آغاز شده، اما همچنان نتیجه مشخص نیست.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان