تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

معافیت معلولان از حق انشعاب آب، برق و گاز / اختصاص ۵ ساعت به برنامه‌های صداوسیما به سمن‌های حامی معلولان

نمایندگان مجلس در مصوباتی ضمن اعمال معافیت معلولان از حق انشعاب آب، برق و گاز، سازمان صداوسیما را مکلف کردند که در طول هفته، حداقل ۵ ساعت از برنامه‌هایش را به صورت رایگان به برنامه‌های سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد حامی افراد دارای معلولیت اختصاص دهد.

رویداد۲۴-نمایندگان مجلس در مصوباتی ضمن اعمال معافیت معلولان از حق انشعاب آب، برق و گاز، سازمان صداوسیما را مکلف کردند که در طول هفته، حداقل ۵ ساعت از برنامه‌هایش را به صورت رایگان به برنامه‌های سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد حامی افراد دارای معلولیت اختصاص دهد.نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از رفع ابهام مواد یک تا ۱۶ لایحه حمایت از افراد دارای معلولیت که جلسه قبل به تصویب رسیده بود، مواد ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ این لایحه را نیز به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه حمایت از حقوق معلولان و در ماده ۱۷ آن مصوب کردند؛ وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های مربوط مکلف هستند متناسب با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و سایر اقدامات حمایتی از سازندگان واحدهای مسکونی اعم از انبوه‌‌سازان، تعاونی‌ها و بخش خصوصی، تعهد لازم را برای اختصاص حداقل ده درصد (۱۰%) واحدهای مسکونی احداثی با کیفیت و مناسب‌‌سازی شده به افراد دارای معلولیت فاقد مسکن (با اولویت زوجهای دارای معلولیت و خانواده‌‌های دارای چند معلول) به‌صورت ارزان‌‌قیمت با معرفی سازمان از سازندگان مذکور أخذ و بر اجرای آن نظارت کنند.

همچنین براساس تبصره ذیل این ماده، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شد تسهیلات اعتباری ارزان قیمت با نرخ ترجیحی و بلندمدت مسکن موضوع این ماده را برای یک بار تامین و به افراد دارای معلولیت تحت‌پوشش سازمان یا تعاونی‌‌ها یا موسسات خیریه مورد تایید سازمان اختصاص دهد.

این درحالی است که در تبصره دیگری از این ماده نیز اعتبار مورد نیاز جهت پرداخت مابه‌‌التفاوت نرخ سود چهاردرصد(۴%) و نرخ سود مصوب نظام بانکی در قانون بودجه سالانه منظور می‌‌شود.

بر اساس ماده ۱۸ این لایحه، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد دارای معلولیت فاقد مسکن را با دسترسی مناسب به صورت اجاره بلندمدت ۹۹ ساله تامین و برای یکبار در اختیار افراد مذکور و یا تعاونی‌ها و موسسات خیریه‌ مسکن‌‌ساز مورد تایید سازمان، قرار دهد.

بر اساس ماده ۱۹ لایحه حمایت از حقوق معلولان و مصوبه مجلس، افراد دارای معلولیت از پرداخت هزینه‌‌های صدور پروانه ساختمانی، آماده‌‌سازی زمین، عوارض نوسازی و همچنین حق انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب منطبق با الگوی مسکن مصوب معاف می‌‌باشند.

همچنین براساس تبصره یک ذیل این ماده نیز استفاده از تسهیلات موضوع این ماده برای هر فرد دارای معلولیت صرفاً برای یک واحد مسکونی مجاز است.

بنابر تبصره ۲ ماده ۱۹ لایحه حمایت از حقوق معلولان نیز  دولت مکلف است اعتبار مورد نیاز اجرای حکم این ماده را در لوایح بودجه سالانه پیش‌‌بینی کند.

نمایندگان مجلس همچنین در ماده ۲۰ این لایحه و فصل مربوط به فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی مصوب کرد؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری‌‌ها و سایر سازمان‌‌ها و نهادهای دارنده سالن‌های نمایش فیلم، مکلف هستند بدون اخذ هزینه، امکان نمایش آگهی(تیزر)های آموزشی مورد تایید سازمان در خصوص حقوق افراد دارای معلولیت و چگونگی تعامل با این افراد را فراهم آورند.

همچنین براساس ماده ۲۱ لایحه مذکور، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شد حداقل ۵ ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به صورت رایگان در زمان‌‌های مناسب به برنامه‌های سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد حامی افراد دارای معلولیت به‌منظور آشنایی مردم با حقوق، توانمندی‌‌ها و مشکلات این افراد اختصاص دهد و نسبت به زیرنویسی فیلم‌‌ها و برنامه‌‌های شبکه‌‌های مختلف سیما، استفاده از رابط ناشنوایان و نیز پخش توصیف شنیداری فیلم‌ها جهت افراد نابینا اقدام کند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
0
انشعاب بری اینا رایگان کردی من خودم 2بار به برنامه وبودجه نوشتم که کاری به حاملهای انرژی نداشته باشید خدایا کجایی که ببینی مردم معمولی خفه بشن درحق انشعاب حاضر نیستن رحم کنن بعد در تلگرام ملت خواندم که مصرف انرژی رایگان بشه برای نانوا که بخشید فقط این وسط ما مردم میخواین بچاپین 13خانوار مجلسیها ودولتمردان حلالشون نمیکنن بابت این جور مسایل خدا نگاه میکنه ماراضی نیستیم چه قدر ظلم
نظرات شما
پیشخوان