تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۶
جهانگیری در مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی:

مسائل اقتصادی بهانه است؛ در پشت پرده مسائل دیگری مطرح شده / کسانی که حرکت سیاسی در خیابان علیه دولت را آغاز کردند، بدانند دود آن به چشم خودشان می‌رود

معاون اول رئیس جمهور گفت: کسانی که حرکتهای خیابانی را آغاز می کنند، پایان دهنده ‌آن نخواهند بود و دود اقدامات آنها به چشم خودشان هم می‌رود.
رویداد۲۴- معاون اول رئیس جمهور گفت: کسانی که حرکتهای خیابانی را آغاز می کنند، پایان دهنده ‌آن نخواهند بود و دود اقدامات آنها به چشم خودشان هم می‌رود.

اسحاق جهانگیری امروز در بیست و پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، اظهار کرد: شاخص‌های اقتصادی کشور در وضعیت مناسبی است. ولی چند کالا گران شده است که دلایل خود را دارد و دولت هم مکلف است قمیت آنها را اصلاح کند.

وی در ادامه افزود: اما مسائل اقتصادی بهانه برخی مسائل شده است. در پشت پرده مسائل دیگری مطرح است. کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود اقدامات آنها به چشم خودشان می‌رود. وقتی حرکت سیاسی در خیابان شروع می شود، دیگران بر آن سوار می شوند و کسانی که آن حرکت را شروع کردند، پایان دهنده آن نیستند.

معاون اول دولت با بیان اینکه در زمینه اقتصادی دولت دستاوردهای خوبی داشته است، گفت: سال گذشته رشد اقتصادی 9 درصد بود که رشد سرمایه‌گذاری مثبت و تورم هم تک رقمی شد. سال گذشته 600 هزار شغل و در شش ماهه اول امسال هم 700 هزار شغل درست شده است ولی دولت مکلف است قیمت چند کالا که به دلایلی گران شده است را اصلاح کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه نهادهای مدنی، سیاسی و صنفی و نخبگان تضمین کننده و تثبیت کننده حرکت صحیح جامعه هستند، خاطر نشان کرد: ما اگر به نهادینه شدن دموکراسی یا حرکتهای قانونمند در کشور فکر می‌کنیم یا به پاسخگو بودن مسئولان، باید از نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی حمایت کنیم. دولت خود را مدیون نخبگان و  جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی و مدنی می‌داند که در مقاطع مختلف به ویژه انتخابات 92 و 96 مردم را به صحنه آوردند.

جهانگیری ادامه داد: انتظار دولت این است که همواره مورد حمایت جریانی باشد که از ابتدا از دولت حمایت کرده است. البته معنای حمایت این نیست که گفته شود هر اقدام دولت خوب است. نقد منصفانه و ارائه راهکار به دولت یکی دیگر از انتظارات ما است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه فقط میدان سیاست نیست که نیازمند حضور مردم و دموکراسی است ، افزود: سایر میدانها از جمله اقتصاد، فرهنگ یا مسائل اجتماعی بدون حضور مردم، آزادی و عدالت به شکوفایی نمی رسد. بنابراین باید رعایت حقوق شهروندی و حمایت از تشکلهای مدنی و نقش دادن به مردم در دستور کار حاکمیت و دولت باشد. برای رسیدن به این هدف تشکل های مدنی باید به عنوان یک فرصت تلقی شوند و نه تهدید. دولت هم به سهم خود تلاش می‌کند از احزاب رسمی و شناسنامه‌دار حمایت کرده و آن را تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: ما برای حل مشکلات کشور باید به یک درک مشترکی از مسائل و تفاهم ملی برای حل آنها برسیم تا بتوانیم به راهکارهای مناسب و مورد تفاهم دست یافته و از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور بهره ببریم. همه جریانهای سیاسی کشور در شرایطی می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند که کنار هم قرار بگیرند و یک جریان با حذف سایر جریانها کشور را اداره کند. جریانهای سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند باید در کنار هم قرار بگیرند. هشدارها و رهنمودهای رهبری واظهار نگرانی‌های چهره‌های دلسوز کشور باید جدی گرفته شده تا بتوانیم تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. ما چالشهای بزرگی مثل بیکاری، مسائل معیشتی مردم و تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی داریم. بنابراین باید از همه ظرفیتهای مادی و معنوی کشور بهره ببریم. برجام یکی از موفقیت‌های دولت بود و بنا بود که فرصت مناسب و مثبتی برای توسعه و رشد کشور ایجاد کند اما آمریکا در تلاش است که این فضای مناسب برای ایران ایجاد نشود.

وی با اشاره به ضرورت همه جانبه‌گری در مسائل کشور و تلاش برای درک مسائل پیش رو، اظهار کرد: نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی و همچنین نخبگان باید تلاش کنند که در تعریف وضعیت موجود کشور و منابع لازم برای حل مشکلات یک اجماع و تفاهم ایجاد شود. همچنین باید میان نقد و تهمت، لجن پراکنی و فحاشی تفکیکی انجام شود. ما به نقد نیازمندیم اما تخریب وتهمت زیان‌بار است. ما امید داریم نخبگان کشور با نقد سیاست‌های دولت و ارائه راهکارهای مناسب به دولت کمک کنند.

جهانگیری همچنین تصریح کرد: ما به امید اجتماعی هم نیازمندیم. من معتقدم در موفقیتهای کشور بیش از آنکه سیاست‌های دولت موثر باشد امید مردم موجب دستیابی به موفقیت شد. ما به تقویت امید اجتماعی ونقش آفرینی بیشتر جوانان، زنان و اقوام و اقلیت‌ها نیازمندیم. این در حالی است که به شدت امید مردم از سوی برخی نشانه گرفته شده است تا در جامعه یأس حاکم شود. همچنین علاوه بر تقویت امید اجتماعی برای خروج از تنگناها به نقش احزاب و رسانه‌های مستقل نیز نیازمندیم.

جهانگیری یکی دیگر از ضرورتهای کشور را گسترش تعاملات بین‌المللی دانست و گفت: نمی‌توان با دیوار کشیدن دور ایران مشکلات را حل کرد ما برای حل مشکلات اقتصادی هم  به ارتباطات بین‌المللی نیازمندیم.

وی در پایان با بیان اینکه با اجرای بیمه طرح بیمه سلامت موفقیت‌های خوبی به دست آمد، خاطر نشان کرد: البته این طرح با چالش‌هایی روبرو شده است که حتما با ارائه راهکارهای مفید این چالشها حل می‌شود. دولت به دنبال ارتقای کیفیت خدمات و دسترسی بیشتر مردم به خدمات طرح بیمه سلامت است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان