تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۶

کشته شدن 25 نفر در ناآرامی های اخیر

در سه روز اول اعتراض ها 622 نفر بازداشت شدند/نظر قوه قضاییه درباره رفع فیلتر تلگرام / توضیح درباره خودکشی در زندان اوین و بازداشتگاه اراک /سرنوشت باقی بازداشت شدگان/ توضیح درباره حضور یک دوتابعیتی در اعتراض ها/بررسی نقش احمدی نژاد در ناآرامی های اخیر/

رویداد۲۴-در سه روز اول اعتراض ها 622 نفر بازداشت شدند/نظر قوه قضاییه درباره رفع فیلتر تلگرام / توضیح درباره خودکشی در زندان اوین و بازداشتگاه اراک /سرنوشت باقی بازداشت شدگان/ توضیح درباره حضور یک دوتابعیتی در اعتراض ها/بررسی نقش احمدی نژاد در ناآرامی های اخیر/‍‍‍ نخستین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه بعد از ناآرامی های اخیر،تحت الشعاع همین موضوع برگزار شد. دیروز غلامحسین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران در این باره آخرین آمار بازداشت شدگان و آزاد شدگان را اعلام کرد و در عین حال درباره افرادی که پیش تر شایعه شده بود در جریان اعتراض ها بازداشت و در زندان یا بازداشتگاه ها فوت کردند، توضیحاتی ارائه کرد. او همچنین خبر داد در جریان ناآرامی های اخیر 25 نفر از مردم و نیروی انتظامی کشته شدند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به تاکیدات مسئولان سیاسی و قضایی درباره جدا بودن حساب مردم معترض با اغتشاشگران،گفت:از همان روز‌های اول تاکید شد که نیرو‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی کاملا مراقب و مواظب باشند تا افرادی که از خود مردم هستند و با دشمن نیستند و یا احیانا کسانی هستند که فریب خورده‌اند و آسیب و آزاری به کسی نرسانده باشند و جایی را تخریب نکرده و و پرچم، مسجد، حسینیه و مغازه مردم را آتش نزده‌اند، حتما جدا کنند و حتی‌الامکان دستگیر نکنند. تاکید شد که اگر کسانی هم احیانا دراین اغتشاشات خیابانی دستگیر شده‌اند، از افراد کم‌گناه و فریب‌خورده باشند، آنها را حتما به زندان نبرند و اگر لازم نیست برایشان سوء سابقه نیز درست نشود.   بیان داشت: در دو مرحله عده کثیری از کسانی که دستگیر شده بودند، آزاد شدند؛ یکسری کسانی بودند که قبل از اینکه به زندان یا دادسرا معرفی شوند،آزاد شدند و کسانی هم که به دادسرا معرفی شدند، تا هر مقدار که ممکن بود با ضمانت پدر و مادر و با وثیقه‌های نسبتا سبک آزاد شدند.به گفته سخنگوی دستگاه قضا،تعدادی هم بودند که طبق گزارش اولیه و نظر وزارت اطلاعات ، دستگاه‌های انتظامی و سازمان اطلاعات سپاه با خارج و جریان‌های ضد انقلاب مرتبط بوده و لیدر‌ها و سردسته‌های اغتشاشگران بودند که بازداشت شدند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در روز‌های اول ، دوم و سوم برای حدود ۶۲۲ نفر در کل کشور قرار بازداشت موقت صادر شد که برای تعدادی نیز قرار کفالت و وثیقه صادر گردید .از همین ۶۲۲ نفر نیز تعدادی آزاد شدند؛ بطوری که امروز(یکشنبه) قبل از ظهر وقتی مجموع بازداشتی‌های تهران به ۵۵ نفر رسیده است. وی ادامه داد: از کل کشور نیز آماری که تا دیروز(شنبه) داشتم حدود ۴۰۰ و اندی نفر بود. الان چیزی حدود حداکثر ۴۶۵ نفر باقی مانده‌اند که احتمالا دیروز یا امروز برخی از آنها هم آزاد شده‌اند.

 توضیح درباره خودکشی در زندان اوین و بازداشتگاه اراک

محسنی اژه‌ای درباره فوت شماری از زندانایان و بازداشت شدگان در زندان در هفته اخیر گفت: یک نفر در کلانتری خودکشی کرده بود ؛وی هنوز به زندان معرفی نشده و بر اساس گفته نیروی انتظامی فردی معتاد و دارای سابقه در اراک بوده است و مقداری مواد مخدر نیز همراه داشته است. این فرد در کلانتری اقدام به خودکشی کرده که به طور طبیعی پرونده‌ای در دستگاه قضایی اراک برای او تشکیل شده و در حال پیگیری است تا مشخص شود دقیقا موضوع چه بوده است.  سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: فردی هم در رابطه با حوادث اخیر دستگیر شده بود که در زندان اوین خودکشی کرد؛ بر اساس فیلمی که موجود است، او هم در دستشویی خودکشی کرده و البته معتاد هم بوده و سابقه اعتیاد داشته و حدودا ۲۱ ساله بوده است. معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: روز‌های اول عنوان شده بود که ایشان دانشجوست؛ درحالی که ایشان دانشجو نبود. البته چیزی مبنی بر اینکه وی در اغتشاشات بوده و کاری می‌کرده، وجود ندارد؛ اما در آن روز‌ها دستگیر شده و همراه با یک جمعیتی به زندان آمده و از خانواده‌اش هم تحقیق صورت گرفته است. مطلبی دیگری که گفته بودند سه یا چهار نفر بوده‌اند(که در زندان فوت کردند) تحقیقات نشان داد که این حرف دروغ بوده است.  وی  گفت: در برخی از شهرها مثل تهران تعدادی از نیروهای حافظ نظم و امنیت در برخورد با اغتشاشگران به شهادت رسیدند. در مجموع 25 نفر از مردم و نیروهای حافظ نظم وامنیت در خیابان‌ها کشته شدند ؛ افرادی که کشته شدند، توسط تیر و اسلحه نیروهای نظامی و انتظامی نبوده است؛ یعنی بوسیله سلاح‌هایی که در اختیار پلیس یا نیروی انتظامی بوده، کشته نشده‌اند؛ چون به پلیس تاکید شده بود که تا جایی که امکان دارد، از شلیک خودداری کنند. معاون اول قوه قضاییه با بیان این که« برای تمامی این موارد پرونده تشکیل شده است» ادامه داد: از این 25 نفر دو نفر آنها پدر و پسری بودند که توسط رها شدن خودروی آتش نشانی کشته شدند؛ خیلی از این کشته شدن‌ها مشکوک است و باید تحقیق صورت گیرد ؛چرا که دشمن همانند فتنه 88 در این اغتشاش هم قصد کشته سازی داشت.

سرنوشت باقی بازداشت شدگان

 سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: در خصوص افرادی که دستگیر شده‌اند، به دادستان‌ها تاکید شده است که کسانی که ضرورت ندارد در زندان باشند و تحقیقات آنها تمام شده است، با قرار مناسب آزاد شوند؛ لذا ممکن است در این خصوص در آینده هم آزادی داشته باشیم؛ اما کسانی که با بیرون ارتباط داشته اند، از عوامل اصلی بوده‌اند و کسانی را کشته  یا مصدوم کرده‌اند، تا زمان برگزاری دادگاه آزاد نمی شوند و یا لااقل تا پایان تحقیقات در بازداشت بسرمی‌برند . او با بیان این که« برای همه افرادی که به زندان معرفی می‌شوند، پرونده تشکیل می شود» افزود: البته ممکن است برای هر کدام قرارهای مختلفی صادر شده باشد. همه این افراد تفهیم اتهام شده‌اند که البته اتهامات آنها مختلف است. برخی اتهام امنیتی داشتند؛ برخی علاوه بر این اتهام اخلال در نظم عمومی ممکن است داشته باشند؛ برخی علاوه بر اینها ممکن است آسیب به مردم هم رسانده باشند یا شیشه مغازه‌ای را شکسته باشند .

محسنی اژه ای با بیان این که« حتما افرادی هستند که هنوز دستگیر نشده‌اند» ادامه داد: عواملی شناسایی و دستگیر شده‌اند که عمدتا دست به تخریب‌ها زدند و مرتبط با منافقین و برخی جریان‌های سلطنت طلب بوده‌اند .عمدتا این دو جریان هستند وحامی اصلی آن‌ها از لحاظ پشتیبانی مالی، برخی کشور‌های منطقه و از لحاظ فنی، تبلیغاتی، تسلیحاتی و آموزشی، صهیونیست‌ها و آمریکا هستند. تعدادی از این افراد مستقیماً دست به اقدامات خشونت‌بار زده‌اند. برخی از این افراد نیز خط دهنده بوده‌اند ونقش راهنمایی وهدایتگری داشته‌اند که دراین زمینه افرادی دستگیر وپرونده آن‌ها درحال رسیدگی است.

 وی اظهار کرد: نکته‌ای که باید به دانشجویان عرض کنم این است که قاعدتاً اگر یک دانشجو هم مجرم شد، نباید انتظار داشت که وی تحت تعقیب قرار نگیرد. با این اوصاف با توجه به ایام امتحانات ترتیبی  داده شد که تا جایی که امکان دارد، افرادی که جرم خفیفی داشتند، به امتحانات خود برسند؛ اما کسانی که پرونده هایشان در حدی نیست که بتوانند آزاد شوند، باید ترتیبی داده شود که بتوانند به یک صورتی به امتحانات خود برسند که از درس خود عقب نیفتند.

توضیح درباره حضور یک دوتابعیتی در اعتراض ها

 وی گفت: در بین دستگیر شدگان اخیر فرد خارجی نداشته‌ایم و فقط یک فرد دو تابعیتی داشته ایم که یک تابعیت ایرانی و یک تابعیت غیرایرانی داشته است. این فرد در اغتشاشات گویا در حال عکسبرداری و یا فیلمبرداری بوده است؛ لذا به جز این مورد شخص دیگری را به دادسرا و یا زندان معرفی نکرده اند که خارجی باشد. سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره حامیان و آموزش دهندگان خارجی اغتشاش ها گفت: درباره عوامل تخریبی اخیر، وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و نیروی انتظامی گزارش هایی داشته  و دادستانی تهران هم اقداماتی کرده که از طریق پلیس بین الملل کسانی که تشویق می‌کردند یا پشتیبان بودند و یا از طریق فضای مجازی و یا غیرمجازی دست‌اندرکار بودند، تحت تعقیب قرار گیرند؛ لذا پرونده ای در این خصوص تشکیل شده است که از طریق پلیس اینترپل در حال پیگیری آن هستیم.

 توضیح درباره نقش احمدی نژاد در ناآرامی های اخیر

محسنی اژه ای  در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه ادعا شده مسئولان دولت سابق در ناآرامی های اخیر دست داشته اند و فراخوان‌هایی داده‌اند؛ ضمن  بیان این که« پیگیری‌ها هنوز تمام نشده است و اقدامات اطلاعاتی در حال انجام است» از جمع آوری تحقیقات از منابع مختلف در این باره خبر داد و گفت: گاهی ممکن است برخی مسائل تحلیلی و برخی مسائل استنباطی باشند. گاهی ممکن است مسائل با قرائن و شواهد باشد و گاهی نه. گاهی درباره برخی موارد دو احتمال وجود دارد و باید تحقیق شود که کدام احتمال ثابت می شود؛ آیا احتمال دارد اقدام با سوء نیت باشد یا بدون سوء نیت و یا اصلاً درباره چه کسی بوده است. بخصوص که در این قضیه‌ها دشمن سعی می کند از تابلوی دیگری استفاده کند؛ بنابراین من الان این قضایا را نه رد می کنم و نه تایید؛ می‌گویم که مطالبی مطرح شده و گزارش هایی هست که باید به آنها رسیدگی شود تا نتیجه آن مشخص گردد. مثلاً ممکن است در چند ماه گذشته گزارش ها و اتفاقاتی وجود داشته باشد که در آن زمان معنایی نداشته باشند؛ اما الان ممکن است با شرایط الان آن اتفاقات معنا پیدا کنند. لذا باید در این خصوص صبر کرد تا تحقیقات کامل شود تا به جمع بندی برسیم و بتوانیم اظهارنظر کنیم.

وی در پاسخ به سوالاتی درباره فیلترینگ تلگرام ودیگر شبکه های اجتماعی گفت: بر این اعتقاد بوده و هستیم که از فناوری‌های نوین از جمله پیام رسان‌ها باید استفاده صحیح شود؛ اما این به این معنا نیست که هیچ کنترل و نظارتی بر فضای مجازی که متکی به خارج و دست دشمن است، صورت نگیرد؛ نکته دیگری که همه آن را قبول دارند، این است که حقیقتاً فضای مجازیِ رها شده، موجب مفسده فراوانی برای کشور است. بسیاری از خیانت‌ها، کلاهبرداری‌ها و جرایم سنگین اقتصادی و فروش مواد مخدر، دروغ پراکنی‌ها و لجن پراکنی‌ها از طریق همین مجرا صورت می‌گیرد.

باید اینترنت ارزان‌تر و آسان‌تر در اختیار مردم قرار دهیم

سخنگوی دستگاه قضا با طرح این سوال که «آیا باید فضای مجازی را رها کرده و هیچ اقدامی انجام ندهیم» گفت: ما قصد جلوگیری از اقدامات مفید سایبر را نداریم و مردم نباید از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی محروم شوند؛ بلکه ما ادعایی بالاتر داریم مبنی بر اینکه سرویس‌هایی که در داخل داده می‌شود، کم است. باید اینترنت ارزان‌تر و آسان‌تر در اختیار مردم قرار دهیم؛ اما فساد و جرم نیز نباید وجود داشته باشد. معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: بنده از لحاظ فنی، تخصصی ندارم؛ اما خیلی‌ها که دردولت قبل واسبق یا الان می‌گویند امکان پذیر که فیلترینگ و مسدودسازی صورت نگیرد؛ اما در عین حال کنترل و نظارت وجود داشته باشد و این فضا مدیریت شود. البته این امر نیازمند تامین زیرساخت‌ها وهزینه است. بعنوان مثال فرض کنید سرور‌هایی باید از خارج خریداری شود. در مجموع اگر ثابت شود که جلوگیری از مفسده درفضای مجازی امکان پذیر بوده واین کار صورت نگرفته است، مقصر هستند و حتما باید تحت تعقیب قرار گیرند تا با آن‌ها برخورد شود.

محسنی اژه‌ای بابیان این که« هیچکس تردید ندارد که در اغتشاشات اخیر، فضای مجازی موثر بود» ادامه داد: دشمن از طریق فضای مجازی تحریکات را بیشتر می‌کرد و آموزش می‌داد. بر همین اساس طبق تصمیم گیری شورای عالی امنیت ملی تصمیماتی اتخاذ شد و محدودیت‌هایی ایجاد گردید. اینکه آیا این ضرر‌ها اکنون برطرف شده و امکان تکرارش نیست، درپاسخ باید گفت که اگرامکان تکرار وجود دارد، باید از آن جلوگیری شود. قوه قضاییه مدتهاست دنبال این است که این موضوع را از لحاظ فنی بررسی کند تا ببینند که آیا امکان اینکه فضای مجازی در اختیار مردم باشد ودرآن مفسده‌ای صورت نگیرد، چگونه است و گفتگو‌ها درحال حاضر پیرامون این مسئله است.

نظر قوه قضاییه درباره رفع فیلتر تلگرام

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نظر قوه قضاییه در خصوص رفع فیلتر تلگرام چیست، گفت: ما هر چیزی را که قانون تعیین کند و یا از سوی دستگاهی که نظر ورأی او لازم الاجراست، بیان شود، ملتزم به عمل هستیم؛ ولواینکه ممکن است بنده نظر مخالفی داشته باشم؛ اگر چیزی را شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد، ما ملتزم به عمل هستیم؛ چرا که مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس لازم الاجراست. حتی ممکن است نظرمخالف خود را نیز اعلام کنیم؛ اما درنهایت ملتزم به قانون هستیم.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید ادعا شده درصدی رادیواکتیو که بیشتر از حد استاندارد است، در خون مرحوم هاشمی کشف شده است؛ آیا پرونده‌ای در این مورد به قوه قضاییه رسیده است، گفت: خیر؛ نه از طرف خانواده مرحوم هاشمی و نه از طرف شورای عالی امنیت ملی، چیزی برای ما ارسال نشده است.

محسنی اژه ای در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره انتشار بخشی از مجلس خبرگان رهبری در جلسه انتخاب رهبر، تصریح کرد: ممکن است به جز آرشیو صداوسیما در جاهای دیگری هم این فیلم ها و ویدئوها موجود باشد. مثلاً مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام از جلسات خود فیلم ضبط می‌کنند؛ اما اگر یک صوت یا فیلمی باشد که طبقه بندی است و نباید افشا می‌شده، اما افشا شده است، دراینصورت موضوع مورد بررسی قرار گرفته و متهمین تحت تعقیب قرار می گیرند. البته اخیراً در این خصوص کسی دستگیر نشده است؛ اما در سال‌های اخیر در خصوص ماجرای بیت منتظری تعدادی تحت تعقیب قرار گرفتند؛ لذا در اینگونه موارد سیستم‌های اطلاعاتی بررسی می‌کنند که مثلاً یک فیلم چگونه و توسط چه کسی خارج شده است؛ اما تاکنون در این رابطه به قوه قضاییه چنین موضوعی گزارش نشده است.

 

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان