تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۶

سیستان و بلوچستان امسال خشکسالی شدیدتری را تجربه می کند

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با وجود 19 سال خشکسالی پی در پی در این استان امسال وضعیت بحرانی تر و 100 درصد استان درگیر این پدیده است.

رویداد۲۴-

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با وجود 19 سال خشکسالی پی در پی در این استان امسال وضعیت بحرانی تر و 100 درصد استان درگیر این پدیده است.

رضا اربابی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تغییرات اقلیمی سبب شده شهرهای سیستان و بلوچستان نسبت به بلند مدت خود از کاهش منفی 46 درصدی تا 96 درصدی بارندگی را تجربه کنند.

وی گفت: امسال براثر خشکسالی شاهد 160 روز وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک در شهرهای شمالی و به ترتیب 13 و چهار روز توفانی در زهک و زابل بودیم.

وی شکل گیری حاشیه نشینی در مرکز شهرها، به خطر افتادن منابع آبی در نتیجه آبرسانی به افزون بر هزار روستا با تانکر و افزایش مشکلات تنفسی و ریوی ناشی از وزش باد شدید و توفان و غیره را از جمله مشکلات ناشی از خشکسالی در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان این استان با دریافت 16.9 دهم میلی متر بارش از ابتدای سال 96 تا پایان آذرماه با کاهش 64.8 دهم درصدی نسبت به بلند مدت در رتبه دوم کم بارش ترین استان کشور قرار گرفت.

الله بخش ریگی افزود: همچنین از ابتدای مهرماه امسال تا اواخر دی ماه جاری مجموع بارندگی سیستان و بلوچستان 3.4 میلی متر بوده که نسبت به بلند مدت مشابه خود با کاهش 87.4 دهم درصدی روبه رو است.

وی تاکید کرد: تا پایان سال نیز بر اساس برآوردهای انجام شده بارش های سیستان و بلوچستان کمتر از حد نرمال پیش بینی می شود.

قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان