تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴، به بهانه تاخیر‌ دوباره در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری‌ تهران؛

خزانه خالی شهرداری یا ناکارآمدی مدیران قالیبافی تیم نجفی؟

پنج روز از موعد همیشگی گذشت و حقوق دی ماه کارکنان شهرداری تهران هنوز پرداخت نشده است. باز هم همان حکایت قدیمی؛ خزانه خالی شهرداری که از ابتدای ورود نجفی به بهشت برای او تبدیل به جهنم و کابوسی بزرگ شده است.
خزانه خالی شهرداری یا ناکارآمدی مدیران قالیبافی تیم نجفی؟
رویداد۲۴- پنج روز از موعد همیشگی گذشت و حقوق دی ماه کارکنان شهرداری تهران هنوز پرداخت نشده است. باز هم همان حکایت قدیمی؛ خزانه خالی شهرداری که از ابتدای ورود نجفی به بهشت برای او تبدیل به جهنم و کابوسی بزرگ شده است.

به گزارش رویداد۲۴ از اواخر مرداد ماه که محمدعلی نجفی و تیم مدیریتی او به شهرداری تهران آمدند، با هشدارهای جدی و قابل تاملی در خصوص مشکلات مالی، خزانه خالی و بحران پرداخت حقوق به کارکنان و کارگران شهرداری، مواجه شدند. بحرانی که به نظر می‌رسید راه پر پیچ و خم و سختی را برای شهردار جدید تهران، به همراه داشته باشد. 

نجفی در جلسه‌ای که با خبرنگاران برگزار کرده بود، اعلام کرد که «من با مشکلات شهرداری کم و بیش آشنایی داشتم و با علم به همین مشکلات، به شهرداری آمدم، اما زمانی که وارد شهرداری شدم مطلع شدم که حجم مشکلات و بدهی‌ها بیش از آن چیزی بود که گمان می‌کردم.»

علاوه بر فساد، بدهی‌های کلان، استخدام‌های خارج از عرف و ... یکی از مشکلاتی که از همان ابتدا شهردار را درگیر خود کرد، بحث خزانه خالی و لزوم پرداخت ماهانه بیش از 500 میلیارد تومان به عنوان حقوق کارمندان و کارگران شهرداری بود.

با توجه به نبود اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت حقوق کارکنان و به دلیل دریافت وام‌های کلان با سودهای 30 درصدی در دوره مدیریت قالیباف و عدم بازپرداخت آن، شهرداری توان دریافت وام جدید در دوران نجفی را نداشت، به همین دلیل به سمت معاونت‌های شهرداری رفته و در اقدامی بی‎سابقه، حساب تمامی معاونت‌ها را خالی کرد تا حقوق کارکنان شهرداری را پرداخت کند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که این ابر چالش از سوی شهرداری تهران جدی گرفته نشده است. شهرداری راس بیست و پنجم هر ماه موظف به پرداخت حقوق کارکنان است که طبق اخبار واصله، حقوق کارکنان همچنان با تاخیرهای 5 الی 6 روزه پرداخت می‌شود. شاید بتوان «سو مدیریت مالی» را عمده‌ترین دلیل ناتوانی تیم مدیریت مالی فعلی دانست که عمده مدیران آن را تیم مدیریتی قالیباف تشکیل می‌دهند و تلاش دارند تا همچنان تیم جدید را در عملیاتی و اجرایی کردن وعده‌هایش ناکارآمد نشان دهند. البته اینکه چرا تاکنون نجفی دست به تغییر برخی از این مدیران قالیبافی نزده است هم خود جای بحث و بررسی‌های طولانی دارد. 

شهرداری تهران در حالی با مشکلات مالی فراوانی مواجه است که تا صبح امروز سی‌ام دی ماه و با گذشت بیش از 5 روز از موعد واریز حقوق کارکنان، تاکنون هیچ پرداختی صورت نگرفته است و خزانه شهرداری از 500 میلیارد تومان مورد نیاز برای پرداخت، فقط 100 میلیارد از آن را در اختیار دارد و همچنان مشخص نیست که برای تامین 400 میلیاردتومان باقی مانده، شهرداری قرار است دست به دامان کدام بانک یا معاونت شود. 

این مشکلات اما به همینجا ختم نمی‌شود، با احتساب ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق دی ماه که تا بدین لحظه پرداخت نشده است و حقوق بهمن و اسفند که معمولا در ۱۰ روز اول اسفند پرداخت می‌شود و پرداخت هزینه خرید سنوات و مرخصی‌ها، شهرداری تهران باید تا پایان اسفندماه مبلغی نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان را به کارکنان خود پرداخت کند.

کارکنانی که چند هزار نفر از آن‌ها در جریان انتخابات و اواخر دوره مدیریت قالیباف و به صورت غیرقانونی به استخدام شهرداری درآمدند، تا شهرداری در 30 سال آینده وظیفه پرداخت حقوق و مزایا به این کارکنان را عهده دار شود.

از سوی دیگر و با توجه به شعارهای همیشگی نجفی در خصوص رشد، شکوفایی و مشارکت در عرصه مدیریت شهری،  اما در این 6 ماهی که از حضور نجفی در ساختمان بهشت می‌گذرد، هیچکدام از برنامه‌های جاری مدیریت شهری جدید نشان دهنده تحقق شعارها و وعده‌های آقای شهردار و تیم مدیریتی او نیست. ناکامی که می‌توان ریشه آن را در وجود مدیران غیرهمسو در اطراف نجفی، جستجو کرد.

هرچند که شنیده‎ها از انتقاد تند نجفی به معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری حکایت می‌کند، اما شهردار تهران باید در نظر داشته ضمن اینکه به طور شفاف منبع تامین اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان را اعلام کند، بداند که برخی از مدیران غیر همسو که مترصد تخریب تیم جدید مدیریتی شهرداری و ایجاد مشکلات برای آن هستند، باید سریعا تغییر پیدا کنند.  
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان