تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

قرارداد شهریه در مدارس غیردولتی از سال آینده الکترونیکی می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در امتداد سلسله نشست‌های پاسخگویی، با حضور در استودیو الفبا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رویداد۲۴-معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در امتداد سلسله نشست‌های پاسخگویی، با حضور در استودیو الفبا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.عصر دیروز مجتبی زینی وند به مناسبت هفته گرامیداشت شوراهای آموزش وپرورش در استودیو الفبا حضور یافت وبه سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

*تحقق اهداف تعلیم وتربیت بدون مشارکت‌ها ممکن نیست

وی به تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش در سال۱۳۷۲ اشاره کرد واظهار داشت: قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش با هدف جلب مشارکت دستگاه‌های بیرون از آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای تحقق اهداف آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.

زینی وند افزود: در هفته شورا‌ها، در سطح کشور برنامه‌های متنوع داشتیم و با توجه به شرایطی که استان‌ها دارند، اگر بتوانند از ظرفیت‌های استان استفاده کنند اهداف زیادی محقق می‌شود.

وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا آموزش وپرورش بدون مشارکت بخش‌های خارج از آموزش وپرورش نمی‌تواند به اهدافش برسد، بنابراین شورا‌ها می‌توانند با توجه به شرایط مقتضی در هراستان یک هم افزایی وهم گرایی بین مسئولین استان ایجادکنند.

*درآمد حاصله از مصوبات شورا دره‌مان منطقه هزینه می‌شود

رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت‌های مردمی وزارت آموزش وپرورش مشارکت‌های مردمی را بسیار مؤثربرشمرد و تصریح کرد: شوراهای آموزش وپرورش تجسم اراده ملی در توسعه فرهنگ است و آموزش وپرورش، نهاد‌ها و مردم سه ضلع مثلث توسعه را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: از آنجایی که استاندار و یا فرماندار رئیس شوراهای آموزش وپرورش هستند، مصوبات شورا از پشتوانه اجرایی خوبی برخورداراست، البته تصمیم گیری‌هایی که در استان هااتخاذ می‌شود نیاز به نظارت دارد، بنابراین نظارت برعملکرد آموزش وپرورش یکی از مهم‌ترین وظایف شوراهاست.

زینی وندخاطرنشان کرد: اگر هر دستگاهی متناسب با مسئولیت اجتماعی که دارد حق آموزش وپرورش را استیفاد کند، بسیاری از مشکلات آموزش وپرورش مرتفع خواهد شد.

وی افزود: توسعه تجهیز و ساخت مدارس اولویت اول درآمدهای ناشی از مصوبات شوراهاست، بنابراین ساخت فضای آموزشی، هوشمندسازی مدارس وتجهیز فضای مدرسه ازجمله مواردی است که در دستورشورا‌ها قرار دارد.

رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت‌های مردمی اذعان کرد: اگر مردم مطمئن باشند درآمد ناشی از مصوبات شورا‌ها در مدارس خود منطقه هزینه می‌شود بیش از پیش با شوراهای آموزش وپرورش همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: درقالب شوراهای آموزش وپرورش در ۲ حوزه باید با آموزش وپرورش همکاری شود؛ حوزه اول اهل قلم، امام جمعه وافراد دارای تریبون در همه استان‌ها باید کمک کنند، تا با استفاده از تریبون‌ها مردم را به مشارکت تشویق کنند و ‌در حوزه دوم؛ همه دستگاه‌ها باید وظایف خود را نسبت به آموزش وپرورش انجام دهند.

زینی وند عنوان کرد: در راستای سیاست‌های تمرکز زادیی از برگزاری همایش سراسری در تهران خوداری وبه جای آن با هدف فعال کردن شورا‌ها، در سال جاری بیش از ۲۵ همایش در مراکز استان‌ها برگزار کرده‌ایم.

*میزان تحقق مصوبات شورا ازجمله شاخص‌های انتخاب شوراهای بر‌تر

وی باز تعریف شاخص‌های ارزیابی را از جمله اقدامات در سال جاری برشمردوخاطرنشان کرد: مهم‌ترین شاخص در انتخاب شوراهای بر‌تر مناطق، میزان تحقق مصوبات وفعالیت‌های آن هاست.

رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت‌های مردمی، پایین‌ترین میزان درآمد از محل مصوبات شوراهارا ۵ میلیاردتومان در یکی از استان‌ها اعلام وعنوان کرد: در مجموع کل درآمد ناشی از مصوبات شوراهای آموزش وپرورش درسال ۹۵ حدود ۱۶۰۹ میلیارد تومان است که غالب این درآمد صرف ساخت وساز مدارس‌‌ همان مناطق شده است.

وی ادامه داد: براساس قانون شورا‌ها وطبق ماده ۸ آن، شرح وظایف شوراهای مناطق را مشخص شده و استانداران و مدیران کل بر درآمد شورا‌ها نظارت کامل دارند، همچنین در بند ۳ ماده ۱۳ قانون شورا‌ها که در آمد‌ها ناشی از عوارض ساخت و ساز است، میزان درآمد‌ها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است واز بیش از ۱۳۰ میلیاردتومان به حدود۷۷ میلیارد تومان رسیده است.

زینی وند، از راه اندازی سامانه درآمدی قانون شورا‌ها خبر دادوتصریح کرد: در این زمینه سایر دستگاه‌ها باید به آموزش وپرورش کمک کنند.

وی اظهار کرد: اگر تعامل بین شهرداری و آموزش وپرورش وجود نداشته باشد مصوبات مرتبط محقق نمی‌شود، بنابراین انتظار می‌رود تشکیل کارگروه‌های محقق سازی قانون شورا‌ها که توسط شهرداری تشکیل می‌شود از مسئولین آموزش وپرورش نیز حضور داشته باشند.

*قرارداد شهریه در مدارس غیر دولتی از سال آینده الکترونیکی می‌شود

رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت‌های مردمی وزارت آموزش وپرورش در پاسخ به سوالی در خصوص آزمون ورودی مدارس غیر دولتی اظهار کرد: با توجه به وجود تقاضای زیاد برای ورود به برخی مدارس غیردولتی، این مدارس ناچار به برگزاری آزمون هستند، البته به زودی دستورالعملی را تهیه و به مدارس ارسال می‌کنیم تا ظرافت‌های تربیتی نیز در این مدارس بیش از پیش رعایت شود.

وی گفت: الزام کردن مؤسسین مدارس ومراکز غیر دولتی به رعایت قوانین و مقررات، یکی از وظایف رئیس مدارس و مراکز غیردولتی ومشارکت‌های مردمی است.

زینی وند خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که موسسین ملزم به اجرای آن هستند، قانون دریافت شهریه، براساس ماده ۱۵ و۱۶ قانون مدارس ومراکز مربوطه است، بنابرقانون کلیه مناطق کارگروه‌های شهریه را تشکیل و براساس مقتضیات هر منطقه میزان شهریه را تعیین می‌کنند و اگر مؤسسین نسبت به میزان شهریه معترض بودند می‌توانند به شوراهای استان مراجعه کنند، بنابراین مهلت تعیین شهریه‌ها تا پایان اردیبهشت ماه است و تا پایان خرداد ماه مهلت اعتراض مؤسسین است، البته از سال بعد، اولیا می‌توانندبراساس قرارد شهریه که در سامانه الگوی تعیین شهریه که از سال آینده راه اندازی می‌شود، به صورت الکترونیکی قرارداد را منعقد کنند.

رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت‌های مردمی وزارت آموزش وپرورش در پاسخ به سوالی در مورد طرح خرید خدمات اظهار کرد: حدود ۲۱۰ هزاردانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات قرار دارند، و رعایت شاخص هامشخص شده در جذب نیروهای طرح خرید خدمات الزامی است.

*راه اندازی سامانه خرید خدمات آموزشی

وی افزود: کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در طرح خرید خدمات آموزشی همواره موردتأیید است و تنها مشکل ما در اجرای طرح خرید خدمات آموزشی، پرداخت هزینه‌ها ومعوقات است البته به جدیت تمام پی گیر پرداخت این هزینه‌ها هستیم.

زینی وند ادامه داد: برای سال آینده اقداماتی برای طرح خرید خدمات انجام شده است، که از جمله؛ ۱-راه اندازی سامانه خرید خدمات آموزشی، با هدف نحوه پوشش بیمه‌ای نیروهای طرح مذکور، که از هفته قبل صورت گرفته است. ۲-تعیین فرمولی برای پرداخت حق الزحمه نیروهای این طرح ۳-مؤسسینی که برای اجرای این طرح داوطلب می‌شوند باید شرایط لازمه را دارا باشند.

وی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه خرید خدمات آموزشی و اختصاص ردیف بودجه‌ای مشکلات موجود طرح خرید خدمات رفع می‌شود.

رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت‌های مردمی، توسعه متوازن مدارس غیردولتی را در دستور کار این سازمان برشمردوعنوان کرد: برای این کار، سامانه‌ای راه اندازی شده است، ‌همچنین صدور مجوز الکترونیکی می‌شود وشوراهای نظارت مناطق آموزش وپرورش براساس مقتضیات هرمنطقه تصمیم گیری می‌کنند.

وی گفت: صدور مجوز قبلا به عهده شورای نظارت استان بود، اما از سال آینده شورای نظارت مناطق تشکیل و به صدور مجوز می‌پردازد.

*عملکرد شوراهای آموزش وپرورش تنها مال نیست

مدیر امورشوراهای آموزش وپرورش نیز در این برنامه اظهار داشت: شاید تصور شود بیشتر تمرکز شورا‌ها روی درآمدهای خارج از آموزش وپرورش است، اما لازم است این نگاه تصحیح شود.

رسول پاپایی تصریح کرد: شورا‌ها سه وظیفه؛ نظارت، برنامه ریزی و اجرا در درون مایه تصمیمات شورای آموزش وپرورش را انجام می‌دهد.

وی افزود: از مجموع مصوبات شورا‌ها درسال قبل؛ ۲۱ درصد مصوبات پرورشی، ۲۳ درصدآموزشی، ۱۳ درصد مصوبات عمرانی و تنها ۲۶ درصد مصوبات خدماتی و رفاهی هستند، بنابراین شورا‌ها صرفا روی مسائل اعتباری و مالی تمرکز نمی‌کنند، ‌بلکه همه مسائل را پوشش می‌دهند.

پاپایی ادامه داد: درشرح وظایف شورا در شهرستان‌ها، ۵ موردش با برنامه ریزی شروع می‌شود، که این امر نشان دهنده وظایف غیر مالی شورا‌ها را نشان می‌دهد چنانکه در بحث انسداد بی‌سوادی شورا‌ها هم تصویب می‌کنند وهم مواردی را اجرا می‌کنند.

وی از تهیه وارسال شیوه نامه‌های جدید اجرایی کردن قانون شورا‌ها خبر داد وگفت: وجود قانون برای شناسایی منابع مالی، از جمله نیازهای موجود شوراهاست.

مدیر امورشوراهای آموزش وپرورش، تاکنون در شناسایی شوراهای آموزش وپرورش به جامعه کوتاهی شده و باید همه بخش‌ها برای شناسایی شورا‌ها کمک کنند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان