تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

علت بروز ریزگرد‌ها در خوزستان از زبان کلانتری

رییس سازمان محیط زیست علت بروز ریزگرد‌ها در استان خوزستان و استانهای اطراف را تخصیص نیافتن حقابه‌های محیط زیستی دانست و خاطرنشان کرد: منشاء ریزگرد‌ها در این فصل ۱۰۰ درصد داخلی است و باید با تامین حقابه این مشکل را برطرف کرد.

رویداد۲۴-رییس سازمان محیط زیست علت بروز ریزگرد‌ها در استان خوزستان و استانهای اطراف را تخصیص نیافتن حقابه‌های محیط زیستی دانست و خاطرنشان کرد: منشاء ریزگرد‌ها در این فصل ۱۰۰ درصد داخلی است و باید با تامین حقابه این مشکل را برطرف کرد.عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: بیش از دو سوم آلودگی هوای تهران در فصل سرما ناشی از اتومبیل‌ها وخودروهای گازوئیلی است که عمدتا فرسوده هستند و تنها راه جلوگیری از آلودگی هوای تهران در فصل سرما نوسازی و از رده خارج کردن ۶۵ هزار خودروی فرسوده است.

وی افزود: تنها ۳ درصد از خودروهای سواری در فصل سرما در آلودگی هوای تهران سهم دارند و در حال حاضر از سوی استانداری تهران از تردد کامیون‌های فرسوده در سطح شهر جلوگیری می‌شود.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه دولت در صدد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است تاکید کرد: در این بخش امکانات دولت محدود و نیاز به همکاری شهرداری و بخش خصوصی است.

کلانتری با اشاره به اینکه کارخانه‌ها در استان تهران ۱۹ تا ۲۰ درصد در آلودگی هوا سهم دارند گفت: با اجرای قانون هوای پاک از تولید خودروهای غیراستاندارد جلوگیری می‌شود.

او به تجربه خشکسالی در سال‌های ۷۷ و ۸۷ در کشور اشاره کرد و گفت: امسال از پاییز دچار کمبود بارش شدیم و در آینده شاهد خشکسالی خواهیم بود. وارونگی هوا و کمبود بارش در فصل پاییز و زمستان باعث تشدید آلودگی هوا و بروز خشکسالی برای آینده می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه تهران کمترین آسیب را با وجود سدهای اطراف در خشکسالی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: کلانشهرهای دیگر مانند اصفهان با وجود آب کم سد زاینده رود دچار خشکسالی خواهند شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به برگزاری دو جلسه دولت درباره آلودگی کلانشهر‌ها اشاره کرد و افزود: به دلیل محدودیت‌ها و تصویب نشدن آیین نامه‌های قانون هوای پاک؛ کنترل آلودگی هوا به صورت جدی دنبال نمی‌شود. برای بهبود وضع هوا در کلانشهر‌ها باید به مدیریت و نوسازی حمل و نقل عمومی، ساماندهی ساخت و ساز‌ها و اصلاح کیفیت سوخت به ویژه گازوئیل توجه شود.

وی علت بروز ریزگرد‌ها در استان خوزستان و استانهای اطراف را تخصیص نیافتن حقابه‌های محیط زیستی دانست و خاطرنشان کرد: منشاء ریزگرد‌ها در این فصل ۱۰۰ درصد داخلی است و باید با تامین حقابه این مشکل را برطرف کرد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان