تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری در گفت‎وگو با رویداد۲۴، تاکید کرد:

حکم سعید طوسی بر اساس مصلحت است نه عدالت/ به اعتبار قوه‎قضاییه لطمه وارد شد

علیزاده طباطبایی، وکیل پایه‌یک دادگستری بر این عقیده است که حکم سعید طوسی بر اساس مصلحت صادر شده است، نه بر اساس عدالت و همین موضوع باعث شده تا به اعتبار قوه قضاییه لطمه وارد شود.
حکم سعید طوسی بر اساس مصلحت است نه عدالت/ این حکم به اعتبار قوه قضاییه لطمه وارد کرد
رویداد۲۴علیزاده طباطبایی، وکیل پایه‌یک دادگستری بر این عقیده است که حکم سعید طوسی بر اساس مصلحت صادر شده است، نه بر اساس عدالت و همین موضوع باعث شده تا به اعتبار قوه قضاییه لطمه وارد شود.

پس از فراز و نشیب‌ها و انتقادات بسیار، بالاخره حکم سعید طوسی آمد و او از اتهام جرم آزار و اذیت جنسی نوجوانان «تبرئه» شد.

سعید طوسی کارشناس و تعلیم‌دهنده قرآن و مؤذن صداوسیمای ملی کشورمان است. در جلسات و محافل انس با قرآن در بیت رهبری و سایر برنامه‌هایی ازاین‌دست دیده‌شده بود اما چندان معروفیتی نداشت. سال 95 اما به‌واسطه شکایت چند خانواده از او، به‌یک‌باره مشهور شد و تقریباً در تمامی رسانه‌ها خبری در مورد او منتشر می‌شد.

4 خانواده که نوجوانان خود را به کلاس آموزش قرآن سعید طوسی فرستاده بودند، شکایتی را علیه او مطرح کرده و اعلام کردند که سعید طوسی با شاگردانش روابطی خلاف اخلاق و عرف داشته است. این شکایت اما بنا بر مستندات در سال 90 تقدیم دادگاه شده بود اما سال 95 این موضوع با پیگیری‌ این خانواده‌ها رسانه‌ای شد. بعدازاین رسوایی، طوسی توبه‌نامه‌ای را نوشت و در آن صراحتاً به عملی که مرتکب شده بود اقرار کرد و توسط همین اقاریر، از سوی دادگاه به 4 سال حبس تعزیری محکوم شد.

از سوی دیگر اما در روزهای گذشته و در کمال ناباوری، خبری بر روی خروجی رسانه‌ها مبنی بر تبرئه سعید طوسی قرار گرفت. حکمی که در دادگاه تجدیدنظر تصویب‌شده بود و باعث اعتراض بسیاری از مردم جامعه نسبت به این حکم شد. 

این قاری قرآن اعلام کرده است که براثر فشارهایی که به او وارد می‌شده چنین اعترافاتی را کرده است و در اصل این موضوع اساساً واقعیت ندارد. 

این توجیه اما هیچ‌کس را قانع نکرد؛ زیرا ابتدا چه دلیلی دارد که اگر فردی کاری را انجام نداده است بخواهد به آن اعتراف کند؟ آن‌هم اعتراف به چنین کار خلاف شرع و عرفی! ثانیاً واقعاً این نوجوانان و خانواده‌هایشان به چه علت باید با آبرو و روح و روان خود و فرزندانشان بازی کنند و بخواهند چنین ادعایی را مطرح کنند؟ به نظر می‌رسد این حکم نه بر اساس عدالت، بلکه بر اساس مصلحت و جایگاه این فرد در حکومت داده‌شده است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به‌حکم تبرئه سعید طوسی و انتقادات وسیعی که به این حکم شده است، گفت: طبق قانون آرا دادگاه‌‌ها باید مستدل و مستند باشد، یعنی در رأی دادگاه هم باید استنادات قانونی وجود داشته باشد و هم استدلال وجود داشته باشد. من رأی حکم تجدیدنظر سعید طوسی را خواندم، رأی قانونی بوده و قاضی هم این‌گونه تشخیص داده است.

طباطبایی ادامه داد: اینکه می‌گویند سعید طوسی تحت‌فشار اقرار کرده است هم یک ادعای نادرست است که باید مستندات و دلایل محکمی مبنی بر این موضوع وجود داشته باشد؛ زیرا این آقا حتی بازداشت هم نبوده است که بخواهد تحت‌فشار قرار بگیرد. این ادعا، یک ادعای محکم و مستدلی نیست؛ اما بالاخره قاضی تصمیم‌گیرنده است و می‌تواند چنین تصمیمی را بگیرد و نمی‌توان به او ایرادی گرفت که چرا چنین حکمی صادر کرده‎ای.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه طبق بررسی‌های من، رأی دادگاه از استحکام و استدلال کافی برخوردار نبوده است، تصریح کرد: زمانی که فردی در چنین جایگاهی مرتکب چنین کاری شود با افراد دیگری که این‌گونه شناخته‌شده نیستند متفاوت است که باید به‌صورت دقیق‌تر این موضوع موردبررسی قرار می‌گرفت. علاوه بر اقرار صریح متهم، یکی دیگر از موارد ادله کیفری وجود شاهد است، اما معمولاً در چنین جرائمی شاهدی حضور ندارد. یکی از ادله برای دادگاه اقرار است، دادگاه باید بر اساس اقرارهای متهم، برای او مجازات در نظر می‌گرفت.

علیزاده طباطبایی ادامه داد: معمولاً اقرار قابل پس گرفتن نیست و طبق نص صریح قانون، انکار پس از اقرار اصلاً مسموع نیست. سعید طوسی خودش صریحاً اقرار کرده است که چنین عملی را انجام داده است، آدم اگر کاری را انجام نداده باشد که به آن اقرار نمی‌کند.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه این رأی دادگاه و تبرئه شدن سعید طوسی به اعتبار قوه قضاییه لطمه وارد شده است، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه باید بر اساس عدالت رأی و حکم می‌داد، نه بر اساس مصلحت! ممکن است آقایان چنین نظری داشته باشند که حکم بر تبرئه شدن سعید طوسی بدهند، اما عدالت موضوع دیگری است.

علیزاده طباطبایی ادامه داد: اینکه مردم نسبت به این موضوع حساس شده و آن را پیگیری می‌کنند را به فال نیک می‌گیرم. همین‌که مردم نسبت به مسائل اجتماعی خود حساس و دقیق هستند یک امتیاز بزرگ برای جامعه است. من بارها گفته‌ام که در کهریزک چنین اتفاقاتی بسیار رخ می‌داد، گرچه اراذل‌واوباش را هم به آنجا می‌بردند اما با آن‌ها مطابق با قانون برخورد نمی‌کردند؛ اما همین‌که یکی از این اتفاقات برای فرزند آقای روح‌الامینی رخ داد، مسئله مقداری رو شد و جامعه نسبت به آن حساسیت بیشتری نشان داد و این رفتارها را جمع کردند. به نظرم اکنون عکس‌العمل مردم نسبت به این قبیل موارد از مجازت شدن یا نشدن طوسی بسیار پراهمیت‌تر است و همین حساسیت قوه قضاییه را وادار می‌کند که باقی پرونده‌ها را بر اساس عدالت رأی دهد نه بر اساس مصلحت!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
1
5
ایا این قاضی که این رای رو صادرکرده حاضره بچه ش رو بفرسته پیش حاج طوسی جهت اموزش قران
محمد
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
1
2
زیادتعجب نداره اینجورحق کشی هاازعلایم ظهورهست!!!!!!!!!!!!!اقایون توجیه کنیدچراساکتیدبچه مردمو......!!!!!!
كوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
1
5
مصلحت ساليان متمادي است كه مردم رو از ارزشي بودن نظام دلسرد نموده و تمام امكانات ايران را در اختيار خودي ها قرار داده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
1
4
به حال این عدالت بایستی گریست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
1
4
مصلحت وقانون گریزی وفساد واختلاس...فقط برای خودیها!وجای اسلام چنین چیزی هست!؟
محمدامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
2
2
در این مملکت هر آنچه او بداند ، حکم همان است و لاغیر!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
1
4
مصلحت خودتان !!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
1
3
فقط اعدام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
2
3
بخاطر مصلحت نظام طوسی ومفسدان خودی فقط باید اعدام گردد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
2
2
این مگه به پرونده. اشرافیت داشته که همچین نظری داده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
1
1
اينها همش حرفه اين قبيل حكم صادر كردن تيشه به ريشه نظام زدنه
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
1
1
وصدهاطوسی دیگرکه همچنان دارن حکومت میکنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
1
1
اقای عیزاده طباطبایی چرا انتقاد می کنید؟ مگر نمی دانی خون حمید هروی به جوش امده و پرپر افتاده تو پاچه اش؟ اقای سید حمید هروی گفته اقای صادقی نماینده مجلس از نظر من هیچی نیست. کاش یکی پیدا شود بگوید اقای سید حمید هروی بی اخلاق، باید هم اقای صادقی نمایده مجلس از نظر شما هیچی نباشد. شما باید تمام همت خود را بکار گیرید تا از این پرونده سربلند بیرون بیایید و حکم تبرئه سید طوسی را در دستانش قرار دهید و گرنه به قول خود سعید طوسی" صد نفر از شما را پایین می کشد"و دیگر چه رسوایی هایی..... . تو از بی اخلاقی هایی که در طی سال ها کرده ای فرار می کنی. البته تو با بزرگترها و سعید طوسی با کوچکترها
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
1
1
بیچاره طوسی چون خیلیا از ایشون میترسن
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
1
2
بادیدن این بی عدالتیها که این دیگرازحدگذشته است و یک نوع خطرناک ازان است که با برخوردنکردن جدی باان دین واسلام به طورجدی درخطرقرارمیگیردبایدفاطحه دین واسلام رادراین مملکت خواندواقعا مسئولان نظام وقاضیان قوه قضائیه وکسانی که دراین بی عدالتیها که کم نیست دخیل هستندچه جوابی درپیشگاه خداوندخواهندداشت. مردم درحال زده شدن ازاین نظام هستندودیگر این نظام رااسلامی نمیدانندواقعاشمابااین اعمال که به اسم اسلام انجام میدهیدچه جوابی درپیشگاه خداوند خواهیدداشت ما که طرفداراین نظام هستیم واقعا دلمان به حال این نظام وانقلاب امام خمینی میسوزه که داره بااین اعمال نابودمیشودواقعاابروی یک نفرازابروی اسلام ونظام محم تراست واقعا اسلام ونظام انقدرکوچک است که بعضی فکرمیکنندبامحکوم شدن یک قاری قران اسلام یانظام درخطرقراربگیردبااین همه شواهدی که هست چگونه این فردراکه اعتراف کرده تبرئه کردند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان