تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵

«اوراق پاناما» موجب استعفای رئیس سازمان شفافیت بین‌الملل در شیلی شد

رویداد24- رئیس شاخه شیلیایی سازمان شفافیت بین الملل پس از آن که اسناد متعلق به شرکت حقوقی پانامایی موسکا فونسکا از ارتباط او با دست کم پنج شرکت خارجی دخیل در پولشویی خبر دادند از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ گونزالو دلاوئو، روز دوشنبه از سمت خود به عنوان رئیس سازمان "شفافیت شیلی" استعفا کرد و این استعفا از سوی هیات مدیره این سازمان پذیرفته شد.

دلاوئو یکی از ده‌ها هزار چهره شناخته شده و مقامی است که اخیرا به دنبال افشای اسناد چندین دهه فعالیت شرکت پانامایی موساک فونسکا در ایجاد شرکتهای صوری خارجی به منظور پولشویی، به عنوان مشتریان این شرکت شناخته شدند.

این اسناد که به "اوراق پاناما" مشهور شده‌اند، به بیش از 100 ارگان رسانه‌ای و خبری در جهان که با کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران محقق (ICIJ) همکاری می کرده‌اند از جمله نهاد ناظر شیلیایی CIPER فاش شدند.

با وجود آن که دلاوئو مستقیما به فعالیتهای غیر قانونی متهم نشده است، اما این افشاگری باعث زیر سوال رفتن جایگاه او به عنوان یکی از مدیران سازمان شفافیت بین الملل شدند. سازمان شفافیت بین الملل سازمانی مستقر در آلمان است که به دنبال نظارت بر فساد سیاسی و تجاری در جهان و مقابله با آن است.

بر اساس اعلام نهاد شیلیایی CIPER دلاوئو که یک وکیل است به عنوان نماینده چند شرکت فعال در پناهگاه مالیاتی باهاماس فعالیت می کرده است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان