تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵

جدایی تلخ عربستان از لبنان

رویداد24-چاپ کاریکاتور ناراحت کننده‌ای در روزنامه متعلق به آل سعود (شرق‌الاوسط) نشان دهنده خشمی است که پشت تصمیم ریاض در لغو کمک چندین میلیارد دلاری به ارتش لبنان و دست کشیدن از دهه‌ها وخامت در شرایط پیچیده سیاسی این کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این کاریکاتور که همزمان با تعطیلی شبکه خبری متعلق به سعودی‌ها در لبنان منتشر شد، تازه‌ترین نشانه از عنان از کف دادن سعودی‌هاست که روندش از ماه ژانویه آغاز شد.

در این کاریکاتور نوشته شده است: "دولت لبنان: دروغ آوریل."

پیام این تصویر مبنی بر اینکه دولت لبنان یک شوخی ساختگی است، نشان دهنده متقاعد شدن عربستان سعودی از این مساله است که گروه شیعه حزب‌الله که از سوی ایران، رقیب منطقه‌ای عربستان حمایت می‌شود اکنون کنترل اوضاع را در بیروت در دست دارد.

اما واکنش عربستان سعودی با قطع کمک سه میلیارد دلاری به سرویس‌های امنیتی لبنان به نظر می‌رسد برای بسیاری از لبنانی‌ها به صورت یک خودزنی برای عربستان باشد چرا که با قطع این کمک‌ها و در پی آن تضعیف ارتش، حزب‌الله بیش از پیش قدرت خواهد گرفت.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره می‌گوید: با این تغییرات ما لبنان را کاملا به ایران واگذار خواهیم کرد و این تغییر و شکست بزرگی برای لبنان خواهد بود.

تمامی این وقایع از آنجایی آغاز شد که لبنان از محکوم کردن حمله به سفارت عربستان در تهران خودداری کرد.

در پی این اقدامات اکنون ریاض به تلاش خود برای متقاعد کردن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس جهت تروریستی دانستن گروه حزب‌الله سرعت بیشتری داده است. با تایید تروریستی بودن حزب‌الله، شهروندان لبنانی به دلیل ادعای ارتباط با حزب‌الله مجبور به ترک سایر کشورهای خلیج فارس خواهند شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: عربستان ، ریاض ، لبنان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان