تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
فارن پالیسی گزارش داد

جدال کنگره و کاخ سفید بر سر تجدید قانون تحریم ایران

جمهوری خواهان سنا روز سه شنبه با ارائه درخواست تصویب قانونی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، حمله تازه ای را علیه توافق هسته ای کاخ سفید با تهران به راه انداختند. اما دولت اوباما مقابل آنها ایستاد و گفت که توافق برجسته ای که 9 ماه پیش به دست آمد «کارآمد» است و بهترین روش برای ممانعت از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای محسوب می شود.
رویداد24- جمهوری خواهان سنا روز سه شنبه با ارائه درخواست تصویب قانونی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، حمله تازه ای را علیه توافق هسته ای کاخ سفید با تهران به راه انداختند. اما دولت اوباما مقابل آنها ایستاد و گفت که توافق برجسته ای که 9 ماه پیش به دست آمد «کارآمد» است و بهترین روش برای ممانعت از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای محسوب می شود.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از فارن پالیسی، باب کروکر از ایالت تنسی خواستار تصویب قانون جدیدی شد که مانع دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا انجام معادلات دلاری توسط این کشور می شود. کروکر به گزارش های جدیدی اشاره کرد مبنی بر اینکه دولت اوباما ممکن است تحریم های مالی علیه ایران را تسهیل کند.

کروکر گفت که برخی افراد در دولت اوبام مسائل را درک نمی کنند و همان ها هم می خواهند مفاد توافق ایران را به گونه ای که می خواهند تفسیر کنند چراکه روابط گرمی با مقامات ایران دارند.

کروکر گفت: «حس من این است که بخش های دیگیری از دولت هستند که با این امر مقابله می کنند.»

تام شانون، معاون وزیر خارجه در امور سیاسی این مسئله را که واشنگتن قصد دارد امکان دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا یا معادلات دلاری را فراهم کند را قاطعانه رد کرد. وی گفت: «شایعات و اخباری که در رسانه ها به چشم می خورد...صحت ندارد.»

شانون همچنین در مقابل اظهارات برخی نامزدهای جمهوری خواه انتخابات از جمله تد کروز که گفته بود در صورت انتخاب شدن، در روز نخست توافق هسته ای را پاره خواهد کرد، از این توافق دفاع کرد. وی با اشاره به آن گفت: «برجام کارایی دارد و به شکل موثری تمام راه های ایران برای تولید سلاح هسته ای را مسدود کرده است. همین امر باعث شده آمریکا، اسرائیل، خاورمیانه و جهان امن تر شوند.»

کروکر گفت که در مورد روابط کاری نزدیک جان کری، وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف نگران بوده اما تصدیق کرد که تماس تلفنی دوشنبه شب آدام ژوبین، مقام ارشد خزانه داری آمریکا باعث آرامش خیال او شده است. کروکر گفت که ژوبین به او اطمینان دوباره داده که آمریکا قصد تسهیل تحریم های ایران را ندارد.

علیرغم اختلافات آشکار در مورد توافق هسته ای ایران، شانون با روی باز با مسئله تجدید قانون تحریم های ایران که در پایان سال 2016 منقضی می شود، روبرو شد. برخی قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات می خواهند پیش از منقضی شدن این قانون، آن را تجدید کنند تا در صورت زیر پا گذاشته شدن توافق از سوی ایران، تحریم ها همچنان پابرجا باشد. شانون گفت که تاییدیه دولت به جزئیات این لایحه بستگی دارد.

قانونگذاران آمریکا همچنین در مورد فروش جنگنده های سوخو30 روسیه به ایران ابراز نگرانی کردند. شانون متعهد شد که آمریکا برای ممانعت از فروش این جنگنده ها به ایران، از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند.

کری با پیش بینی یک مبارزه قابل توجه، پیش از این صحبت ها به تلویزیون رفت و متذکر شد در ایران نیز شکاف قابل توجهی درمورد این توافق وجود دارد. وی گفت: «فکر می کنم در ایران نیز تنش هایی میان میانه روها و تندروها در مورد اقدامات آتی این کشور وجود دارد.»

این در حالی است که قانونگذارانی چون کوری گاردنر، سناتور ایالت کلورادو نیز نگرانی خود را نسبت به آزمایش موشکی ایران که در توافق هسته ای ممنوع نیست، ابراز می کنند.

 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان