تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
وزیر دادگستری در شورای عالی استان‌ها:

شوراها محکم در مقابل فساد بایستند

وزیر دادگستری بر نقش شوراها در مبارزه با فساد و حمایت از حقوق شهروندی تاکید کرد.
رویداد24- وزیر دادگستری بر نقش شوراها در مبارزه با فساد و حمایت از حقوق شهروندی تاکید کرد.

مصطفی پورمحمدی با حضور در جلسه امروز شورای عالی استان‌ها به نقش ارزنده و تعیین‌کننده شوراها به عنوان تصحیح‌کننده و اتصال‌دهنده مردم و جامعه با مجموعه خدمتگزاران و دست‌اندرکاران دستگاه‌های اداری اشاره کرد و گفت: اگر امروز از تمدن بشری سخن می‌گوییم به معنای آن است که انسان‌ها در تعیین سرنوشت خود شریک هستند و حق اظهارنظر، مشارکت، رای و تصمیم‌گیری دارند.

وی با بیان اینکه اصل مشارکت مردم در قانون اساسی اعتبار و مشروعیت نظام ما است به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص قانونی بودن و مشروعیت جمهوری اسلامی به دلیل رای مردم اشاره کرد و افزود: حضور آگاهانه و رای مردم مشروعیت‌ساز است و خلاف خواست جامعه نمی‌توان عمل کرد.

وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب رعایت حق مردم را حق الناس می‌داند اظهار کرد: رای مردم نیز حق الناس است و نمی‌توان رای مردم را ضایع کرد.

وی با بیان اینکه شورا رابطه‌ای میان انسان و جامعه و دیانت و اصلاح رفتار اجتماعی است خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها گفت: شما باید تلاش کنید شوراها جایگاه خود را بهتر پیدا کنند زیرا هیچ کس دلسوزتر و آگاه‌تر از اعضای شوراها نسبت به کارکرد شوراها نیست و هیچ‌کس بهتر از اعضای شوراها نمی‌تواند جایگاه این نهاد را بالا ببرد.

پورمحمدی در ادامه بر لزوم سعی هرچه بیشتر اعضای شورا برای افزایش نقش شوراها در جامعه و جلب حمایت مردم تاکید کرد و افزود: شما شورای شهرداری نیستید. شما مسئول جمع‌آوری زباله و مبلمان شهری نیستید. شما مسئول و نماینده شهروندان هستید.

وزیر دادگستری تصریح کرد: ما برای آنکه دست شما را از تصمیم‌گیری کوتاه کنیم؛ می‌گوییم شما نماینده شهرداری هستید این در حالی است که شما نماینده شهروندان هستید و باید حافظ حقوق آنان باشید. موضوعی که مورد تاکید قانون اساسی نیز هست.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه یکی از ملاک‌های رشد جامعه رعایت حقوق شهروندی است اظهار کرد: امروز علاوه بر عبارت حقوق شهروندی از واژه شهروند مسئول نیز در ادبیات حقوقی جهان استفاده می‌شود و همانطور که شهروند حقوقی دارد تکالیفی نیز دارد و باید از حقوق خود مراقبت کند.

وی با بیان اینکه شوراها باید در حمایت از حقوق شهروندی اقدام کنند خاطر نشان کرد: باید نقش شوراها را در این حوزه تبیین کرده و برای ایفای نقش در حوزه حقوق شهروندی بسترسازی کنیم.

وزیر دادگستری بیان کرد: جامعه نیاز به مشاوره و آگاهی بخشی دارد و شما به عنوان منتخبین فرهیخته جامعه هستید که مردم از شما انتظار راهنمایی دارند.

وی با اشاره به ایجاد معاونت حقوق شهروندی در وزارت دادگستری گفت: ما در این معاونت آموزش می‌دهیم که شهروندان چه حقوقی دارند و چگونه می‌توان از جامعه مدنی همچون شوراها و تشکل‌ها برای توسعه و تحقق این حقوق استفاده کرد.

پورمحمدی با بیان اینکه قرار است شهرداری‌ها با کمک شوراها دفاتری به عنوان کلینیک‌های حقوق شهروندی ایجاد کنند تا مشکلات مردم در این دفاتر حل و فصل شود  گفت:‌ در حال حاضر یکی از این دفاتر در تهران و دیگری در شهرستان چابهار در حال شکل‌گیری است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستاها پیشتاز تامین حقوق شهروندی در کشور باشند گفت: این اقدام از کارکردهای خاص و ویژه شوراها هست که می‌تواند به حل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند.

وزیر دادگستری اضافه کرد: شهرداری تهران اعلام کرده که در هر سرای محله یک کلینیک حقوق شهروندی ایجاد خواهد کرد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود فساد را نقطه آسیب جوامع عنوان کرد و گفت: برای اجرای حقوق شهروندان باید محکم در مقابل فساد بایستیم و کار ویژه اصلی شوراها نظارت و جلوگیری از فساد است زیرا شوراها مظهر سالم سازی اجتماعی و نماد نظارت سالم و دقیق اجتماعی هستند.

وی با تصریح بر اینکه ما در بوروکراسی اداری گرفتار آلودگی‌های زیادی شده‌ایم از اعضای شوراها خواست که خود را از عوارض بوروکراسی اداری نجات دهند.

پورمحمدی با بیان اینکه شوراها باید ایمن‌ساز بوده و نقش پاکسازی داشته باشند به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: همه باید در این جهت تشریک مساعی کنیم.

وزیر دادگستری در پایان نقش شوراها را در مبارزه با فساد بسیار مهم خواند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان