تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

برترین های جشنواره سینمایی ققنوس معرفی شدند

در آیین پایانی هفتمین جشنواره سینمایی ققنوس، ضمن تجلیل از سازمان اوج، فیلم‌های «به وقت شام» کار ابراهیم حاتمی‌کیا، «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» از رضا فرهمند به عنوان آثار برتر معرفی شدند.

رویداد۲۴-در آیین پایانی هفتمین جشنواره سینمایی ققنوس، ضمن تجلیل از سازمان اوج، فیلم‌های «به وقت شام» کار ابراهیم حاتمی‌کیا، «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» از رضا فرهمند به عنوان آثار برتر معرفی شدند. با برگزاری آیین پایانی هفتمین جشنواره سینمایی ققنوس در حوزه هنری، برترین آثار سینمایی کشور با موضوع انقلاب اسلامی معرفی شدند.

در آغاز این مراسم، محمد کوچک، دبیر اجرایی جشنواره ققنوس با اشاره به این‌که این رویداد برای حمایت از آثار امیدوارانه در  برابر سینمای سیاه‌نما تعریف شده است، ادامه داد: «ما اینجا جمع شده‌ایم که از فیلمسازان وابسته که دغدغه مردم را دارند نه دغدغه فرش قرمز جشنواره‌های خارجی، حمایت کنیم.»

سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه، سخنران بعدی این مراسم بود. او با بیان این‌که از ظرفیت موضوع دفاع مقدس در سینما هنوز به درستی بهره‌برداری نشده است، بر تنوع فضای این عرصه و حتی ساخت فیلم‌های کمدی با موضوع دفاع مقدس تاکید کرد.

او با اشاره به اهمیت دفاع از حریم اهل بیت ادامه داد: «متاسفانه وقتی فیلمسازی سراغ سوژه مدافعان حرم می‌رود، حرف او به درستی شنیده نمی‌شود و او به همراه هنرش در مظلومیت قرار می‌گیرند.»

این سردار سپاه تاکید کرد: «هنرمندی که در این عرصه فعالیت می‌کند، به قدری مورد آزار و فشار قرار می‌گیرد که مجبور می‌شود روی صحنه اعتراض کند. کاش هشتگ «ما آدم نظام هستیم» ایجاد شود، زیرا ما افتخار می‌کنیم که از این نظام ارتزاق می‌کنیم. ما افتخار می‌کنیم که از آمریکا و اسراییل دستمزد نمی‌گیریم.»

اهدای جوایز و تندیس سیمرغ، ادامه بخش این مراسم بود.

در آعاز، از هادی حجازی‌فر برای ایفای نقش در دو فیلم «به وقت شام» و «لاتاری» تجلیل شد.

احسان محمدحسنی، رییس سازمان اوج هم برای تولید آثار شاخص در سینمای انقلاب، مورد تجلیل قرار گرفت. او پس از حضور روی صحنه گفت: «حقیقتا نمی‌دانم برای چه کاری از من تقدیر شد. این کارها و زحمات، فدای یک قطره خون شهدای مدافع حرم و تشنگی شهدای گردان عمار. همه ما وابسته‌ایم به خون شهدا، وابسته‌ایم به انقلاب و خون شهدای مدافع حرم.»

او تاکید کرد: «افتخار می‌کنیم پول تولیداتمان را از سفارتخانه‌های حامی داعش نمی‌گیریم. همه ما فرمایشات حاتمی‌کیا را شنیدیم این آغاز مبارزه است. نسل جوان، کاربلد، دغدغه‌مند و انقلابی سر برآورده‌اند و در آینده نزدیک شاهد تولد ابراهیم حاتمی‌کیاهای جوان و پرتلاش در عرصه‌های مختلف خواهیم بود. آرایش جدید هنرمندان را در میدان به خود رها شده فرهنگ شاهد خواهیم بود. ما حتما اشتباهاتی داریم. خطاها را ببخشید و خوشحالم در مقابل خانواده‌های شهدا سرافکنده نیستیم..»

در ادامه، جایزه و تندیس ققنوس برای مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند و انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان اهدا شد.

رضا فرهمند پس از دریافت تندیس خود گفت: «اولین بار است که در جنگ، فضای سختی را تجربه کردم. من در طول کار به این جمله پیشوایمان فکر کردم که می‌فرمایند: اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.»

هادی محمدیان هم پس از دریافت جایزه‎اش ابراز امیدواری کرد «فیلشاه» در نوروز اکران شود.

اهدای تندیس ققنوس به فیلم «به‌وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، دیگر بخش این مراسم بود که محمد خزاعی، تهیه‌کننده اثر برای دریافت آن روی صحنه آمد. او با اشاره به ماجراهای پیش آمده در اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت: «ابراهیم حاتمی‌کیا از من خواسته بود که فیلم را برای حضور در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر ارائه ندهم که من اصرار کردم تا به خاطر عوامل فیلم در جشنواره حضور یابیم.»

او در همین ارتباط تاکید کرد: «در فضای مجازی درباره فریادهای حاتمی‌کیا در اختتامیه جشنواره فیلم فجر آدرس غلط دادند و گفتند او دنبال جایزه است در حالیکه این‌طور نبود.»

خزاعی در پایان صحبت‌هایش گفت: «مدت‌هاست علیه بچه‌های انقلاب جو رسانه‌ای راه افتاده است و از ما با عنوان فیلمساز وابسته و ارگانی و سفارشی یاد می‌کنند. اما حاتمی‌کیا خط‌شکن شد تا نسل بعدی برای ساخت فیلم در جهت انقلاب احساس حقارت نکند. او با حرف‌هایش کاری کرد که از این به بعد فیلمسازان انقلابی با این عنوان که فیلمساز وابسته هستیم در دفاع از انقلاب و شهدا احساس ترس نکنند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان