تاریخ انتشار: ۲۱:۲۷ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

مسکو از فروش سلاح به ارمنستان و جمهوری آذربایجان صرف نظر نمی کند

«دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه اعلام کرد: مسکو از فروش سلاح به ارمنستان و جمهوری آذربایجان صرفنظر نمی کند.

به گزارش ایرنا، مدودیف که در روزهای اخیر با رئیسان جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار و با آنها در باره مناقشه قره باغ گفت و گو کرد، گفت: طرفدار تئوری های زد و بندهای مخفیانه بی اساس نیستم اما این به آن معنی نیست که مناقشه مسلحانه در قره باغ بی دلیل به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: بدون شک، محیط پیرامونی بر اوضاع این منطقه و روحیه افراد و دیدگاه های افراد تصمیم گیرنده تاثیر می گذارد. نیروهایی وجود دارند که به دقت پیامدهای این مناقشه و تاثیر آن را بر اوضاع خاورمیانه و روسیه و بالعکس مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهند.

نخست وزیر روسیه افزود: عامل ترکیه بر مناقشه قره باغ تاثیر داشت. این عامل وجود دارد زیرا سران ترکیه مواضع خود را در باره این مناقشه اعلام کردند.

وی ادامه داد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بجای این که از طرف های مناقشه، دعوت به آرامش در قره باغ کند ارزیابی خود را از مناقشه بیان کرد. برای چه منظوری این اقدام انجام گرفت؟ بدیهی است برای این بود که به مناقشه دامن زده شود. این اقدام آنکارا نگران کننده است.
مدودیف با اشاره به روابط خوب و تاریخی روسیه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: روسیه همچنین متحد ارمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی است.

وی ادامه داد: روابط دو کشور بر اساس موافقتنامه ها ازجمله در عرصه فنی -نظامی تنظیم می شود. برای لحظه ای تصور کنید اگر روسیه ازچنین نقشی (فروش تسلیحات) صرفنظر کند جای خالی را کشورهای دیگر پر می کنند و این مساله موجب کاهش تاثیر مناقشه نخواهد شد.

نخست وزیر روسیه افزود: چنین اقدامی موجب برهم خوردن موازنه قوا در منطقه خواهد شد. از تقاضاهای شرکای خود، ارمنستان و جمهوری آذربایجان مطلع هستیم. معتقدم که ورود صادرکنندگان سلاح فرامنطقه ای به بازار این منطقه موجب بهبودی اوضاع نخواهد شد و وضعیت دشوارتر خواهد شد.

درگیری های مسلحانه در منطقه قره باغ یک هفته پیش در چنین روزی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به شروع درگیری و نقض آتش بس متهم کردند.

در این درگیری ها ده ها نفر از نیروهای دو طرف و نیز ساکنان محلی جان خود را از دست داده و صدها نفر دیگر مجروح شده اند.

طرف های درگیر در قره باغ روز سه شنبه با میانجیگری مسکو پس از چهار روز حمله با خمپاره و توپخانه که بیش از 70 قربانی گرفت، درباره برقراری آتش بس به منظور جمع آوری اجساد قربانیان توافق کردند.

درگیری های هفته جاری، شدیدترین نبردها بر سر این منطقه از هنگام برقراری آتش بس در سال 1994 بود که به رغم توقف جنگ، این منازعه را به طور کامل حل و فصل نکرد.

جمهوری آذربایجان و شبه نظامیان مورد حمایت ارمنستان در قره باغ روز جمعه اعلام کردند که دو طرف در مورد برقراری آتش بس موقت و عدم بکارگیری خشونت برای یافتن اجساد نظامیان کشته شده در درگیری های اخیر بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، به توافق موقت رسیده اند.

وزارتخانه های دفاع جمهوری آذربایجان و قره باغ کوهستانی روز جمعه اعلام کردند که درباره تضمین عدم خشونت به مدت یک دوره پنج ساعته برای دادن امکان به نیروهای طرف های درگیر برای جستجوی اجساد قربانیان درگیری های اخیر به توافق رسیده اند.

دو طرف افزودند: سازمان امنیت و همکاری اروپا و کمیته بین المللی صلیب سرخ در هماهنگ سازی برای دستیابی به این توافق، مشارکت داشته اند.

قره باغ کوهستانی، منطقه ای در داخل خاک جمهوری آذربایجان است که بیشتر جمعیت آن را ارمنی تبارهای مخالف حکومت باکو بر این سرزمین تشکیل می دهند که در اوایل دهه 1990 حاکمیت این منطقه را در اختیار گرفتند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
0
بازم ترکیه رک مواضعشو گفته شما با سیاست میخوایین هر دو کشور به جون هم بیفتن و تضعیف بشن اونارو اشغال کنین و بازار فروش سلاحتونو رونق بدین
در ضمن با گفتن این موضوع که متحد ارمنستان هستین غیر مستقیم موضع خودتونو اعلام کردین
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان