تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

سوسمار دم تیغی ریگان در چند قدمی انقراض

رویداد24- رئیس اداره محیط زیست ریگان از توابع استان کرمان با اشاره به وجود سوسمار دم تیغی در دشت گنبکی این شهرستان اشاره و تاکید کرد: نسل این گونه سوسمار در حال انقراض است.

محمد سعادت نژاد، خواستار حفاظت سوسمار دم تیغی توسط مردم محلی شهرستان ریگان و منطقه گنبکی شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست، گونه سوسمار دم تیغی ایرانی در ریگان تحت حمایت و حفاظت است تصریح کرد: این گونه جانور از نظر مجامع بین المللی نیز حائز اهمیت است.

رئیس اداره محیط زیست ریگان گفت: سوسمار دم تیغی گونه ای منحصر به فرد است که طی چند سال گذشته در دشت سیف الدینی این شهرستان رها سازی شده است.

وی تاکید کرد: جانوران منحصر به فرد منطقه ریگان از جمله سوسمار دم تیغی، جبیر و خرس آسیایی نیاز به حفاظت دارند.

سعادت نژاد بیان کرد: سوسمار دم تیغی ایرانی (uromastyx asmussi ) حدود 147 سال قبل در حاشیه کویر لوت دیده، گزارش و توصیف شده است. 

وی ادامه داد: این گونه جانور در 134 سال قبل نیز در حوالی ریگان گزارش شده است.

رئیس اداره محیط زیست ریگان گفت: سوسمار دم تیغی ایرانی با گذشت بیش از یک قرن در سال 89 مجدد توسط یک دانشجو در دشت سیف الدینی واقع در 65 کیلومتری جنوب شهرستان ریگان کرمان مشاهده و زنده گیری شد.

سعادت نژاد تاکید کرد: سوسمار دم تیغی بر اساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست تحت حمایت و حفاظت است.

سوسمار دم تیغی ایرانی در بخش شرقی فلات مرکزی ایران، جنوب غربی پاکستان و جنوب افغانستان در زیستگاه های بیابانی و نیمه بیابانی خشک در دشتهای ریگزار، سنگریزه ای و سنگلاخی با پوشش گیاهی بوته ای، درختچه ای به طور پراکنده زندگی می کند.

تاکنون در ایران بیش از 125 گونه سوسمار شناسایی شده اند که سمی نبوده و از ارزش بسیار بالایی در حفظ و تعادل اکوسیستم ها دارند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان