تاریخ انتشار: ۰۷:۲۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ از وضعیت مناطق مرزی در گفت‌وگو با یک کولبر و بیگلری نماینده مجلس

اعتصاب در بانه، سردشت و پیرانشهر برای شنیدن صدای کولبران و کاسبان

اعتصابات کاسبان شهر بانه، سردشت و پیرانشهر همچنان ادامه دارد. نادری، کولبر دلیل این اعتراض را بسته شدن مرز کردستان عراق و بیکار شدن هزاران نفر در منطقه می‌داند اما بیگلری نماینده مردم شهر بانه در مجلس معتقد است، کسبه باز شدن مرز بدون پرداخت تعرفه گمرک را می‌خواهند. درصورتی‌که ما جدی، پیگیر اجرایی شدن تعرفه گمرک در بانه و مریوان هستیم.
چرا کاسبان بانه، سردشت و پیرانشهر اعتصاب کرده‎اند؟
رویداد۲۴اعتصابات کاسبان شهر بانه، سردشت و پیرانشهر همچنان ادامه دارد. نادری یکی از کولبران دلیل این اعتراض را بسته شدن مرز کردستان عراق و بیکار شدن هزاران نفر در منطقه می‌داند اما بیگلری نماینده مردم شهر بانه در مجلس معتقد است، کسبه باز شدن مرز بدون پرداخت تعرفه گمرک را می‌خواهند و این در حالی است که ما جدی، پیگیر اجرایی شدن تعرفه گمرک در بانه و مریوان هستیم. 

جمعه۴ اسفندماه۹۶ یک کانال تلگرامی فراخوان اعتصاب سراسری در بانه و سردشت و پیرانشهر را منتشر کرد. قرار شد این اعتصاب از روز شنبه به نشانه اعتراض بسته بودن مرز اقلیم کردستان عراق باشد. از زمانی که خبر جدا شدن اقلیم کردستان عراق به گوش رسید، مرزهای غرب کشور بسته شدند. این بسته شدن به معنای بیکاری هزاران نفر از ساکنان شهرهای مریوان، پیرانشهر، سردشت و... بود. از سویی کولبرها که به قیمت جانشان در سخت‌ترین شرایط کالای غیرمجاز حمل می‌کنند و از سویی دیگر کسبه این محدوده که مغازهایشان انواع کالای خارجی است. 

بسته شدن مرزها، کشته شدن چند کولبر به خاطر عبور از مرز، بیکاری و نابسامانی وضعیت و مشکلات معیشتی در اکثر شهرهای منطقه غرب کشور به رسانه‌ها و مجلس کشیده شد و قول هایی از مسئولان داده شد. اما به گفته مردم هیچ‌یک از وعده‌ها اجرایی نشده است. همین دلیلی شد که اکنون مردم شهرهای مرزنشین با تعطیلی مغازه‌های خود به نشانه اعتراض، می‌خواهند که مرزها باز شود و آنها به کارشان ادامه دهند.

اکو نادری فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی تا چند ماه گذشته به شغل کولبری مشغول بوده و اکنون بیکار است. به قول خودش اگر مرزها باز شود و من همچنان بیکار باشم مجبورم دوباره سراغ کولبری بروم. 

نادری ساکن شهر سنندج است که برای کولبری یک‌صد کیلومتر مسافت طی می‌کرد و به شهر اورامانات برسد. او بیشتر شب‌ها همان‌جا می‌ماند و گاهی به خانه می‌آمد و به خانواده سر می‌زد. با این شرایط آن نوع زندگی راضی‌کننده‌تر از امروز بود. چراکه خرج خانواده و پدر مریض به عهده اوست و درآمدی ندارد. 

اکو نادری، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اعتصاب کاسبان شهرهای مرزی گفت: الان 5 روز است که اعتصاب همچنان ادامه دارد. تا جایی که من هم اطلاع دارم، قرار است این اعتصاب آنقدر ادامه پیدا کند تا بالاخره مسئولان خواست‌هایشان را عملی کنند.  

او ادامه داد: این اعتصابات در بانه بیشتر است اما در سردشت و پیرانشهر هم این اعتصابات وجود دارد. همه پاساژها و مغازه‌ها حتی برخی از سوپرمارکتی‌ها هم تعطیل کردند. یعنی می‌توان گفت، کلا شهر غیر از موارد محدودی، تعطیل است. 

نادری افزود: هرچند این اعتصاب مربوط به کولبرها نیست اما ما آنها را حمایت می‌کنیم و موافق این اعتصاب هستیم. چون بسته شدن مرزها مشکل ما هم هست. هزاران نفر از مردم مرزنشین بیکار شدند. اعتصاب مغازه‌داران به نفع ما هم می‌تواند باشد.  

وی اشاره کرد: در این اعتصاب شاید چند روز کسبه از تعطیلی مغازه‌هایشان ضرر کنند اما به‌جای آن حتما می‌تواند از مسئولان جواب قطعی بگیرند. چون چندین بار مسئولان وعده و قول‌های مختلفی دادند اما هیچ‌یک از آنها عملی نشده است. اما وقتی این اعتراضات رسانه‌ای می‌شود، حتما مسئولان مجبور به رسیدگی اوضاع وخیم مردم غرب منطقه می‌شوند. ما می‌خواهیم رئیس‌جمهور به این شهر سر بزنند و از نزدیک مشکلات را ببیند. 

او درباره شغل کولبری گفت: تنها شغلی که در شهرهای مرزنشین پیدا می‌شود، شغل بد و پردردسر کولبری است. آن‌هم از زمانی که مرزها بسته‌شده است هزاران نفر بیکار شدند. 

نادری ادامه داد: من موافق هستم که کولبری حذف شود و از راه‌های دیگر این کالاها وارد کشور شود. چون در هر جامعه‌ای نگاه کنید، کرامت انسانی و امنیت کارگران و ... موردتوجه است. اما کولبری برای ما نه نگاه انسانی دارد و نه امنیت جانی و جسمی. کولبری شغلی است که افراد به‌ناچار آن را قبول می‌کنند. هرروز افراد در سرما و گرما، سنگین‌ترین بارها را 10 کیلومتر از کوه و سخت‌ترین راه‌ها عبور می‌دهند تا به مقصد برسانند. 

کاسبان بانه، از پرداخت گمرک ناراحت هستند

محسن بیگلری، نماینده مردم شهر بانه در مجلس نیز در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اعتصابات این هفته گفت: فرماندار شهر بانه قول دادند که هرچه سریعتر با کاسبان تعاملی داشته باشند که مغازه‌داران سرکار بازگردند. قرار است امروز (چهارشنبه) کسبه مغازه خود را باز کنند. 

بیگلری ادامه داد: هرچند کاسبان دلیل اعتصابات خود را بسته شدن مرزها و کسادی بازارشان مطرح کردند. اما نگرانی اصلی آنها بابت پرداخت تعرفه گمرک است. چون تعرفه به کالاهایی که وارد می‌کنند باعث می‌شود تا سود کمتری به دست آورند. 

وی افزود: آنها می‌خواهند مرزها باز شود و مثل گذشته بدون تعرفه گمرکی کالا وارد کنند. درصورتی‌که ما پیگیر هستیم که دیگر چنین اتفاقی نیفتد. 

نماینده شهر بانه اشاره کرد: برای کالاها باید گمرک تعیین شود. در شهر بانه و دیگر شهرهای مرزی به خاطر حجم بالای افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، حدود 10 هزار مغازه، هتل‌ها، رستوران‌ها، پاساژها، پمپ‌بنزین زیاد ایجادشده است. در این شرایط من از دفتر ریاست جمهوری و رئیس مجلس برای تصویب تعرفه گمرک برای شهرهای مریوان و بانه پیگیر هستم. 
 
بیگلری گفت: من هم قبول دارم که اکنون بازار شهرهای مرزی کساد شده است. برای همین با پیگیری‌های لازم، قول داده‌شده هفته آینده مرزها عراق کردستان باز شود. بنابراین به‌احتمال‌زیاد هفته آینده مرزها باز می‌شود اما تعرفه گمرکی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. الان بیشتر مغازه‌داران برای پرداخت گمرک ناراحت و معترض هستند. 

او درباره ساماندهی شغل کولبرها اشاره کرد: هنوز درصدد اجرای پرداخت حقوق ماهیانه 500 هزار تومان به کولبرها هستیم. این مبلغ کم است اما می‌دانیم شاغلان این شغل به این مبلغ قانع هستند. این کار در راستای ساماندهی شغل کولبری اجرا می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
فردین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
خاک بر سرت بیگلری تو باید از مردمی که به تو رای دادند حمایت کنی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان