تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶

اختلافات ایران و عربستان محتمل‌ترین جنگ در آینده نزدیک است

روزنامه استار کانادا در یادداشتی به بررسی وضعیت خاورمیانه پرداخته و اعلام کرده است اختلافات ایران و عربستان محتمل‌ترین جنگ در آینده نزدیک است.

رویداد۲۴-روزنامه استار کانادا در یادداشتی به بررسی وضعیت خاورمیانه پرداخته و اعلام کرده است اختلافات ایران و عربستان محتمل‌ترین جنگ در آینده نزدیک است.با وجود اینکه بروز یک درگیری هسته‌ای با کره شمالی محتمل است اما جنگی که بیش از همه نزدیک است در خاورمیانه رخ خواهد داد. دشمنی میان دو قدرت منطقه‌ای خاورمیانه یعنی ایران و عربستان سعودی محتمل‌ترین جنگ در آینده نزدیک است.

به گزارش این رسانه در هفته‌های اخیر درگیری‌ها در خاورمیانه به سطح خطرناکی رسیده است. آنها جنگ در سوریه را تعمیق داده‌اند و خطر دخالت اسرائیل بالا رفته، وضعیت در یمن و لبنان اسفناک است و جنگ فرقه‌ای در عراق بالا گرفته است. از طرفی ترس از سلاح‌های هسته‌ای بار دیگر بر منطقه سایه افکنده است.

این روزنامه کانادایی مدعی شده این زور آزمایی‌ها در چند جبهه خودنمایی کرده است؛ تعمیق جنگ نیابتی، تقسیم اسلام به دو فرقه شیعه ایران و سنی عربستان در دو طرف طیفی که به قرن ۷میلادی برمی‌گردد و از همه این‌ها بالاتر حافظه تاریخی خاورمیانه و اینکه چه کسی مغلوب و چه کسی پیروز است؟ چه کسی آینده را شکل خواهد داد و چه کسی بازنده خواهد بود؟

«استار» در این گزارش فهم تحولات خاورمیانه را بدون درکی از تاریخ روابط در این منطقه غیر ممکن میداند. این رسانه به مستند «دشمنی تلخ ایران و عربستان» که در «فرانت لاین» منتشر شده اشاره کرد و نوشت: درگیری بین ایران و عریستان ریشه عمیقی در تاریخ  و تحولات اخیر بعد از بهار عربی سال ۲۰۱۱ دارد.

بر اساس این گزارش عربستان سعودی از احتمال یک انقلاب مردمی در جهان عرب ترسیده بود، ایران را به آتش‌افکنی در این انقلاب‌ها متهم می‌کرد. ایران نیز در این بین به بقای خود در این تحولات می‌اندیشید.

در این گزارش به دوران اوباما و تلاش‌های او برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه اشاره کرده و نوشت: او دائما تکرار می‌کرد که در خاورمیانه باید طرف‌ها یاد بگیرند چه طور در همسایگی منافع‌شان را به اشتراک بگذارند. این مساله عربستانی‌ها را خشمگین کرده بود اما نتیجه‌گیری اینکه اوباما حق داشت چندان سخت به نظر نمی‌رسد. اما ترامپ دقیقا جبهه مقابل را انتخاب کرده‌ است. او می‌خواهد توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهان را نابود کند. برخلاف اوباما او هیچ محدودیتی برای عربستان قائل نیست. این موضع در یمن  که عربستان در آن متهم به جنابت جنگی شده است نیز مشهود است.

این رسانه کانادایی تاکید کرده در مستند فرانت لاین گفته شده در خاورمیانه در دهه گذشته انسان‌های زیادی کشته شده‌اند که تعداد کمی از آنها ایرانی و عربستانی بوده‌اند اما آنچه مغفول مانده است این است که آمریکایی‌ها اغلب نقش مخرب دولت و ارتش خود را در تاریخ خاورمیانه مدرن ندیده می‌گیرند. اما مردم در خاورمیانه این دخالت‌ها را فراموش نمی‌کنند.  در سال ۱۹۵۳ دولت دموکراتیک ایران به نخست وزیری مصدق توسط کودتایی با هدایت سازمان سیا و اطلاعات بریتانیا موسوم به ام آی ۶ ساقط شد.

بازگشت شاه به ایران و در نهایت به انقلاب اسلامی ختم شد.همان طورکه جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: اینکه مردم ایران حافظه خوبی دارند امر مبارکی نیست چون بسیاری از ما نمی‌خواهیم اتفاقاتی که برای ما افتاده را به یاد بیاوریم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان