تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵

جیمی کارتر: واشنگتن باید با تهران روابط دوستانه داشته باشد

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت که واشنگتن می‌تواند و باید با تهران روابط دوستانه داشته باشد.
رویداد24- رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت که واشنگتن می‌تواند و باید با تهران روابط دوستانه داشته باشد.

جیمی کارتر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال‌های 1977 تا 1981 در گفت‌وگو با نشریه تایم به سوالاتی درباره‌ عملکرد هیلاری کلینتون و جان کری به ترتیب وزیران امور خارجه پیشین و کنونی آمریکا و روابط با ایران پاسخ داد.

کارتر با انتقاد از سیاست‌های هیلاری کلینتون، گفت که وی در دوران وزارتش تلاش کمی برای برقراری صلح کرد و تنها با حضور جان کری در وزارت امور خارجه بود که رسیدگی به این مسائل مهم و حیاتی شکل گرفت.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ادامه کری را یک وزیر موفق ارزیابی کرد و تلاش‌های وی در منطقه خاورمیانه را قابل توجه خواند و گفت: کری دوران بسیار سختی داشته است. وی از اوایل سال 2013 که به عنوان دیپلمات ارشد به وزارت امور خارجه آمد، گام‌های بزرگی را در جهت برقراری صلح و امنیت در این منطقه برداشت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن و تهران می‌توانند همانند دوران پیش از انقلاب اسلامی در سال 1979 دوست و متحد باشند، بیان کرد:‌ مردم فراموش کرده‌اند که من حتی پس از سال 1979 زمانیکه شاه خلع شد و آیت‌الله خمینی انقلاب را بنیان نهاد، فوری این دولت را به رسمیت شناختم.

کارتر افزود: بنابراین، بله من فکر می‌کنم که باید چنین کنیم و حتی اگر نمی‌توانیم روابط دیپلماتیک کامل داشته باشیم می‌توانیم به توافقی دست یابیم تا از مناقشه نظامی پرهیز کنیم.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان