تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵

پایان استفاده از حیوانات وحشی در نمایش های سیرك

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده از جانوران وحشی درنمایش های سیرك 6 ماه زودتر از زمان تعیین شده به پایان رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، فرهاد دبیری افزود: بر اساس برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته به منظور پایان استفاده از جانوران وحشی در نمایش های سیرك، مقرر شده بود كه استفاده از جانوران وحشی در نمایش های سیرك های كشور تا پایان 1395 محقق شود كه خوشبختانه این اقدام 6 ماه زودتر به نتیجه رسید. 

وی با یادآوری این موضوع كه از گذشته های دور افرادی تحت عناوین دوره گرد، معركه گیر یا پهلوان با تربیت حیوانات وحشی از قبیل شیر، خرس و میمون، انواع مارها و غیره اقدام به اجرای نمایش های خیابانی می كردند، گفت: بعدها برخی از این افراد و گروه ها از حالت نمایش های خیابانی خارج و با توسعه برنامه های نمایشی به سیرك های بزرگ و كوچك تبدیل شدند.

دبیری افزود: البته برنامه هایی كه با استفاده از انواع حیوانات در این سیرك ها اجرا می شد یكی از جاذبه های اصلی آنها به شمار می آمد. 

وی با بیان اینكه برنامه های این گروه ها و سیرك ها سال ها بدون هیچ نظارتی اجرا و حیوانات متعددی در آن ها به كارگیری و جایگزین می شد، گفت: قطعا این كار سوء استفاده از حیات وحش و با اهداف حفاظت از تنوع زیستی در تضاد بود. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به اقدامات انجام شده برای ساماندهی این حوزه داشت و اظهار كرد: در چند سال اخیر و با پیگیری های سازمان، این دسته از افراد، گروه های نمایشی و سیرك ها، صاحب پرونده و شناسنامه شدند و در ادامه، سعی بر آن شد كه فعالیت آنها تا حد امكان ضابطه مند شود و از انجام تخلفات كه یكی از مصادیق آن، آزار و اذیت جانوران است جلوگیری به عمل آید. 

دبیری ادامه داد: اداره كل حفاظت و مدیریت شكار و صید در راستای سیاست های كلان سازمانی مبنی بر حمایت از گونه های جانوری وحشی و جلوگیری از سوء استفاده، بهره كشی و قاچاق حیات وحش، از شهریور ماه سال 1393 با هدف ساماندهی و حذف نهایی استفاده از حیوانات در سیرك ها و نمایش های خیابانی و با نگاه ویژه به مطالبات شهروندان علاقمند به حیات وحش در خصوص حمایت از گونه هایی كه در سیرك ها به كار گرفته می شوند، جلسات متعددی با حضور كارشناسان و مدیران ستادی، سازمان های مردم نهاد، اساتید دانشگاه، مدیران سیرك ها و افراد صاحب نظر برگزار كرد.

وی افزود: در نهایت روش حذف تدریجی حیوانات از برنامه های سیرك ها مورد توافق صاحب نظران واقع و مقرر شد با تعیین زمان مناسب برای سیرك ها، نهایتا تا پایان تابستان سال 1395 نمایش حیوانات از تمام سیرك های كشور حذف شود. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام این مطلب كه پیرو این برنامه ریزی و با توجه به پیگیری های مجدانه سازمان، نهایتا تا پایان سال 1394، از 26 فرد حقیقی و حقوقی فعال در زمینه سیرك و نمایش حیوانات، 25 مورد به طور كامل نمایش حیوانات را از برنامه ها حذف و صرفا سیرك خلیل عقاب با تعداد معدودی ببر اجرای نمایش دارد، گفت: بر اساس تعهدات اخذ شده توسط اداره كل حفاظت و مدیریت شكار و صید از مدیریت سیرك خلیل عقاب، حداكثر تا دو ماه آینده حذف نمایش حیوانات به طور كامل از برنامه های این سیرك نیز محقق خواهد شد.

وی تاكید كرد: به این ترتیب هدف سیرك بدون حیوانات در كشور، 6 ماه پیش از زمان تعیین شده محقق خواهد شد و آنچه موجب دستیابی به این موفقیت شد، جدیت، همكاری و همدلی مجموعه مدیران و همكاران ذیربط ستادی، مدیران استانی و دقت عمل و پیگیری و برنامه ریزی مناسب در اداره كل حفاظت و مدیریت شكارو صید سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.
برچسب ها: حیوانات ، سیرک ، ممنوعیت
نظرات شما
پیشخوان