تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
در سفر رئیس جمهور به ترکمنستان منتشر شد

بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان/ تاکید بر گسترش همکاری‌های مشترک

ایران و ترکمنستان در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که مصمم هستند روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهند.
رویداد۲۴- ایران و ترکمنستان در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که مصمم هستند روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهند.

متن این بیانیه مشترک مطبوعاتی که روز سه شنبه و در پایان مذاکرات روسای جمهوری دو کشور منتشر شد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در راستای توسعه و تحکیم روابط دوستانه و برادرانه میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، جناب آقای حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، به دعوت رسمی جناب آقای قربانقلی بردی محمد‌اف، رئیس محترم ترکمنستان، در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در تاریخ 7 الی 8 فروردین ماه 1397 هجری شمسی، برابر با ۲۷ الی ۲۸ مارس ۲۰۱۸، سفر رسمی به ترکمنستان انجام دادند.

روسای جمهور دو کشور در فضایی آکنده از صمیمیت و اعتماد، وضعیت کنونی و چشم‌انداز توسعه مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان را بررسی و در خصوص موضوعات مهم دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه، تبادل نظر کردند.

روسای جمهور نتایج و دستاوردهای کسب شده در عرصه‌های مختلف همکاری فیمابین طی ۲۶ سال گذشته از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان را مثبت ارزیابی کردند. طی این سال‌ها، مبانی حقوقی – قراردادی مناسبات فیمابین با امضای بیش از ۲۰۰ سند فراهم شده است. این امر توسعه همه جانبه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان را تأمین می‌نماید.

روسای جمهور دو کشور با در نظر گرفتن سطح راهبردی همکاری‌های فیمابین، نسبت به ضرورت توسعه همه جانبه همکاری‌ها در حوزه‌های مورد علاقه طرفین تأکید داشتند.

سران دو کشور بر اهمیت تقویت رایزنی‌های سیاسی بین وزارت‌خانه‌های امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به منظور تحکیم همکاری در حوزه دو جانبه و همچنین، در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان همکاری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات سازمان‌های مذکور تأکید کردند.

روسای جمهور، نتایج اقدامات پنج جانبه به منظور تحکیم پایه‌های حقوقی در دریای خزر و توافقات حاصله در پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را مثبت ارزیابی کرده و بر اهمیت تداوم رایزنی‌های دو جانبه در خصوص مسایل مرتبط با دریای خزر تأکید کردند.

روسای جمهور ضمن ارزیابی روابط بین پارلمانی به عنوان عنصر مهم همکاری دو جانبه، بر نقش و جایگاه مهم گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در توسعه روابط فیمابین تأکید کرده و خواستار فعال‌تر کردن روابط پارلمانی بین دو کشور شدند.

روسای جمهور ضمن مورد توجه قرار دادن توسعه بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی به جایگاه مهم کمیسیون‌ مشترک همکاری اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان اشاره کردند. در این راستا، طرفین بر ارتقاء تلاش‌ها در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، متنوع‌سازی ساختار تجارت بر اساس مقررات و موازین شناخته شده تجارت بین‌المللی، انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انواع بلندمدت همکاری اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان تأکید کردند.

روسای جمهور دو کشور با اشاره به اهمیت اتخاذ اقدامات مؤثر در راستای توسعه روابط بخش‌های خصوصی دو کشور، خواستار ایجاد شرایط و امکانات لازم جهت مشارکت حداکثری بخش‌های خصوصی در نمایشگاه‌ها و همایش‌های تجاری که در جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برگزار می‌شوند، گردیدند. همچنین، بر ضرورت تعمیق همکاری در عرصه‌های حمل و نقل و ارتباطات، کشاورزی و دامداری، برق، نفت و گاز و اجرای پروژه‌های مشترک در این زمینه‌ها تأکید کردند.

سران دو کشور، نسبت به اهمیت راهبردی همکاری‌های دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در زمینه توسعه حمل و نقل و کریدورهای ترانزیتی که دسترسی مؤثر به بازارهای جهانی را از طریق کوتاه‌ترین مسیرها فراهم می‌نماید، تأکید کردند.

روسای جمهور ضمن اشاره به اینکه راه‌اندازی خط آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران – ترکمنستان – جمهوری قزاقستان رویداد مهمی بوده است، خاطر نشانکردند این مسیر در حمل و نقل ریلی و اجرای سایر پروژه‌های مشترک که ترانزیت بار از خاک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان را تأمین می‌نماید، حائز اولویت ویژه است.

روسای جمهور نسبت به اهمیت اجرای توافقات مربوط به کریدور حمل و نقل بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران – ترکمنستان – ازبکستان – عمان که تأمین کننده منافع اقتصادی همه کشورهای عضو است، اشاره و از الحاق جمهوری هند و جمهوری قزاقستان به این موافقتنامه استقبال کردند.

طرفین نسبت به اهمیت تصویب قطعنامه «تقویت پیوندها در همه حوزه‌های حملی و نقلی به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار» در جریان هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ، ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۶، برابر با ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ تأکید ویژه داشتند.

سران دو کشور، با اشاره به پیوندهای دیرینه فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، تأکید داشتند که همکاری فرهنگی موجب تحکیم دوستی و حسن تفاهم میان ملت‌های برادر جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان می‌شود و در این راستا بر برگزاری هفته‌های فرهنگی، توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، دانشگاهی، رسانه‌ای و ورزشی تأکید کردند.

جناب آقای حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، برگزاری موفقیت آمیز پنجمین دوره بازی‌های آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی از تاریخ ۲۶ شهریور لغایت ۵ مهرماه ۱۳۹۶، برابر با ۱۷ لغایت ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷، در شهر عشق‌آباد را به جناب آقای قربانقلی بردی محمداف، رئیس محترم ترکمنستان، تبریک گفتند. طرفین همچنین آمادگی خود را برای تبادل تجربیات دو کشور در زمینه برگزاری مسابقات مشابه و سایر برنامه‌های بین‌المللی ورزشی ابراز کردند.

روسای جمهور آمادگی خود را مبنی بر تداوم حمایت از برقراری صلح و ثبات در افغانستان و تبدیل آن به کشوری امن و پیشرفته ابراز و تأکید کردند که نسبت به مسیر انتخاب شده توسط ملت افغانستان برای توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور خود احترام قائل هستند.

روسای جمهور دو کشور ضمن بررسی اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی از رشد افراط‌ گرایی و تروریسم ابراز نگرانی کرده و آن را تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی عنوان کردند و بر اهمیت همکاری‌های همگانی در مبارزه با این پدیده شوم در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل متحد از جمله ابتکار جناب آقای حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان «جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE)» که طی قطعنامه شماره A/RES/68/127 مورخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، تأکید داشتند.

سران دو کشور بر اهمیت همکاری دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای جلوگیری از گردش غیرقانونی سلاح و مواد مخدر، قاچاق انسان، مهاجرت غیرمجاز و جرائم سازمان یافته تأکید کردند.

جناب آقای حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، از جناب آقای قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور محترم ترکمنستان بابت استقبال گرم و مهمان‌نوازی از هیأت ایرانی ابراز تشکر کرده و از ایشان برای انجام سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آوردند. این دعوت از جانب رئیس محترم ترکمنستان با قدردانی پذیرفته شد. تاریخ دقیق سفر از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ خواهد شد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان