تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
موگرینی در نشست خبری مشترک با ظریف:

مردم ایران باید هرچه سریعتر نتایج برجام را احساس کنند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که مردم ایران باید نتایج توافق هسته‌ای را هرچه سریع‌تر احساس کنند.
رویداد24- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که مردم ایران باید نتایج توافق هسته‌ای را هرچه سریع‌تر احساس کنند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به همراه هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا و به منظور انجام یک سفر یک روزه و برای دومین بار بامداد امروز (شنبه) وارد تهران شد، پیش از ظهر امروز با حضور در محل وزارت خارجه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

موگرینی در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه به همراه هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده است، عنوان کرد: امروز دیدارهای من و ظریف از خواندن بیانیه مشترک در خصوص برجام فراتر رفته است و در زمینه‌های مختلف همکاری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه این دومین سفرش به ایران است، تصریح کرد: در سفر اول همکاران من مرا همراهی نمی‌کردند اما امروز هفت کمیسیونر در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی، حمل و نقل و انرژی مرا همراهی می‌کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا گفت: گفت‌وگوهایی در خصوص همکاری‌های اقتصادی داریم و تمرکز ما بر روی طیف وسیعی از موضوعات است و بسر لازم برای گسترش روابط دوجانبه وجود دارد.

وی در نشست خبری مشترک با ظریف تاکید کرد: درباره اجرای برجام کارمان به پایان نرسیده است.

موگرینی ادامه داد: توقف مخاصمات در یمن آغاز شده است و امیدواریم در نشست کویت شاهد پایان این مخاصمات باشیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه از دوره جدید ایجاد شده در روابط با ایران استقبال می‌کنم، تصریح کرد: خواستار آن هستیم این سفرها باعث گسترش همکاری‌ها شود.

موگرینی در پاسخ به سوالی به سفر مقامات اروپایی اشاره کرد و آن را نیازمند همکاری‌های بانکی دانست و گفت: بانک‌های اروپایی علاقمند هستند این رابطه بانکی ایجاد شود.

وی افزود: ما اطلاعات لازم درباره روابط مالی و بانکی در دوره پس از تحریم را در ٥٠ صفحه تهیه کردیم ولی اتحادیه اروپا نمی‌تواند دیگران را مجبور به این کار کند.

موگرینی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه موضوع موشکی را با ظریف مطرح کردم و در ملاقات‌ها در این باره صحبت خواهم کرد، اظهار داشت: چندین بار در بروکسل گفتیم این آزمایش‌ها نقض برجام نیست و ما نگرانی زیادی در این زمینه نداریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های جدید این اتحادیه گفت: این اتحادیه همه تحریم‌های هسته‌ای را برداشته و تحریم‌های حقوق بشر پابرجا هستند.

خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیسی درباره رفع تحریم‌ها بعد از اجرای برجام و اینکه آیا برجام در خطر است، سوال کرد که موگرینی در پاسخ گفت: مردم ایران باید نتایج توافق هسته‌ای را هرچه سریع‌تر احساس کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: ما دارای بهترین استانداردهای حقوق بشری هستیم و در پارلمان بر گفت‌وگو در این زمینه تاکید داریم. ما اصول مشخصی داریم و اصل ما مبتنی بر گفت‌وگو است.

موگرینی درباره آینده برجام اظهار داشت: برخی چالش‌هاست که سه ماه بعد برجام ایجاد شده است که این سه ماه در برابر ١٢ سال گذشته مدت ناچیزی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز پس از دیدار و گفت‌وگو با موگرینی در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوها پرداخت.

ظریف با بیان اینکه زمینه همکاری‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا فراهم شده است، اظهار داشت: این سفر در چهارچوب همکاری‌هایی است که بین ایران و اتحادیه پس از توافق برجام صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین حوزه همکاری ما اطمینان از اجرای کامل برجام است، ادامه داد: ما اطمینان داریم که منافع اتحادیه اروپا در اجرای برجام است.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه هم منافع سیاسی و هم منافع اقتصادی اتحادیه اروپا در همکاری با ایران در برجام است، عنوان کرد: ما و اتحادیه اروپا مشترکا برای برداشتن موانعی که برای اجرای کامل برجام باقی مانده است همکاری خواهیم کرد.

ظریف با بیان اینکه همکاری‌هایی که در برجام دیده شده مانند توسعه همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی در این سفر و در دیدار بین کمیسیونر انرژی و دکتر صالحی مطرح خواهد شد، تصریح کرد: همکاری‌های دیگری نیز در حوزه انرژی‌های صلح‌آمیز خواهیم داشت.

خبرنگار وال استریت ژورنال از ظریف درباره کاهش فعالیت‌های نظامی ایران در سوریه سوال کرد که وی گفت: بارها گفته‌ایم ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم و در کنار همسایگان خود است، اگر هر یک از دیگر همسایگان نیاز داشته باشند در کنار آنها خواهیم بود.

وی افزود: توقف درگیری‌ها در منطقه و سوریه به معنای توقف مبارزه با تروریسم و داعش نیست.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: موشک‌های ما دفاعی است و هیچ ارتباطی با برجام و قطعنامه شورای امنیت ندارد. اینها برای دفاع ایران است و مردم ما حق دارند از خودشان دفاع کنند. میزان هزینه تسلیحاتی ایران جز کوچکی از هزینه‌های همسایگان است.

ظریف درپاسخ به سوالی گفت: سیف در واشنگتن با وزیر خزانه‌داری آمریکا و هیات کارشناسی ما مذاکرات جدی داشتند که مطمئن شویم آمریکا تعهداتش را انجام می‌دهد. به آمریکا تذکر دادیم و فشار می‌آوریم که دولت آمریکا زمینه همکاری بانکی ایران با دیگر کشورها را فراهم کند.

وی ادامه داد: ما گفته‌ایم آمریکا بیشترین ضرر را از تحریم‌های اولیه ایران برده است.


منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
1
دلیل اینکه مردم چیزی را احساس نکردند بخاطر قیمت دلار است که دولت اقای روحانی بعد رفع تحریمها جلوی کاهش ان را بخاطر دارمد راحت خود از دلار گران و دو نرخی گرفته است حتی افزایش داده است...که باعث کاهش قدرت شدید خرید مردم و افزایش هزینه تولید گرانی کالاها ئ خدمات و رکود شدید در کشور شده است
نظرات شما
پیشخوان