تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

انتقادهای دامنه‌دار به اختتامیه جشنواره جهانی فجر

ناهماهنگی‌هایی که در اهدای جوایز اتفاق افتاد، انتقاد و تاسف حاضران ایرانی را در مراسمی که مهمانان خارجی زیادی هم حضور داشتند به همراه داشت.

رویداد۲۴- ناهماهنگی‌هایی که در اهدای جوایز اتفاق افتاد، انتقاد و تاسف حاضران ایرانی را در مراسمی که مهمانان خارجی زیادی هم حضور داشتند به همراه داشت. تأخیر در اجرا، بی نظمی در روند برگزاری و اجرای ضعیف رامبد جوان در اختتامیه محفلی موسوم به جهانی فجر با انتقاد رسانه های مختلف از چپ تا راست مواجه شده است.

روزنامه اصلاح طلب «شرق» با تیتر «مراسمی جدی با طعم خندوانه» درباره اختتامیه محفل نوشت: «سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر» با اهدای جوایز خود در مراسمی در روز پنجشنبه، ششم اردیبهشت، به کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه این جشنواره با یک‌ساعت تأخیر در تالار وحدت تهران با اجرای رامبد جوان آغاز شد. هرچند که اجرای او در این مراسم رسمی، هنری و فرهنگی، ‌یادآور برنامه «خندوانه» بود! بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن مجید، ‌جوان روی صحنه آمد و از همان بدو ورود با سلام و احوال‌پرسی تماشاگران را تشویق می‌کرد که همگی با صدای بلند پاسخ او را بدهند؛ رفتاری غیرقابل پیش‌بینی که تعجب خیلی‌ها را برانگیخت، چون چنین حرکتی در جمع سینماگران شناخته‌شده کمی بعید به نظر می‌رسید! گویی آقای جوان اجرای این مراسم جدی را با جشن تولد کودکان در مهدکودک اشتباه گرفته بود!

این روزنامه در جایی دیگر از گزارش خود آورد: اجرای پرغلط این مراسم تا حدی پیش رفت که کارگردان فیلم «معدنچی» به طعنه گفت: «چقدر خوب است به‌جای اینکه به هم بخندیم، ‌با هم بخندیم!» و دست‌آخر هم الیور استون بلافاصله مراسم را ترک کرد و ظاهرا اجرای موسیقی تلفیقی شهرام و حافظ ناظری را ندید! بعد از آن هم جوان با این جمله که «پخش این مراسم از تلویزیون به پایان رسیده» با خوشحالی و خنده خطاب به حاضران گفت که به‌زودی سری جدید برنامه خندوانه با اجرای جناب‌خان پخش خواهد شد و درباره فیلم سینمایی جدید خود نیز تبلیغ کرد!

روزنامه اصولگرای «کیهان» نیز با انتقاد از اختتامیه محفل جهانی نوشت: مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر پنجشنبه گذشته درحالی برگزار شد که بی‌نظمی و وقفه‌های پی‌در‌پی به خاطر ‌اشتباهات و جابجا شدن اسامی، محور اصلی این مراسم بود! یک بار مجری مراسم (رامبد جوان) در ترتیب اعلام اسامی خطا کرد و گفت که این ‌اشتباه به خاطر این بوده که برای اجرای مراسم تمرین کردند. اما این شروع ماجرا بود، چون خطاهای بعدی هم یکی پس از دیگری به وقوع پیوست. به طور مثال، به یکی از هنرمندان خارجی موقعی که خواست برنده یکی از بخش‌ها را اعلام کند، گفت که به او متن فارسی داده‌اند و به کنایه گفت که دفعه بعد، فارسی خود را تقویت خواهد کرد که بتواند متن‌ها را بخواند. همچنین در بخش دیگری، پس از خوانده شدن اسامی تقدیرشدگان یک بخش توسط یکی دیگر از مهمانان خارجی، مترجم مراسم اعلام کرد که «فکر کنم جایزه‌ها‌ اشتباه شده است». پس از آن هم یکی از تقدیرشدگان وقتی برای گرفتن لوح تقدیر خود روی صحنه آمد، هر چه منتظر ماند، خبری از لوح نشد تا اینکه مجری مراسم برای تلطیف این فضا و تا موقعی که لوح فرد تقدیر شده پیدا شد، با وی عکس سلفی گرفت! در ادامه نیز خلل‌های کوتاه دیگری در اجرای مراسم و اعلام اسامی برگزیدگان پیش آمد.

خبرگزاری اصلاح طلب «ایسنا» از دیگر رسانه های منتقد اختتامیه محفل جهانی بود. این خبرگزاری با ‌اشاره به ناهماهنگی‌هایی که در اهدای جوایز اتفاق افتاد، گزارش داد: این موضوع، انتقاد و تاسف حاضران ایرانی را در مراسمی که مهمانان خارجی زیادی هم حضور داشتند به همراه داشت. همچنین پوشش نامتناسب با یک مراسم رسمی همچون اختتامیه جشنواره فیلم فجر توسط برخی داوران و دست‌اندرکاران جشنواره نیز باعث تعجب و انتقاد شده بود؛ آن هم در شرایطی که تقریبا تمام مهمانان خارجی با لباس رسمی به تالار وحدت آمده بودند.

نظرات شما
پیشخوان