تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

افشاگری درخصوص صندوق ذخیره کارکنان شهرداری / اطلاعات 674 ملک واگذارشده را رسانه‌ای می‌کنیم

هتل خریداری شده توسط صندوق ذخیره کارکنان شهرداری در کیش چندبرابر قیمت کارشناسی است/ ماهانه صندوق بازنشستگی برای اداره خود ۲۰ میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک دریافت می‌کند/ در فاز دوم شفاف‌سازی همه املاک واگذار شده را که متعلق به شهرداری هستند و به نحوی برای انجام خدمات دیگر واگذار شده رسانه‌ای می کنیم

رویداد۲۴-هتل خریداری شده توسط صندوق ذخیره کارکنان شهرداری در کیش چندبرابر قیمت کارشناسی است/ ماهانه صندوق بازنشستگی برای اداره خود ۲۰ میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک دریافت می‌کند/ در فاز دوم شفاف‌سازی همه املاک واگذار شده را که متعلق به شهرداری هستند و به نحوی برای انجام خدمات دیگر واگذار شده رسانه‌ای می کنیم عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر و مدیریت شهری جدید به دنبال افشای اطلاعات و تخلفات در شهرداری تهران است به تخلفات در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تخلفاتی اشاره کرد و گفت: پرونده صندوق ذخیره کارکنان شهرداری در میان 12 پرونده قضایی است که از سوی مدیریت شهری جدید به قوه قضاییه ارسال شده است.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به این سوال که چه اتفاقی در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران رخ داده است که نجفی در اظهاراتش در صحن شورای شهر آن را خیانت نامید، گفت: صندوق ذخیره کارکنان برای آتیه کارمندان شهرداری تهران دیده شده و قرار بوده است که درصدی از حقوق کارمندانی که در این صندوق عضو هستند، وارد این صندوق شود. هیات مدیره این صندوق سرمایه‌گذاری‌های غیرقابل دفاعی من‌جمله در شهر کیش انجام داده است، برای مثال در این شهر هتلی خریدند که براساس قیمت کارشناسی نبوده و هتلی چند برابر قیمت خریداری شده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بخش عمده‌ای از سرمایه‌های صندوق به این سمت رفته و هیچ‌گونه استدلالی برای این سرمایه‌گذاری وجود ندارد. علاوه بر این بخشی از مجتمع ایستگاهی در ایستگاه مترو امام خمینی، خریداری شده است که بعد مشخص شده به شدت مشکل حقوقی دارد.

وی ادامه داد: در هر حال براساس آماری که من کسب کرده‌ام، شهرداری کماکان تلاش می‌کند، حقوق از دست رفته پرسنل را برگرداند و منابع انسانی باید آمار دقیقی در این زمینه ارائه دهد. اموال متعلق به این شرکت که در حقیقت متعلق به کارمندان است، در مسیر درستی هزینه نشده است.

فراهانی در پاسخ به این سوال که تخلف اصلی از طرف چه کسی رخ داده و آیا مدیرعامل صندوق مسوول اصلی بوده، پاسخ مثبت داد و گفت: مدیرعامل عزل شده است و این پرونده به دستگاه قضائی ارسال شده است و جزو همان ۱۲ پرونده‌ای است که به دستگاه قضائی فرستاده‌اند.

وی در رابطه با ۱۲ پرونده قضائی که از سوی شهرداری به قوه قضاییه  فرستاده شده، اطلاعات بیشتری نداد و در پاسخ به شرایط صندوق بازنشستگی شهرداری تهران که براساس گزارش تحویل و تحول شهرداری در آستانه ورشکستگی است، گفت: صندوق بازنشستگی ماهانه برای اداره خود ۲۰ میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک دریافت می‌کند، این ۲۰ میلیارد تومان صرف حقوق و دستمزد مجموعه بازنشستگی می‌شود، در صورتی که این سازمان و صندوق باید به عنوان یک بخش خصوصی خودگردان باشد.

وی تصریح کرد: حتی صندوق بازنشستگی براساس سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌کند باید بتواند سازمانی سودده باشد و همه این‌ها نشان می‌دهد که این مسیر صحیح نبوده و در گذشته در این صندوق سوءمدیریت یا فساد مالی وجود داشته که صندوق را به چنین وضعیتی دچار کرده است.

این عضو شورای شهر در ادامه به پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران اشاره کر و با اشاره به اهمیت میزان پیشرفت آنها خاطرنشان کرد: براساس آخرین آماری که به دست من رسیده است در سال گذشته، در کل پروژه‌های شهرداری در مجموع ۳۶ درصد پیشرفت داشته‌ایم و پیشرفت مالی هم ۲۵ درصد بوده است. برای تکمیل مجموعه پروژه‌های شهرداری تهران ۳۵ هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر بودجه سالانه در حال حاضر پول و منبع نیاز داریم، تا بتوانیم پروژه‌هایی که کلید خورده را به اتمام برسانیم.

وی با تاکید براینکه وضعیت مناسب نیست، گفت: این مسئله نشان می‌دهد که حجم پروژه‌های نیمه تمام، منابع مالی شهرداری را می‌بلعد و قطعا نمی‌توانیم دو برابر بودجه کل سالانه را برای پروژه‌ها اختصاص دهیم. اتمام پروژه‌های شهرداری تهران با توجه به آماری که ما داریم و وضعیت بودجه‌ای،  با ادامه همین روند نزدیک به ۱۰ سال، طول خواهد کشید.

فراهانی با اشاره به سامانه شفافیت که قراردادهای بالای یک میلیارد در آن منتشر شده است، افزود: این سامانه تبادلات پشت پرده، رشوه گرفتن‌ها و قیمت‌های نجومی برای قراردادها که بعضا سه الی چهار برابر قیمت استاندارد پروژه است را افشا کرده  و در معرض دید عموم قرار می دهد. ما بنا داریم بقیه اقدامات انجام گرفته در شهرداری را نیز شفاف کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر ۶۷۴ ملک، بدون ضابطه به شکل سلیقه‌ای در اختیار سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته و به آنها واگذار شده است. تلاش می‌کنیم این املاک را پس بگیریم، اما پس گرفتن این املاک با حاشیه و اختلاف نظر همراه است. این واگذاری‌ها بدون ضابطه بوده و برنامه داریم در آینده در فاز دوم شفاف‌سازی همه املاک واگذار شده را که متعلق به شهرداری هستند و به نحوی برای انجام خدمات دیگر واگذار شده است را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهیم و مشخص کنیم که این ملک به چه کسی و به چه نحوی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه کل مزایده‌ها، مناقصه‌ها، مبادلات مالی کلان باید شفاف شود، افزود: این روند مستمر بوده و ما به دنبال تحقق آن هستیم. فراموش نکنیم از دی ماه ۹۵ تا شهریور ۹۶، ۱۲ هزار و ۷۰۳ نفر به پرسنل شهرداری اضافه شدند. یعنی پرسنل از ۵۶ هزارنفر یک دفعه به ۶۸ هزار عدد رسیده است، بدون آنکه این افراد حتی یک روز در شهرداری حضور داشته باشند، این افراد غالبا هم نیروهای غیرتحصیلکرده و دیپلم بوده‌اند.

فرهانی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که شهریور ۹۶ درصد تطبیق شغل با میزان تحصیلات فقط ۵۶ درصد بوده است، یعنی نیمی از افرادی که در شهرداری شاغلند افرادی هستند که در شغلی غیر از تخصصشان شاغل هستند. برای مثال فردی در دانشگاه الهیات خوانده، اما در شهرداری کار عمرانی انجام می‌دهد.

فراهانی با اشاره به شرایط نامناسب شهرداری در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی میان کلانشهرها افزود: شهر تهران از بین ۱۲۰ شهر جهان در سال ۲۰۱۵ در شاخص رقابت‌پذیری رتبه آخر را دارد. در شاخص زیست‌پذیری در بین ۷۰ کشور تهران رتبه ۶۱ را داشته است. در شاخص شهرهای پویا در سال ۲۰۱۷، ۱۸۰ شهر سنجش شده و ما رتبه ۱۶۱ را اخذ کرده‌ایم که این رتبه‌بندی‌ها نشان می‌دهد تهران وضعیت اسفناکی دارد و براساس آن باید حرکت کنیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری یک سازمان غیردولتی، تخصصی، عمومی و در معرض تخلفات عدیده است، گفت: اعضای شورای پنجم برای مبارزه با فساد چند راهکار پیش بینی کردند. اولین راهکار کوچک‌ کردن شهرداری است. هرچه قدر به سمت کوچک‌سازی ساختار، نیروی انسانی و حیطه فعالیت‌ها و فاصله از تصدی‌گری رفته و کار مردم را به مردم واگذار کرده و ساختار عریض و طویل را کوچک کنیم، به همین میزان از رانت و فساد در داخل شهرداری جلوگیری کرده‌ایم. راهکار دوم شفافیت است.

وی در انتها خاطرنشان کرد: بهترین روش هم استفاده از فضای مجازی و روش‌های مدرن برای شفاف‌سازی سیستم شهرداری است، تا هر آنچه که در شهرداری اتفاق می‌افتد، در اختیار رسانه‌ها قرار داده شود./ 

نظرات شما
پیشخوان